Annons

Pris för tavla?

Produkter
(logga in för att koppla)

McB

Medlem
Har precis fått ett erbjudande om att sälja två bilder till ett företag som planerar att använda dem som tavlor i sina verkstadslokaler.

Detta är första gången som jag säljer bilder direkt mot en kund utan mellanhand, så jag undrar lite om vad jag kan begära för pris och hur jag skall gå tillväga rent praktiskt i de olika fall som följer.

1. Jag väljer att själv sköta förstoring av bilderna i formatet 25x38, vad är skäligt att ta betalt då? Det första som dök upp i huvudet på mig var 500 kr, är det dyrt eller billigt?

2. Jag skickar originalbild på CD-skiva till kunden. Ska jag då ta mer eller mindre betalt, och ska jag skriva någon typ av avtal för att förhindra att bilderna används mer än en gång alt. i andra sammanhang?

Personligen så lutar jag mer åt alt. 1, då det känns säkrare och mer seriöst. Är jag rätt ute?

Ska jag signera bilderna, och ska det i så fall ske "digitalt" på framsidan eller med vanlig signatur på baksidan av utskriften?

Tacksam för hjälp!

/Marcus
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej.
Jag tar mellan 400-800 kr/bild beroende på storlek för väggbilder. Se dig som konstnär i det här fallet och då bör du tänka på helheten. Jag säljer mina bilder inramade och med signering. Jag signerar med penna på framsidan men det finns andra som tycker att det bör vara på baksidan. Fel ram kan förstöra tanken med bilden så välj med omsorg, fråga gärna kunden vad som passar i lokalen.

Skicka inte bilden digitalt, förutom copyrightgrejen så kanske deras utskrift inte blir bra. Dålig utskrift kan tolkas som dålig kvalitet på bilden. Tänk på din "yrkesstolthet" också.
Lycka till!
//
Nina
 
Senast ändrad:

McB

Medlem
Tack Nina för ditt svar, nu vet jag hur jag ska göra.

Jag håller med dig i att det känns bättre att leverera bilderna inramade, för ett mer seriöst och gediget intryck.

Men, om vi återgår till priset. Om jag både ska bekosta förstoring och inköp av ram så äts de tänka 500 kronorna upp ganska hastigt.

Om jag istället sätter ett standardbelopp för en utskriven bild i ett visst format, så blir det ju enkelt att lägga på merkostnader för ram och ev. större förstoringar. Borde väl fungera?
 

lotelo

Aktiv medlem
McB skrev:
Om jag både ska bekosta förstoring och inköp av ram så äts de tänka 500 kronorna upp ganska hastigt.
500:- är väl en lite väl ynklig summa om du säljer dem inramade dessutom? Tror nog att du kan plussa på rätt bra om det är snygga kopior i ram.

Jag sålde 4 bilder som bara skulle hänga på vägg hos ett företag och jag hade inga problem att få ut en bra summa mer än vad framställandet kostade. Hade dessutom turen att få den summan jag begärt i svenska kronor utbetalt i danska;)
 

McB

Medlem
lotelo skrev:
500:- är väl en lite väl ynklig summa om du säljer dem inramade dessutom? Tror nog att du kan plussa på rätt bra om det är snygga kopior i ram.
Jo, men så var det ju också det jag skrev i mitt förra inlägg:

McB skrev:
Om jag istället sätter ett standardbelopp för en utskriven bild i ett visst format, så blir det ju enkelt att lägga på merkostnader för ram och ev. större förstoringar. Borde väl fungera?
Jag menar med det att jag sätter 500 kr som standardpris för en utskriven bild i formatet 20x30. Om kunden sedan vill ha en större bild och en ram, så tillkommer kostnaden för detta.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Precis så. Kostnad för ram och annan storlek skall du givetvis lägga på. Min prislista för en 24x30 cm inramad är 600 kr, kanske för billigt.
//
Nina
 
ANNONS