Annons

28-70/2.8 Sigma vs Tamron vs Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

Alek

Ny medlem
Skulle vilja ha en ny normalzoom med 2.8 i bländare. Canon är alltför dyra men Sigma, Tamron och Tokina är alla möjliga att köpa utan att bli ruinerad. De tre piratobjektiven kostar alla mellan 3700 och 4100 kr.
Helt enkelt, vilket ska jag välja?

/Erik
 

Palletheking

Aktiv medlem
Alek skrev:
Skulle vilja ha en ny normalzoom med 2.8 i bländare. Canon är alltför dyra men Sigma, Tamron och Tokina är alla möjliga att köpa utan att bli ruinerad. De tre piratobjektiven kostar alla mellan 3700 och 4100 kr.
Helt enkelt, vilket ska jag välja?

/Erik
Jag har också hört att Tamrons nya glugg skall vara super. Själv äger jag en Tokina 28-80 2,8. Den är jag efter en tids användnig mycket nöjd med. Du kan köpa tokinan på Björns foto till motsvarande pris. Om den är lika bra som Tamronen är svårt att säga men den är troligen betydligt mer välbyggd. Jag anser att den mekaniskt är fullt jämförbar med originalen, och den kan inte ligga långt efter optiskt, om något alls. Tokinan focuserar ochså mycket fort för att vara en icke Afs-glugg. Fördelen med Tamronen är vikt och storlek, samt en fantastiskt fin närgräns. Tänk ochså på att tester på enskilda produkter ofta kan vara missvisande. Det finns många exempel på gluggar som tidningen Foto dömt ut men som ändå används världen över av nöjda fotografer. Det bästa förutom att prova gluggen sjäv är att läsa på de stora användar-siterna och se vad de som förfogar själva över objektiven tycker. Även där så skiljer sig uppfattningarna en del. Men om ett objektiv för exempel ratas av c:a en tredjedel men får bra betyg av resterande två tredjedelar, då är förmodligen gluggen ganska bra. Foto har också tidigare höjt objektiv till skyarna som av användare i övriga världen fått betydligt moderatare omdöme.
 
Senast ändrad:
ANNONS