Annons

Dyrare kamera eller billigare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fatperi

Ny medlem
Tjenare dudes! Det är jag igen (jag som la upp tråden "Vad för kamera? (DSLR)".
Är mycket tacksam för alla svar, och har fattat ett 2 beslut:

1. Canon 600d + ett dyrare fast objektiv objektiv
2. Nikon d7000 + ett billigare fast objektiv
(min budget är runt 9-12k)

Vad ska jag välja? Därför, vill ja att ni kort skriver vilket av dom 2 valen jag ska välj och motiverar kort varför ni just skulle välja det.

OBS: Vill absolut inte att ni drar en "gucko". Det var en person i min gammla tråd som började snacka om vanliga kameror och om vad han skulle välja.. Han började prata om saker som inte alls var relevanta i tråden.

Så skriv en siffra (dvs en etta för canon, en tvåa för nikon), och motivera kort!

Tack på förhand.
 

hlse

Aktiv medlem
Tjenare dudes! Det är jag igen (jag som la upp tråden "Vad för kamera? (DSLR)".
Är mycket tacksam för alla svar, och har fattat ett 2 beslut:

1. Canon 600d + ett dyrare fast objektiv objektiv
2. Nikon d7000 + ett billigare fast objektiv
(min budget är runt 9-12k)

Vad ska jag välja? Därför, vill ja att ni kort skriver vilket av dom 2 valen jag ska välj och motiverar kort varför ni just skulle välja det.

OBS: Vill absolut inte att ni drar en "gucko". Det var en person i min gammla tråd som började snacka om vanliga kameror och om vad han skulle välja.. Han började prata om saker som inte alls var relevanta i tråden.

Så skriv en siffra (dvs en etta för canon, en tvåa för nikon), och motivera kort!

Tack på förhand.
Hej,
Jag är en Canonite så där har du mitt val.
Men jag måste medge att Nikon gör bra kameror också.
Nu skrev jag inte i din förra tråd med det råd jag vill ge dig är att testa båda i en kameraffär och känna dig för lite. Se vilken som känns bra att hålla i och som du tror du kan trivas med. Där har du ditt val.

Lycka till med köpet.
 

ganska

Aktiv medlem
Kamerorna skiljer sig rätt mycket åt i handhavandet vilket är en av dom viktigaste punkterna när man köper kamera, så jag tycker du ska gå till en affär och klämma på båda för att sedan välja utifrån det.
 

phool

Aktiv medlem
Eos 600d är inte en match för d7000, det är en plastleksak i jämnförelse, d7000 är bättre byggd, har bättre sökare, bättre bildkvalité, bättre batteri, topdisplay, dubbla rattar, snabbare, bättre autofokus. Har säkert glömt nåt också.
 
Senast ändrad:

sarnor

Avslutat medlemskap
En viktig skillnad (eftersom du säger att det är för video du i första hand skall använda kameran) är att Nikon D7000 är begränsad till 24 bilder/sekund när du filmar med full HD upplösning 1080p, det gör att det kan bli svårt att kombinera material filmat med kameror som filmar med 25 eller 30 bilder/sekund (standardhastigheten för video i Europa respektive USA/Japan).

Nöjer du dig med den lägre 720p ("HD ready") upplösningen så har du lite större frihet att välja mellan 24, 25 eller 30 bilder/sekund, men det är fortfarande sämre möjligheter än vad Canons kameror ger dig.

Canon 600D kan filma i 1080p (Full HD) med 24, 25 eller 30 bilder/sekund, eller 720p (HD ready) i 50 eller 60 bilder/sekund. Den högre bilder/sekund för 720p kan till exempel användas för att göra slow-motion effekter, om du väljer att spela upp dem i 25 eller 30 bilder/sekund (väldigt populärt bland action-filmare har jag förstått).

Sammanfattningsvis kan man säga att Canonkameran är klart mer utvecklad när det gäller video än Nikonkameran, som fortfarande ligger någon generation efter Canon på området.

Ps. Sedan är det kanske mer "rättvist" att jämföra Nikon D7000 med Canon 60D, 600D är trots allt en enklare kamera (även om videomöjligheterna är i princip de samma).
 

phool

Aktiv medlem
En viktig skillnad (eftersom du säger att det är för video du i första hand skall använda kameran) är att Nikon D7000 är begränsad till 24 bilder/sekund när du filmar med full HD upplösning 1080p, det gör att det kan bli svårt att kombinera material filmat med kameror som filmar med 25 eller 30 bilder/sekund (standardhastigheten för video i Europa respektive USA/Japan).

Nöjer du dig med den lägre 720p ("HD ready") upplösningen så har du lite större frihet att välja mellan 24, 25 eller 30 bilder/sekund, men det är fortfarande sämre möjligheter än vad Canons kameror ger dig.

Canon 600D kan filma i 1080p (Full HD) med 24, 25 eller 30 bilder/sekund, eller 720p (HD ready) i 50 eller 60 bilder/sekund. Den högre bilder/sekund för 720p kan till exempel användas för att göra slow-motion effekter, om du väljer att spela upp dem i 25 eller 30 bilder/sekund (väldigt populärt bland action-filmare har jag förstått).

Sammanfattningsvis kan man säga att Canonkameran är klart mer utvecklad när det gäller video än Nikonkameran, som fortfarande ligger någon generation efter Canon på området.

Ps. Sedan är det kanske mer "rättvist" att jämföra Nikon D7000 med Canon 60D, 600D är trots allt en enklare kamera (även om videomöjligheterna är i princip de samma).
Det är sant att canonkamerorna är lite bättre än nikon när det gäller filmning, alltid nåt.
 

No52

Avslutat medlemskap
2.

Eftersom att jag valde det när jag skuttade över från pentax, med ett fint 35mm 1,8 till.
Fungerar fint i mörker och har en go sökare.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag skriver varken siffra "ett" eller "två".

Ska du mest filma så är det val "tre" som gäller, Panasonic. Både Canon och Nikon fuskar rejält med sina "HD"-inspelningar, det Canon kallar för full-HD är egentligen en uppskalning från ca 1000x1250.

Det finns ganska gott om kompakter som har högre verklig upplösning i filmningsläget än vad C/N systemkameror har.

Alternativet är Panasonics GH2, som iofs inte har samma utbud av objektiv som de två större märkena (om vi inte räknar adapterade objektiv, då är 4/3 lättare), men en ganska rejält mycket högre bildkvalitet vid filmning.

Det finns säkert hundratals jämförelser ute på nätet, åtminstone fyra-fem som är ganska seriöst utförda. Det tar säkert flera minuter att leta rätt på dem. Sedan tar det dig antagligen ett par timmar att komma till en egen uppfattning, men detta måste ju vara en mycket vettigare väg att gå än att be oss på ett anonymt forum att bestämma vilken uppfattning du ska ha?

Ganska exakt fyra sekunder med google gav detta:
http://www.eoshd.com/content/2951/eoshd-digitalrev-canon-60d-panasonic-gh2-review
 

Kimster

Aktiv medlem
De funkar generellt lika bra. Gå in i en fotoaffär och få klämma lite på dem. Ta en titt sen om du har kompisar som har kameror och kanske de har ett specifikt märke. Ibland kan det löna sig med att köpa lika då man kan låna optik av varandra osv.

Ett sätt att se på det är att köp det med bäst optik till. Du kommer troligen ändå byta kamerahus när du har råd, och oftast behåller man optiken som då passar på det nya huset.

I övrigt, D7000 är som sagt lite "mer kamera" i jämförelse mot 600D. Men ska du filma mest så gör de lika bra ifrån sig med undantag på viss punkter som nämnts. Kolla på Tuben och Vimeo vilka filmer som gjorts av respektive, så kanske det är lättare att hitta en favorit.
 

Frocli

Aktiv medlem
Så skriv en siffra (dvs en etta för canon, en tvåa för nikon), och motivera kort!

Tack på förhand.
Vill du BARA göra video så är Canon aningen bättre, men ingen av dessa är riktigt bra, Sonys, Panasonics spegellösa är bättre på video.
Ingen av Nikon eller Canon har användbar autofokus för video.

Men vill du fotografera då är Nikon bättre. (Men Canon är väldigt bra den med)
Objektivets pris och kvalité har däremot mindre betydelse för video.
 
ANNONS