Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Progrram för bildsortering och hantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
Jag sitter nu med en sjuk mängd bilder spridda på massa hårddiskar lagda i mappar där jag döpt dem till något godtyckligt , typ Fjällvandring 2009 och Martins svensexa osv. Till saken är att jag plåtar allt i RAW+ low jpg på min kamera (lite olika Nikonmodeller genom åren) Sedan fixar jag till en del bilder som är bäst men spar också resten. Det blir alltså ett himla virrvarr då varje mapp i sig har en mapp med högupplösta psd-filer och dessutom brukar jag förminska alla dessa till 72 dpi jpg för nätpublicering osv. Klarrt kaos alltså.

Jag letar nu efter ett program där jag får lite ordning på detta. Jag ser framför mig att jag kan ta alla bilder i en mapp och lägga över dem i programmet där jag kanske skrivit lite sökord som gäller hela mappen och så köttar man in det hela där. Infon från kameran om fotodag blir då kvar och man kan då i programmet söka efter både datum och sökord (så att typ på sökning för fjäll kommer alla bilder från fjällvandring 2009 upp men också från skidresan 2010 och fisketuren i fjällen 207 typ...) Bra vore då om man kan lägga in alla typer av format. Jag inser ju att det blir fyra kopior av de bilder jag fixat men det är OK, det blir ju som i vissa bildbankers söksystem...

Jag skulle helst av allt vilja att själva programmet ligger på min dator medan jag kan ha bildmaterialet på externa hårddiskar.

Så- finns det något program som skulle kunna vara passande utifrån mina önskemål? Jag vill gärna att det ska vara enkelt och okomplicerat. Jag misstänker att typ Lightroom skulle funka (ksn inte så mycket om det dock) men har fått för mig att det är så mycket mer än bara bildlagring vilket kanske krånglar till det hela- eller gör det ?

tacksam för tips

//Pelle
 

pelleplutt

Aktiv medlem
Jajustja
Till saken hör att eftersom kameran bara räknar till 9999 finns det flera bilder som heter likadant då jag snurrat runt ett par gånger. Vilket ställer till problem i Finder ibland...
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Lightroom är hur bra som helst. Tror dock inte att taggar följer med, du måste nog lägga till dem själv (kan ha fel). Men när du väl har gjort det är det supersmidigt. Dessutom får du ett rätt kompetent bildbehandlingsprogram på köpet...

Kan inte annat än ge LR de allra varmaste rekomendationer.

/Eric
 

pelleplutt

Aktiv medlem
Jag har inga taggar på bilderna nu så det är ingen fara. Utan huvudsaken är att jag i själva "inplockandet" från en annan hårddisk kan sätta en "batch" med taggar på de bilder jag plockar in så att säga. Jag vill ju inte sitta och göra samma sak med typ 300 bilder i en mapp var för sig...
Funkar det i LR?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Vad jag brukar köra med är ACDSee Pro 4 vilket är jäkligt smidigt och snabbt på att katalogisera dina bilder men du kan även efterbehandla dem precis som i Lightroom om du vill. Till det så brukar jag också köra med Picasa som är gratis och kan snabbt katalogisera alla bilder du har på hårddiskar och annat kopplat till datorn. Lightroom blir så oerhört segt och trött om man trycker i en himla massa bilder i det, dess databas blir tungjobbad. Fast det lär ju finnas skilda åsikter om detta. :)

/ Magnus
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Jag har inga taggar på bilderna nu så det är ingen fara. Utan huvudsaken är att jag i själva "inplockandet" från en annan hårddisk kan sätta en "batch" med taggar på de bilder jag plockar in så att säga. Jag vill ju inte sitta och göra samma sak med typ 300 bilder i en mapp var för sig...
Funkar det i LR?
När du importerar till LR så kan du lägga till "key words" till en hel mapp, direkt vid import. Så du får i så fall importera en mapp i taget som du vill ha samma key words på.

Och, ja, det råder delade meningar om huruvida LR blir segt eller inte... Jag tycker inte det.

/Eric
 

T.A

Aktiv medlem
Jag har inga taggar på bilderna nu så det är ingen fara. Utan huvudsaken är att jag i själva "inplockandet" från en annan hårddisk kan sätta en "batch" med taggar på de bilder jag plockar in så att säga. Jag vill ju inte sitta och göra samma sak med typ 300 bilder i en mapp var för sig...
Funkar det i LR?
Du kan importera varje mapp till original mapp i LR.. Då får du varje mapp att bli en egen mapp i LR. Busenkelt och snabbt. Jag håller inte heller med om att LR blir segt!
 
ANNONS