Annons

Närbildslins + 70-200 = HJÄLP

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har provat med Kaffebrus närbildslinser på mina objektiv 24-70 och 70-200VRII, med varierande frustration. Funkar väl okej på 24-70, men på 70-200 blir jag tokig. Varför får jag inte till det med 70-200, är närgränsen på 2,5 meter boven? Med +1 och +2 på 70-200 så upplever jag inte att närgränsen blir direkt bättre och med +4 resp. +10 så blir skärpedjupet så kort att jag inte kan se när jag når närgränsen.

Hur bör jag angripa 70-200 med närbildslinser? Kan man räkna ut avståndet beroende på brännvidd och dioptri? Säg att jag zoomar till 200 mm och sätter på +4 linsen, vilket avstånd får jag då?

Andra förslag på hur jag ska angripa detta? LiveView, isf hur?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det är väldigt enkelt, och bästa hjälpmedlet är kanske ett måttband, eller ett snöre som man sätter knutar på på olika avstånd.

Linsen bestämmer längsta avståndet man kan få skarpt, så med 1 dioptri blir det en meter och med 2 dioptrier blir det en halv meter. Tre dioptrier är drygt 33 cm, allt räknat från linsen.

Samma är det med objektivets näravstånd, det kan uttryckas som ett dioptrital, och på så sätt kan man lätt hitta den nya närgränsen med linsen på. Om närgränsen är 2,5 m så är det ungefär 0,4 dioptrier. Sätter man på en lins på 1 dioptri, så kan man få skarpt mellan 1 m och 70 cm från linsen, där AF sköter fininställningen. 1 dioptri plus 0,4 dioptrier är 1,4 dioptrier och 1 dividerat med 1,4 är ungefär 0,7. Allt räknat ifrån linsen.

Så närgränsen avgörs av linsens dioptrital adderat med normala närgränsens dioptrital, och fjärrgränsen bestäms av linsens dioptrital. Det kan vara bekvämare att jobba med en lins på två eller tre dioptrier, och då ställer man avbildningsskalan med zoomen. För att snabbt hitta avståndet kan man ha ett snöre fäst vid kameran med en knut på rätt avstånd.

Linser med högre dioptrital än +3 ger inte bra resultat, eftersom linsfelen ökar med dioptritalet. Om man vill ha starkare än +3 bör man använda akromatiska linser. Det kan också bli en aning bättre kvalité vid +3 med akromatisk lins jämfört med okorrigerad. Man får alltid något distorsion av linsen och krökt skärpeplan, men vid vanliga tredimensionella motiv har det ingen betydelse.
 
Senast ändrad:

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Okej, så vald brännvidd med zoomen påverkar alltså inte, dvs vid 70 mm+4dioptri får jag samma närgräns som vid 200 mm+4dioptri, eller missförstod jag nu kanske?

Vad händer om jag sätter på ytterligare en telekonverter TC20 x2? Blir det samma närgräns?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
"Närgräns" i det här fallet är arbetsavståndet mellan lins och ditt motiv, och det ändras inte om du sätter objektivet på en konverter, men om du har ett snöre att mäta med måste det så klart mäta från linsen, eftersom konvertern fyller ut några centimeter.

Så arbetsavståndet mellan lins och motiv är med 2,5 m närgräns på objektivet +1 till +1,4 dioptrier = ca 1 m till 70 cm när du använder en lins på +1 dioptri. Med +2 dioptrier räknar du på 2,4 dioptrier = mellan 50 cm och drygt 40 cm. Av linserna du har är de här två de mest lämpliga, eftersom ett högre dioptrital lämnar väldigt lite utrymme för fininställning med AF.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du måste göra något magiskt fel!

Har provat med Kaffebrus närbildslinser på mina objektiv 24-70 och 70-200VRII, med varierande frustration. Funkar väl okej på 24-70, men på 70-200 blir jag tokig. Varför får jag inte till det med 70-200, är närgränsen på 2,5 meter boven? Med +1 och +2 på 70-200 så upplever jag inte att närgränsen blir direkt bättre och med +4 resp. +10 så blir skärpedjupet så kort att jag inte kan se när jag når närgränsen.

Hur bör jag angripa 70-200 med närbildslinser? Kan man räkna ut avståndet beroende på brännvidd och dioptri? Säg att jag zoomar till 200 mm och sätter på +4 linsen, vilket avstånd får jag då?

Andra förslag på hur jag ska angripa detta? LiveView, isf hur?
Men en +2 lins kan du omöjligt få en annan närgräns än mellan 40-50 cm ca på din 70-200!!! Vill du ha en riktigt skarp +2-lins ska du köpa Canons 500D (som är en något dyr men snorskarp närbildslins vilken funkar ypperligt till ett 70-200!).
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Men en +2 lins kan du omöjligt få en annan närgräns än mellan 40-50 cm ca på din 70-200!!! Vill du ha en riktigt skarp +2-lins ska du köpa Canons 500D (som är en något dyr men snorskarp närbildslins vilken funkar ypperligt till ett 70-200!).
Jag håller helt med Tonyeagle här. Det finns visserligen billigare linser från Dörr, men bara i +3 och +5, och det ger för litet utrymme för fininställning. Med +2 har man en fjärrgräns på ca 50 cm från linsen och bara ungefär åtta centimeter som skärpan kan fininställas ner till drygt 40 cm. Det spannet minskar vid högre dioptrital, så att det knappast alls finns något utrymme för fininställning med en starkare lins.

Vid +2 dioptrier är linsfelen rätt små, så du provar så klart med det du har. Det blir lite skarpare med en sån där Canon-lins, för att den ger mindre kromatisk aberration.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Okej, var tvungen att dubbelkolla med manualen till mitt 70-200 och antagligen hade jag blandat ihop närgränsen med något annat. Kortaste fokuseringsavstånd (närgräns) för objektivet anges till 1,4 meter.

Så jag får passa på att fråga er som greppat det här med att räkna fram avståndet, har jag fattat rätt om jag räknar om med mina olika linser enligt följande:

70-200 = 1,4 meter (~0,7 dioptri?)
70-200 & +1dioptri = 0,58 - 1 m (~1,7 dioptri?)
70-200 & +2dioptri = 0,37 - 0,5 m (~2,7 dioptri?)
70-200 & +4dioptri = 0,21 - 0,25 m (~4,7 dioptri?)
70-200 & +10dioptri = 0,09 - 0,10 m (~10,7 dioptri?)

Hur räknar man om man stackar +1 och +2?
70-200 & +1dioptri & +2dioptri = 0,27 - 0,33 m (~3,7 dioptri?)
 

Olle

Aktiv medlem
Obs att objektivets närgräns, 1,4 m, mäts från sensorn. Arbetsavståndet, mätt från linsen, blir alltså ett par decimeter kortare.
Om man slår ihop två linser på +1 och +2 får man en lins på +3, som du antog.

Olle
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Obs att objektivets närgräns, 1,4 m, mäts från sensorn. Arbetsavståndet, mätt från linsen, blir alltså ett par decimeter kortare.

Olle
Och det betyder att du kan räkna på ett något högre dioptrital ca +0,8 för objektivets avståndsinställning.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Och det betyder att du kan räkna på ett något högre dioptrital ca +0,8 för objektivets avståndsinställning.
Mätte objektivet och då var det ca 0,25 m (250 mm) från sensorn till objektivets främre kant. Om jag förstod er rätt så skulle jag då kunna räkna om det så att arbetsavstånden mätt från främre lins till objekt blir så här istället, eller?

70-200 = 1,4 meter - 0,25 m = 1,15 m (~0,869 dioptri?)
70-200 & +1dioptri = 0,53 - 1 m (~1,869 dioptri?)
70-200 & +2dioptri = 0,35 - 0,5 m (~2,869 dioptri?)
70-200 & +4dioptri = 0,20 - 0,25 m (~4,869 dioptri?)
70-200 & +10dioptri = 0,09 - 0,10 m (~10,869 dioptri?)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Använd inte för många siffror. Inget av måtten som anges för linser är exakt, inte ens brännvidden på objektivet. Räkna avrundat.

Men principen är rätt. Objektivets längd ska dras bort från avståndet när man räknar ut dioptritalet för dess näravstånd.
 
Senast ändrad:

GomaD

Aktiv medlem
Jo, precis så känner jag det också :(

Jag tycker mig förstå det hela, men på något vis får jag inte till det. Jag är nog inte kompatibel med närbildslinserna ;)

Kanske en dum fråga men du fokuserar väl manuellt.

Jag har också närbildslinser från Kaffebrus på ett 70-300 o det funkar perfekt..

Man får leta lite för att hitta skärpan bara.

T.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ja, då har tösen haft en fästing igen, så nu kunde jag prova det jag lärt mig av er. Inget ont utan att det har något gott med sig ;)

Tack vare er hjälp med att hitta (och förstå!) var närgränserna var vid olika närbildslinser så lyckades jag åtminstone fånga fästingen på sensorn.

Första bilden är med +4 dioptri och den andra med +10 dioptri. Den kromatiska abberationen vid +10 är ju alldeles för uppenbar för att vara användbar.

Jag tackar för hjälpen med närbildslinserna, men för att fånga så små kryp som fästingar måste jag nog ge mig ut på okända marker med dubbla och/eller omvända objektiv osv. Men det har jag redan frågat om i en annan tråd så det fortsätter vi med där.
 

Bilagor

ANNONS