Annons

Final Cut Pro X VS Adobe Premiere (nyaste)

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Larsen

Aktiv medlem
Rent spontant säger jag FC. Ska då tillägga att jag INTE är Mac-människa. Har jobbat ett halvår i FC nu och kan bara konstatera att det är det mest prisvärda programet på marknaden. Dock har jag hört rykten om att nyaste FC (utan sviten) är sämre än föregångaren. Har inte redigerat i senaste versionen av Premiere men i jämförelse med tidigare versioner så vinner FC med hästlängder.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Tror nog också FC får ses som det mest prisvärda programmet med tanke på vad det kostar i jämförelse.
Gillar själv adobe mkt men det efter att hållt på med en del autodesk program för efter det inser man hur mkt adobe jobbat för att göra det mesta logiskt.

Oavsett vad du väljer kan jag rekomendera Creative Cow's Podcasts om Premiere Pro.
 

Alexandros

Aktiv medlem
Det beror på hur avancerat du jobbar. Det nya FCP X är mer eller mindre för nybörjare. Det finns diverse färgverktyg osv osv men långt ifrån vad du kan göra med Adobe.

Jag körde Adobe på PC, och nu när jag kör mac kör jag fortfarande Adobe. Final Cut hänger inte riktigt med. Med Adobe kan du använda dig av photoshop, illustrator, after effects, premiere etc tillsammans. Det innebär att du har i princip oändliga möjligheter.
 

Kimster

Aktiv medlem
Som frågan lyder? Vilket är bäst och vilket har man mest nytta av?


Hälsningar
Fredric
Lite "hur långt är ett snöre"-fråga. Vad du har mest nytta av blir svårt att gissa sig till när ingen här vet vem du är, vad du kan, har för budget eller vad du ska göra för filmer.. etc etc.

Vilket är bäst-frågan är inte så mycket lättare heller då det handlar om smak o många fall. Men ni kan ju få min personliga åsikt.
Jag jämför då FCP X och Premiere CS5.. och inte FCP 7. Martin nämner v7 och då den är något helt annat mot X så är det en mindre bra jämförelse, oavsett om det är spontant eller inte.
Att sen jämföra med äldre Premiere är också en dålig idé då CS5 är det stabilaste och bästa Premiere Adobe någonsin tagit fram. Det springer i cirklar runt FCP 7 och Avid i prestanda t.ex.

Som läget är nu anser jag Adobe ligger på förkant före Apple då deras nya program är i v1. Alltså deras första version av sitt program. Det saknas en hel del i FCP X för att det ska var komplett. Det innehåller en hel del barnsjukdomar och konstigheter som inte försvinner förrän de uppdaterat det till kanske v2.

Adobe-programmen är dyrare, men har man pengar så spelar det ingen roll. I Production-sviten får man en hel del annat också som jobbar sömlöst med Premiere (Photoshop, AfterEffects, Encore, Auditon osv.). Använder man PC och Nvidia-grafikkort är dessutom Premiere det snabbaste på marknaden. Jag hoppas innerligt de fixar till prestandan på Mac också.

Apple har tagit fram en helt ny grej med att redigera, det kan var ovant om man är van redigerare sen tidigare. Men det finns många där ute som älskar FCP X och dess nya filosofi. (dock inte proffsen med något mer inarbetat arbetsflöde, som oxå är de som skriker högst just nu) Som indie-filmare eller hemmafixare är FCP X som redigeringsprogram riktigt intressant. Prisvärt som f*n om inte annat. Men behöver få lite 'updates' innan det är stabilt. (som de flesta andra nya program)

Har du råd så - PremierePro CS5.5, annars kommer nog inte FCP X vara helt bakom flötet heller inom sinom tid. Båda göra i det stora hela samma sak, det är bara hur smidigt och hur fort man gör det som skiljer. Som sagt, det handlar lite om vem man är och hur man jobbar.
 

Martin Larsen

Aktiv medlem
Intressant läsning Kimster.

Jag är upplärd (skola) i Premiere, gick vidare till Avid på SVT och har senaste halvåret jobbat för en byrå och då använt FC. Enligt ditt inlägg har Premiere tagit massiva kliv framåt efter att tidigare varit det klart sämsta och mest svårjobbade programet. Kanske ska man ta ner en trial och bilda sig en egen uppfattning..?
 

Kimster

Aktiv medlem
Absolut, det är klart man ska testa. Det faller inte alla i smaken och har sina brister på vissa saker, men de har rykt upp sig i fråga om prestanda, stabilitet och professionella funktioner.
Bara en sak som att kunna importera lättare FCP7 projekt t.ex. är något flera gillar nu i FCP X-stormen.
 
ANNONS