Annons

Hjälp varför blir inte bilderna bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

#petter#

Avslutat medlemskap
Hej !
Jag har en Canon Eos 20 d som är ca 5 år gammal.
Optiken är den som följde med kameran (EFS 17-85 mm f/4-5.6 IS USM med image stabilizer).

Jag tänkte börja hjälpa min flickvänn som är mäklare att fota hennes hus och lägenheter.
Men jag tycker inte att bilderna jag tar med denna utrustning blir nog bra.
Utomhus blir bilderna fina men innomhus tycker jag inte att de blir nog skarpa och ganska "korniga" (se bifogad bild) jag kräver inte super kvallite, men den ska se bra ut i anonserna på hemnet i alla fall.

Bilden är fotad i iso 100, skärpedjup 10, med automatisk vitbalans och i raw format, med kamerans egna blixt.

Vad krävs för att få bilden dugligt skarp?

* Går det att ta skarpare bilder med en Eos 20 d eller måste jag byta kamera?
* Skulle en extern blixt göra stor skillnad på bildkvalliten?
* Behöver jag byta optik? vilken i sådana fall? Skulle gärna ha en optik med mer vidvinkel,
* Finns det någon annan utrusting eller inställning på kameran som hade gjort bilden bättre?
 

Bilagor

Jewster

Aktiv medlem
Hej Petter.
Några av dina formuleringar "avslöjar" (om du ursäkrat uttrycket) att du har en del att lära om digitalt foto. För det första finns inget som heter "skärpedjup 10". Men jag gissar att du avser bländare 10, vilket borde ge ganska hyggliga möjligheter till bra skärpa. Och "Följa med kameran"-optik är sällan top of the line vad gäller skärpa. Men din utrustning borde i alla fall duga till webbpublicerade bilder.

Du skriver att bilderna blir "korniga" vilket brukar kallas för brus. Borde inte bli det dock när du kör på så låga iso som 100. Däremot kräver det ganska långa exponeringstider. Är det där skon klämmer kanske, att du handhållit kameran på lång slutartid? Då blir det lätt suddigt.

Om det är problemet avlöses det lätt med att använda ett stativ. Då kan du köra så långa slutartider du behöver, eftersom det i detta fall är stillastående motiv du fotar. Då kan du ju även eliminera den inbyggda blixten, som sällan är att rekommendera.

Du skriver även att du fotar med "automatisk vitbalans och i raw format". Kör du RAW spelar det faktiskt ingen roll vilken vitbalans du har egentligen eftersom du kan korrigera det i framkallningen. Kan det vara så att du inte hanterar RAW-framkallningen riktigt? Där måste du ju själv se till att skärpa bilden som du vill utefter vad du tänkt använda bilden till, eftersom kameran inte gör det åt dig som med en färdig JPG-bild. Även bruset måste du ta bort själv i RAW-framkallaren. Något kameran annars hjälper till med när du kör JPG.

/Jer.

EDIT:
Några svar på dina följdfrågor.
1. Nej, för stillastående interiörbilder för webb borde din kamera duga.
2. Ja, en extern blixt är 100 gånger bättre än den inbyggda. Särskilt om den kan riktas uppåt eller åt sidan. Eller ännu bättre köras med radioutlösare eller annat från annat håll än direkt monterat på kameran. Det ger många möjligheter till kreativ ljussättning.
3. För mer vidvinkel så är Sigmas 10-20mm ett av många uppskattad och prisvärd optik.

OBS! Om du fotar med stativ så se till att slå av objektivets bildstabiliseringsfunktion. Det kan ibland motverka sitt syfte och faktiskt ge ännu skakigare bilder annars, hur konstigt det än kan låta.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Vad krävs för att få bilden dugligt skarp?

* Går det att ta skarpare bilder med en Eos 20 d eller måste jag byta kamera?
* Skulle en extern blixt göra stor skillnad på bildkvalliten?
* Behöver jag byta optik? vilken i sådana fall? Skulle gärna ha en optik med mer vidvinkel,
* Finns det någon annan utrusting eller inställning på kameran som hade gjort bilden bättre?
* Nej, du måste inte byta kamera.

* En kraftigare, extern blixt kan göra stor skillnad på bildkvaliteten, EFTER att du har lärt dig blixtljusfotografering. Detta är svårare, så följ istället rådet att skaffa ett stadigt stativ (undre gränsen ligger vid ett Manfrotto 055-stativ, skulle jag vilja säga) så att du kan använda långa slutartider, och gärna en fjärrutlösare också. För rumsfotograferingar brukar man dessutom normalt köra med flera blixtar (idag är det faktiskt mycket billigare att köpa ett studio-blixtset Made in China).

* Nej, EF-S 17-85/4-5,6 IS USM är betydligt bättre än det vanligen medlevererade kitobjektivet.

* Inte så mycket utrustning. F.ö. vet vi ju inte vilka inställningar du har använt dig av, så det är svårt att ge råd om detta...

Huvudorsorsaken till dina problem är säkerligen dina (ännu så länge) obetydliga foto- och bildbehandlingskunskaper. Inte dålig utrustning!
 

#petter#

Avslutat medlemskap
Tack för era svar.

Mycket tacksam för era svar.

Glömde skriva det tidigare men jag kör alltid med ett Manfrotto compact MKC3-h01 stativ när jag fotograferar.

När slutartiden blir lång så kör jag med självutlösare.

Ska testa slå av bildstabiliseringsfunktionen och se om det kan ge bättr resultat.

* Har sett att det fins nått som heter brus reducering, kan detta vara någonting som ger bättre bilder för mig när jag fotograferar innomhus?

* Hur gör man för att skärpa bilden och ta bort bruset i RAW frammkallningen ? Har inte hört talas om det ?

* Spelar det stor roll vilken extern blixt man köper ? har tittat runt lite och det fint mycket att välja på, vad är lämpligt för mig då jag ska fotogrfera rum?

* om jag fotograterar ett rum med vitt tak, med extern blixt. är det då en bra teknik att vinkla upp blixten i taket när jag tar bilderna ?

* När jag fotograferar med hög bländare så ser jag på bilderna att smuts fläckar syns på bilden. Har ni något bra tipps på vad jag ska rengöra (spegeln tror jag det heter med) ? och vars det går att köpa ?

/petter
 

lena.j

Ny medlem
Ta bilderna både i jpeg och raw så kan du välja den som blev bäst, jag tror säkert att jpeg duger för Hemnet. Lycka till!
 

Splanky

Aktiv medlem
För det första är inredningsfotografering någonting som inte är helt enkelt i början.
Jag jobbar proffessionellt med det och det tar tid att få in rätt teknik.

Blixt/blixtar är ett måste för att lätta upp skuggor mm.
Jag använder en till tre stycken, aldrig någon på kameran.
Blandljuset är det knepigaste att lösa för att få rätt vitbalans.
Raw är ett måste även om slutresultatet levereras i jpg.
 
ANNONS