Annons

Vad för kamera? (DSLR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fatperi

Ny medlem
Tjenare alla här på forumet! Jag är ny här, och har fått ett stort intresse för filmning. Därför har jag tagit beslutet att köpa mig en dslr kamera och börja filma. Det enda problemet är att det är första gången jag ska köpa en och jag har ingen alls koll på vad som är bra och vad som är sämre, trots att priserna är likadana. Därför undrar jag vilken kamera som är prisvärdast och bäst mellan 8000-12000. Det ja ska för det mesta filma är mina kompisar och även extremsport. Det jag vill uppnå i min filmning är kvalite med fina/starka färger, bra skärpdjup och ej hackigt. Här kommer några exempel på klipp ja också vill uppnå och filma i samma kvalite.

http://www.youtube.com/watch?v=GMH7L1_lPVs
http://www.youtube.com/watch?v=9i0h6dhcXjA
http://www.youtube.com/watch?v=eFl1wVm9VKg

Är det möjligt att köpa en kamera för den prisgraden och kunna filma på samma nivå som klippen ja länkade?

Förlåt om jag är ute och cyklar eller nåt. Uppskattas om ni kunde va snälla, tipsa och berätta era egna erfarenheter av dslr-filmning!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Dslr?

Spontant undrar jag, om prioritet är film... varför en DSLR och inte en digital filmkamera... samt komplettera med en kompaktkamera för eventuella foton? Personligen vill jag inte betala extra för en funktion jag använder sällan(tyvärr ingår filmfunktion i min K5... jag kom inte undan), då satsar jag hellre på renodlade produkter för respektive användningsområde (man får vad man betalar för:)
 

Fatperi

Ny medlem
Spontant undrar jag, om prioritet är film... varför en DSLR och inte en digital filmkamera... samt komplettera med en kompaktkamera för eventuella foton? Personligen vill jag inte betala extra för en funktion jag använder sällan(tyvärr ingår filmfunktion i min K5... jag kom inte undan), då satsar jag hellre på renodlade produkter för respektive användningsområde (man får vad man betalar för:)
Tacksam för ditt svar! Jag bad om info om dslr kameror! Sen om du vill att man ska köpa en kompakt/digital etc är inte relevant i denna tråd! Tack endå.
 

Norcopian

Ny medlem
Om det måste vara en DSLR

Tjenare alla här på forumet! Jag är ny här, och har fått ett stort intresse för filmning. Därför har jag tagit beslutet att köpa mig en dslr kamera och börja filma. Det enda problemet är att det är första gången jag ska köpa en och jag har ingen alls koll på vad som är bra och vad som är sämre, trots att priserna är likadana. Därför undrar jag vilken kamera som är prisvärdast och bäst mellan 8000-12000. Det ja ska för det mesta filma är mina kompisar och även extremsport. Det jag vill uppnå i min filmning är kvalite med fina/starka färger, bra skärpdjup och ej hackigt. Här kommer några exempel på klipp ja också vill uppnå och filma i samma kvalite.

http://www.youtube.com/watch?v=GMH7L1_lPVs
http://www.youtube.com/watch?v=9i0h6dhcXjA
http://www.youtube.com/watch?v=eFl1wVm9VKg

Är det möjligt att köpa en kamera för den prisgraden och kunna filma på samma nivå som klippen ja länkade?

Förlåt om jag är ute och cyklar eller nåt. Uppskattas om ni kunde va snälla, tipsa och berätta era egna erfarenheter av dslr-filmning!
Hej,

Tycker du ska kollla upp Nikon D7000, med den kan du filma i full hd och du får dessutom en kamera som verkligen är värd det du får betala för den.

Sen har ju naturligtvis objektivet du väljer att använda en hel del med slutresultatet att göra.

/Jocke
 

Pippo

Aktiv medlem
Är benägen att hålla med Gucco och förstår inte varför du blir sur för att han ger dig ett bra svar. Om det enbart är filma du ska göra låter det ju vettigare att köpa en bra videokamera istället. Alternativet är att köpa ett billigare hus, typ Canon 550d alt Nikon d5100 och lägga mer kräm på ljusstarka gluggar, om det är kort skärpedjup du är ute efter. Filmar inte själv men antar att det tillkommer en hel del på prylar du "behöver" för filmningen. Ska du gå på Nikon d7000 får du nog svårt att få ihop budgeten.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag tror du kanske borde börja filma, eller bara acceptera att det finns de som tycker att det är bättre med en DSLR än en "riktig" videokamera.
Du kanske skulle läsa resten av texten också, eller så misstar du mitt svar med Guccos. Var står det att jag inte accepterar att TS bara vill filma? Med det du citerat menade jag att jag inte filmar själv och således inte har en susning om vilka kostnader som tillkommer utöver kamera och objektiv. Visst finns det de som bara filmar med sin dslr - läste en tråd om en kille som enbart filmade med sin 5dmk2, men jag TROR att det blir svårt att få till med den begränsade budgeten, i alla fall om det ska vara i samma klass som klippen ovan.

Om det nu glädjer dig, kan jag korrigera tidigare med att det visst händer att jag använder en Nex till att filma med, men köpte den inte för att ENBART filma.

Edit: snygga bilder du publicerat, förresten.
 
Senast ändrad:

Gucco

Avslutat medlemskap
Dslr

Eventuellt skulle något av dessa hus passa dig:
Canon Eos 5D Mark II
Canon Eos 7D
Canon Eos 550D
Panasonic GH1
Nikon D3
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du kanske skulle läsa resten av texten också, eller så misstar du mitt svar med Guccos. Var står det att jag inte accepterar att TS bara vill filma? Med det du citerat menade jag att jag inte filmar själv och således inte har en susning om vilka kostnader som tillkommer utöver kamera och objektiv. Visst finns det de som bara filmar med sin dslr - läste en tråd om en kille som enbart filmade med sin 5dmk2, men jag TROR att det blir svårt att få till med den begränsade budgeten, i alla fall om det ska vara i samma klass som klippen ovan.

Om det nu glädjer dig, kan jag korrigera tidigare med att det visst händer att jag använder en Nex till att filma med, men köpte den inte för att ENBART filma.

Edit: snygga bilder du publicerat, förresten.
Du fick kanske ett lite spydigt svar som egentligen var riktat till rätt många och det ber jag om ursäkt för. Fast du bad mer eller mindre om det då du skriver i ett filmforum att du inte filmar;-)

Skit samma. Det jag egentligen menade var att det finns de som tycker att det blir bättre att filma med en DSLR än med en "riktig" videokamera. Åtminstone om man jämför med videokameror under 100 000 SEK. Jag är själv en av dem, men jag får rätt ofta frågan från folk om jag ska ta steget till en riktig videokamera någon gång. Det är lite tröttsamt. Gucko är en av många som menar att renodlade saker är bättre och därför ger lite bakvända råd till DSLR-filmare. Säkert i all välmening, men det hjälper liksom inte.

Ett exempel på en film jag gjort som helt enkelt inte går att få med en renodlad videokamera för under 100 000:
http://www.youtube.com/watch?v=iciHkbkVU8c De skulle aldrig klara att filma i det mörkret ändå få fram färg och dynamik.

Tack förresten.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tacksam för ditt svar! Jag bad om info om dslr kameror! Sen om du vill att man ska köpa en kompakt/digital etc är inte relevant i denna tråd! Tack endå.
Faktiskt, var det tidigare svaret helt riktigt, man köper en D-SLR eller D-SLT i absolut första hand för stillbildsfoto, med sin sensor av typ FF eller APS-C!

I den digitala fotovärlden, liksom i den tidigare analoga fotovärlden, finns det speciella kameror för att fånga rörliga bilder med, dessa är inte dyra, ger mycket bättre resultat för just rörliga bilder, det du ser på bio, alltså, kan inte jämföras med det du får med D-SLR eller D-SLT, två olika världar!

Små kompakta kameror kan ge riktigt bra rörliga bilder (video) för just youtube, där ställs inte några höga krav på högsta skärpa, en mobiltelefon använder några "fotografer", det säger väl ganska väl om ambitionerna, va?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Faktiskt, var det tidigare svaret helt riktigt, man köper en D-SLR eller D-SLT i absolut första hand för stillbildsfoto, med sin sensor av typ FF eller APS-C!

I den digitala fotovärlden, liksom i den tidigare analoga fotovärlden, finns det speciella kameror för att fånga rörliga bilder med, dessa är inte dyra, ger mycket bättre resultat för just rörliga bilder, det du ser på bio, alltså, kan inte jämföras med det du får med D-SLR eller D-SLT, två olika världar!

Små kompakta kameror kan ge riktigt bra rörliga bilder (video) för just youtube, där ställs inte några höga krav på högsta skärpa, en mobiltelefon använder några "fotografer", det säger väl ganska väl om ambitionerna, va?
Titta gärna på den exempelfilm jag länkat till och tala om vilket videokamera som skulle klara av det utan att brusa eller släppa i färgerna. Jag skulle helt ärligt vilja veta det då jag hellre skulle använda en smidigare kamera än min DSLR för att filma under vattnet. Tyvärr är det ingen som jag träffat på som klarar det. Visst är det extrema ljusförhållanden under vattnet, men det borde finnas andra filmare med liknande krav.
 

Antonic

Aktiv medlem
Börjar bli lite irriterad på folk som bara kasta ur sig massa dynga.

Innan ni rek att köpa en renodlad videokamera istället kan ju kolla på den enorma kvaliteskillnaden
det är.

Massa rek från folk som inte filmar är ju bara idiotiskt.
Hur kan ett hus för 20tkr passa en budget på 8-12tkr.


Kolla även på canon 600d som passar din budget bra och får då råd med lite tillbehör
 

Lamer71

Aktiv medlem
Liten o smidig med full autofokus, NEX-5.
Tycker att det blir jäkligt bra filmer av den. Trevlig att hålla i när man filmar, då den är lätt och har vinklingsbar skärm. En fullstor DSLR kan bli tung att hålla framför sig längre stunder. Det jag kan sakna är ett större zoom omfång, eftersom jag bara har kit objektivet 18-55.
 

Kimster

Aktiv medlem
Ja, jag börjar också bli lite frågande till vissa svar.

Spontant undrar jag, om prioritet är film... varför en DSLR och inte en digital filmkamera... samt komplettera med en kompaktkamera för eventuella foton? Personligen vill jag inte betala extra för en funktion jag använder sällan(tyvärr ingår filmfunktion i min K5... jag kom inte undan), då satsar jag hellre på renodlade produkter för respektive användningsområde (man får vad man betalar för:)
Ett exempel ovan. Detta är till att börja med delen för just videofrågor, som nämndes innan. Så ifrågasätt inte vad man ska ha en videofunktion till.
För det andra är det en väldig skillnad i karaktär mellan en DSLR och en videokamera i 12000kr klassen. Väldigt stor skillnad om den hanteras rätt.
Inledningsfrågan var tycker jag väldigt tydlig med att det var just video och DSLR det handlade om, så svar om "huvudfunktion" och "kompaktkamera" är irrelevant.

och för att fortsätta som Antonic är inne på..
Canon Eos 5D Mark II
Canon Eos 7D
Är inte bra förslag heller. De kostar alla över 12000, såvida man inte väljer begagnat, men då bör man nämna det.
Nikon D3, kan inte ens filma, det är D3s som dessutom kostar ~40000:- Varför, är den ens med som förslag?

Så, snälla vet man inte så skriv inte, eller ställ frågor själv om något behöver förtydligas. Det blir bara lättare missförstånd annars och folk blir irriterade osv.
Försök förstå att marknaden för DSLR inom video är GIGANTISK, och det blir då en självklarhet att folk har frågor kring denna utrustning. Du kan med en DSLR få en synbar kvalité som du tidigare bara fick med 100.000kr kameror för 10-15% av det priset.
No hard feelings om någon känner sig utsatt.


Och för att återgå till ämnet och försöka svara på frågan i början, så bör man börja titta på:
Canon 550D och 600D
Nikon 5100 och D7000
Panasonic gör även några modeller men jag rekommenderar Canon eller Nikon pga. optikens möjligheter. Bra marknad på optik både nytt och inom begagnat. Vill du spara pengar så kan du få bra saker begagnat.
Filmerna du ser på YouTube är med stor sannolikhet filmade med Canonkameror då de har varit steget före Nikon i funktionalitet. Men det där skiftas från månad till månad nästan.
Det finns även dedikerade videoforum, som tips om ni inte känner att svaren här är till fylles.
 

afe

Aktiv medlem
Attans! Jag hoppades att gucko skulle berätta hur jag kan filma med min D3, men Kim förstörde allt ;)

Håller med om att undervattensfilmen var riktigt snygg!
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Håller med om att undervattensfilmen var riktigt snygg!
Den är inte bara snygg (skrev han blygsamt), utan helt omöjlig att filma för inte så många år sedan. Att filma under vatten i befintligt ljus är visserligen långt mer extremt än vad de flesta någonsin kommer filma, men som exempel i tråden är det rätt bra.

Kommer man ner 15-20 meter under ytan är det mörkt och färgerna helt åt skogen. Med analog film blir allting knallblått. Med de riktiga videokameror jag sett resultatet av tidigare går det att skruva till färgerna rätt ok. Man kan tona ned det blågröna och få fram rätt ok nyanser i det gula och få drägliga gråtoner. Men det rödaktiga toner som finns i rosten på ett vrak gick åtminstone inte tidigare att få fram på ett snyggt sätt. Det blev antingen knallrött utan nyanser, eller så blev bara rosten bra, men vattnet i bakgrunden lila och det grå tonerna helt kass.

Men om man vitbalanserar på plats under vattnet och filmar med en DSLR så kan man få fram färger under vattnet som bara dykare tidigare kunde få uppleva. När jag visade mina första klipp för ett par professionella uv-filmare så blev de helt paffa. De filmade med prylar som kostade minst fyra gånger så mycket som min 5DII och hade inte en chans att få samma resultat.

Om ett tag så är nog valet för mig som vill filma under vattnet en kamera först och främst gjord för filmning, men med en sensor lika stor som på min DSLR och med möjlighet till samma optikutbud. Men vi är inte där nu, så jag får fortsätta med min 5DII om jag vill få resultatet bra.
 

Spaic

Medlem
Liten o smidig med full autofokus, NEX-5.
Tycker att det blir jäkligt bra filmer av den. Trevlig att hålla i när man filmar, då den är lätt och har vinklingsbar skärm. En fullstor DSLR kan bli tung att hålla framför sig längre stunder. Det jag kan sakna är ett större zoom omfång, eftersom jag bara har kit objektivet 18-55.
Tyvär saknar den manuella inställningar i videoläge förutom bländare och automatiken väljer ofta en alldeles för kort slutartid, enligt en användare på dpreview kan man delvis lösa detta och få ner slutartiden med ett variabelt ND-filter. ISO-känsligheten eller gain i videosammanhang har man dock ingen kontroll över mer än att påverka ljussättningen.
 
ANNONS