Annons

Balda Juwella, mata fram ny bildruta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jag har kommit över en gammal fin Balda Juwella från 30-talet som använder sig av 120 film. Jag har fotat en del analogt tidigare och har inga problem med att sätta in filmrullen, men på de analoga kamerorna jag har använt tidigare så matar man ju fram med en liten arm som tar stop när det är klart för nästa ruta. Det finns inte på denna. Istället finns det en litet fönster på baksidan där man kan se på själva filmen (baksidan av filmen självklart) lite olika saker. Matar jag fram lite så kommer det först ett litet streck. Matar jag vidare kommer det sedan "Kodak", sedan ett streck igen osv. Så min fråga är: var ska jag stoppa frammatningen?

Kom på en till fråga: Tydligen rullar man inte tillbaka denna film som på nyare analoga kameror. Det finns ju bara ett vred, och det är till för att mata fram till nästa ruta. Men hur är det tänkt att man ska spola tillbaka rullen sen då när man är klar?

Mvh/Per
 

emjo

Aktiv medlem
Inte för att jag har just en sådan men en gammal Agfa Billy Clack funkade så att man drog fram filmen tills siffran "1" stod i den lilla rutan. Innan och efter "1" fanns små varningar i form av olika stora prickar på min, kanske det är "strecken" på din? Testa! Drar du för långt så kan du öppna kamera i ett mörkrum och linda upp filmen och prova igen.

Man drar inte tillbaka sådan här film. Den rullas upp på en rulle i och med frammatningen och det är den rullen man tar ur kameran sedan. Innan nästa film sätts i får man flytta den gamla rullen så det finns nåt att rulla upp på. I min Fuji GA645zi sitter upprullningsrullen (den som får mer och mer film på sig ju mer man fotar) till höger, på Mamiya 645 neråt. Du förstår säkert vad jag talar om.

Man ska vara 17 så noggrann att inte låta skyddspapperet släppa och bli löst, då kan det komma in ljus från sidan i filmen. Det är bra att göra detta inomhus, för solsken har en obehaglig genomträngningsförmåga.

/Micke
 

Per N

Aktiv medlem
Ok, jag får helt enkelt testa mig fram med frammatningen med streck och sånt.

Men att ta ut den sen förstår jag fortfarande inte riktigt. Menar du att man ska sätta in en typ "spole/rulle" först som man sedan matar fram filmen på? Men när man först sätter i filmen så är det ju en flik i början av rullen som passar perfekt i skåran där filmen ska rullas på? Jag tänkte inte på det i början när jag laddade kameran, men nu inser jag ju att det finns nog inte något sätt som jag kan få ut filmen utan att dra tillbaka den (i ett mörkrum då). Fliken som är instoppad i början av rullen hindrar ju från att man drar ut den vinkelrätt om ni förstår vad jag menar...
 

Per N

Aktiv medlem
aha! att jag inte tänkt på det.

Hmm, men då kommer ju nästa fråga. Är då tanken att man ska ha ett gäng tomma spolar med sig? Om jag är ute och fotar så kanske jag har med mig två-tre rullar med film, men har jag bara en spole så kan jag bara använda en rulle. Eller kan man "återvinna" spolen direkt?
 

eon

Aktiv medlem
Varje rulle film du tar med är ju upprullad på en ny spole från fabrik.
 

krer00

Medlem
Enkelt, du rullar fram tills nästa nummer kommer upp i fönstret för att vara säker på att du har kommit förbi föregående bild. När filmen tagit slut tar du ur den och flyttar den tomma spolen (bobinen) dit där filmrullen nyss satt och sedan ladda med ny film. Spolarna är likadana.
 

Per N

Aktiv medlem
Ok, nu har allting klarnat. Har tagit första rullen nu och tog ut den. Den gamla spolen som redan satt i var i metall! Kameran har inte använts på minst 30 år vad jag vet. Fick den av min pappa, som i sin tur hade fått den när han köpte sitt hus. De gamla ägarna till huset hade inte rensat ur huset helt och hållet och kameran hängde på en spik på väggen. Pappa, som också är fotoentutiast, frågade om han kunde få den och det fick han.

Och angående frammatningen så hade jag inte dragit fram tillräckligt långt. Det kom siffror efter lite mer matande.

Återigen. Tack för hjälpen! =)
 
ANNONS