Annons

Byta från 500d till 600d

Produkter
(logga in för att koppla)

mjauuu

Medlem
Hejsan, köpte i princip fel kamera. Skulle köpa en kamera mest för att filma. När jag lärde mig en del förstod jag att jag hade valt fel kamera. 500d har ingen manuell kontroll i filmläget.

Nu två månader efter inköpet av 500d har jag tröttnat på att inte kunna ställa själv, och att man bara kan filma i 30fps.

Jag undrar hur skillnaden är på höga iso-tal. Hur är skillnaden mellan dessa två kameror, om man pratar om ISO? På 500d går det knappt att ta kort/film över iso 400.

Gärna snabba svar om de går. Mvh Emil
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hejsan, köpte i princip fel kamera. Skulle köpa en kamera mest för att filma. När jag lärde mig en del förstod jag att jag hade valt fel kamera. 500d har ingen manuell kontroll i filmläget.

Nu två månader efter inköpet av 500d har jag tröttnat på att inte kunna ställa själv, och att man bara kan filma i 30fps.

Jag undrar hur skillnaden är på höga iso-tal. Hur är skillnaden mellan dessa två kameror, om man pratar om ISO? På 500d går det knappt att ta kort/film över iso 400.

Gärna snabba svar om de går. Mvh Emil
Varför köper du inte en filmkamera?
 

Antonic

Aktiv medlem
Hejsan, köpte i princip fel kamera. Skulle köpa en kamera mest för att filma. När jag lärde mig en del förstod jag att jag hade valt fel kamera. 500d har ingen manuell kontroll i filmläget.

Nu två månader efter inköpet av 500d har jag tröttnat på att inte kunna ställa själv, och att man bara kan filma i 30fps.

Jag undrar hur skillnaden är på höga iso-tal. Hur är skillnaden mellan dessa två kameror, om man pratar om ISO? På 500d går det knappt att ta kort/film över iso 400.

Gärna snabba svar om de går. Mvh Emil
Jag har en 60D vilket i stort sett är samma kamera men jag brukar MAX köra ISO 800.
Sedan tycker jag att det börjar bli lite väl mycket brus.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad sägs om Magic Lantern till din 500D?
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Canon_EOS_500D/T1i
De jobbar på att fixa den manuella delen ser det ut som.

Jag har en 60D vilket i stort sett är samma kamera men jag brukar MAX köra ISO 800.
Sedan tycker jag att det börjar bli lite väl mycket brus.
På 7D ska man när man filmar använda ISO 160, 320, 640, 1280 för att få så litet brus som möjligt. Det borde vara samma på 60D.
 

mjauuu

Medlem
Fick bli en 550d. Fick väldigt bra pris för min 500d så det var värt. Tycker kvalitén är bättre i filmläget och att kunna ställa in allt själv är underbart! Varför jag inte valde 600d: tyckte det var onödigt att lägga 1000 kr extra för en vridbar skärm och blixtstyrningen.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Jag har hört precis tvärtom hehe
Du ska bara köra med jämna 100 200 400 800.
Jämna (native) iso (100, 200, 400, 800 osv)när du fotar om du vill ha maximal kvalité (Där kan du mörka bilderna själv, överexponera och sen mörka osv om du vill minska bruset).
160, 320 osv (ett iso-steg under native iso) om du filmar och vill ha lite brus på bekostnad av mindre dynamiskt omfång.
Undvik lägen som 500 osv (ett iso-steg över varje native iso) oavsett om du fotar eller filmar och vill ha bra kvalité då dessa lägen är "uppljusade" från basiso och därav brusigare.
 

Antonic

Aktiv medlem
Fick bli en 550d. Fick väldigt bra pris för min 500d så det var värt. Tycker kvalitén är bättre i filmläget och att kunna ställa in allt själv är underbart! Varför jag inte valde 600d: tyckte det var onödigt att lägga 1000 kr extra för en vridbar skärm och blixtstyrningen.

Synd för den vridbara skärmen är guld värd vid filmning!!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fick bli en 550d. Fick väldigt bra pris för min 500d så det var värt. Tycker kvalitén är bättre i filmläget och att kunna ställa in allt själv är underbart! Varför jag inte valde 600d: tyckte det var onödigt att lägga 1000 kr extra för en vridbar skärm och blixtstyrningen.
Då är återigen min länk till Magic Lantern aktuell. Läs litet där om vad för funktioner som öppnas upp med mjukvaran.
 

mjauuu

Medlem
Då är återigen min länk till Magic Lantern aktuell. Läs litet där om vad för funktioner som öppnas upp med mjukvaran.
Jag prövade Magic Lantern på 500dn. Gillade inte det speciellt mycket. Har läst lite om det men förstår inte det speciella är!

Att man kan finlira med ison är ju rätt bra, kanske!
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Jag prövade Magic Lantern på 500dn. Gillade inte det speciellt mycket. Har läst lite om det men förstår inte det speciella är!

Att man kan finlira med ison är ju rätt bra, kanske!
500D var långt i från färdigutvecklad. 550D och 5DII har dessa:

  • On-screen audio meters
  • Manual gain control with no AGC
  • Zebra stripes (video peaking)
  • Custom Cropmarks for 16:9, 2.35:1, 4:3 and any other format
  • Control of focus and bracketing
Du kan läsa mer i PDF:en här: http://www.google.com/url?sa=D&q=https://bitbucket.org/hudson/magic-lantern/downloads/magiclantern-2011Jul08.550D.fw109.alex.zip
 

Lussekatten

Medlem
550D, 7D och 60D har väl i princip samma sensor vilket kvalité idémässigt blir ungefär snarligt, förutom just att 7D har en bättre processor etc mfl andra variabel.
 
ANNONS