Annons

Chinon CS

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleByLittle

Ny medlem
Hej!
Hjälpte min pappa att städa ur sin vind för ett tag sedan och då hittade jag en gammal systemkamera. Pappa säger att han köpte den någon gång på 70-talet och använde den i några år och sen glömdes den bort. Jag har testat att fota lite med den nu och den fungerar och verkar vara i bra skick (synd bara att det är så dyrt att framkalla filmerna...).

Kameran är en Chinon CS med två olika objektiv, (1:2.8 f=35mm och 1:2.8 f=135 - båda är auto chinon) hittade lite recensioner om kameran här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2813, min är dock helsvart.

Men förutom det så vet jag inte så mycket mer, vad är den värd idag? Finns det någon chans alls att få tag i tillbehör såsom blixt och fler objektiv?

Är det någon som vet något över huvud taget om denna modell så får ni jättegärna skriva det här.
 

Urr

Aktiv medlem
Det är en kamera med skruvgänga (m42) och vanlig standardanslutning av blixt, från tiden då det begav sig. Finns gott om optik och blixtar som passar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr är nog det ekonomiska värdet av utrustningen väldigt nära noll. Det var ett lågprismärke redan på den tiden. Men det hindrar ju inte att man kan ta bilder och ha kul med den.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Stort utbud

Kameran var en storsäljare på 70-talet. Det finns mängder av optik och blixtar att finna. Jag har bl.a. ett flertal bra elektronblixtar till låga priser. Objektiv, mellanringar m.m. kommer att finnas på landets enda samlarmarknad för fotografica i Olofström den 4 sept. www.museikameror.olofström.net Det är i år 16:e året vi anordnar denna mässa.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
 
ANNONS