Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

zoom till 60D - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

tublenco

Avslutat medlemskap
Har en Canon 60D och skulle vilja ha en telezoom till den - typ 70-200 eller likande för att filma med.
Har en billig Tamron 70-300 nu men skulle vilja ha något lite bättre. Gärna med bildstabilisator.
Någon som har lite tips/råd på vad man bör skaffa? Gärna billiga alternativ och ej över 10K. Helst kring 5000:- eller mindre om möjligt :)
 

Antonic

Aktiv medlem
Det ända ja kan tänka mig är ett beg canon 70-200 f4 Is.

Då du ska filma så tycker jag att fast bländare och IS är det viktiga.
 

tublenco

Avslutat medlemskap
Tack för tipset. Det verkar ju onekligen inte helt fel men finns det några billigare alternativ som också är okej? Behöver heller inte vara precis 70-200.
 

Frocli

Aktiv medlem
Har en Canon 60D och skulle vilja ha en telezoom till den - typ 70-200 eller likande för att filma med.
Har en billig Tamron 70-300 nu men skulle vilja ha något lite bättre. Gärna med bildstabilisator.
Någon som har lite tips/råd på vad man bör skaffa? Gärna billiga alternativ och ej över 10K. Helst kring 5000:- eller mindre om möjligt :)
Vid video är objektivets kvalité inte lika viktig som vis stillbild. 70-300 duger bra kanske låt bli att zooma ända till 300, 250 räcker.
Och blända ner lite, vilket du ändå behöver för fokuseringens skull.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för tipset. Det verkar ju onekligen inte helt fel men finns det några billigare alternativ som också är okej? Behöver heller inte vara precis 70-200.
EF 70-200/4L USM, alltså versionen utan IS kostar lite drygt hälften av versionen med IS.

För videofilmning med EOS 60D tycker jag att IS inte är fullt lika nödvändigt som vid fotograferande på fri hand. Videofilmning på fri hand är ändå ingen bra idé med en EOS 60D.
 
Senast ändrad:

Antonic

Aktiv medlem
EF 70-200/4L USM, alltså versionen utan IS kostar lite drygt hälften av versionen med IS.

För videofilmning med EOS 60D tycker jag att IS inte är fullt lika nödvändigt som vid fotograferande på fri hand. Videofilmning på fri hand är ändå ingen bra idé med en EOS 60D.
Håller inte med något du säger.
IS är livsviktigt vid filmning helst vid dom brännvidderna.
Sök lite på youtube så får du se skillnaden själv.

Skillnaden är enorm för mig när jag filmar med 70-200.

60D är inte sämre än någon annan vid fri hand heller.
Orkar man lära sig så kan man få rätt shyssta filmsekvenser handhållet
men stativ eller axelrigg rek.
 

tublenco

Avslutat medlemskap
Tror det blir det där Tamron 70-300 VC - dock inte helt säker än. Men spontant känns det som det räcker för projektet jag vill ha det till. Däremot blev jag lite nyfiken på att ha en axelrigg som nämndes här. Finns det några okej budget alternativ där? Gärna tokigt billigt.....typ :)
 

ErikNE

Medlem
VC på Tamron fungerar inte som Canons, när jag kollade på det på Scandinavian Photo så sade de att det inte var bra för filmning. Jag vet inte vad skillnaden blir men kan vara bra att kolla upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Håller inte med något du säger.
IS är livsviktigt vid filmning helst vid dom brännvidderna.
Om man videofilmar på fri hand, ja, men jag hävdar att det inte är så lyckat. Stativ är det som gäller för seriöst filmande (och det gäller förstås inte bara med EOS 60D)

Om man ska frihandsfilma så är det mycket bättre att skaffa en digital kompaktvideokamera som dels är lättare att handhålla och som man inte behöver fokusera manuellt.

Nån slags rigg i stil med steadycam kan vara ett alternativ till stativ.
 

Antonic

Aktiv medlem
Om man videofilmar på fri hand, ja, men jag hävdar att det inte är så lyckat. Stativ är det som gäller för seriöst filmande (och det gäller förstås inte bara med EOS 60D)

Om man ska frihandsfilma så är det mycket bättre att skaffa en digital kompaktvideokamera som dels är lättare att handhålla och som man inte behöver fokusera manuellt.

Nån slags rigg i stil med steadycam kan vara ett alternativ till stativ.
Nej nej nej
Du kommer aldrig få samma kvalite på en kompaktvideokamera.

Bara för man filmar hanhållet någon gång så behöver man inte bya utrustning.
 

PMD

Aktiv medlem
En kompaktvideokamera har en betydligt mindre sensor än en EOS 60D (och liknande kameror). Det ger en ganska annorlunda karaktär (eller kvalitet om man så vill) på videofilmen.

Ett bra objektiv till en digital systemkamera är antagligen bättre än objektivet på en kompaktvideokamera men jag tvivlar på att det har så stor betydelse.
 
ANNONS