Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Djingen

Avslutat medlemskap
Ok jag ska inte vara Överlycklig, men för ca.3 veckor sen fick jag nys på att Canon sverige ska släppa en ny Eos digital modell CANON 300D (rebel)är revolution för dem som är som mig.
D.v.s mindre plånbok med fotointresse.

Jag fick reda på denna nya Eos modell som kommer att skaka kamera världen utan tvekan scandinavian photo låter den gå för 11,195 kr inkl. moms. detta kommer att inkludera ett fint ef-s Objektiv (ny sort) på motsvarande 28-90mm.
Denna kamera kommer att även ta alla Canon EF standard objektiv.

jag måste säga att detta är vad jag har väntat på föööör länge men nu är den här (NÄSTAN!!)
Jag har enligt säkra källor tyvärr fått uppgiften att Scandinavianphoto själva har beställt 100 ex. AV CANON SVERIGES ALLA EHHH 700 ex. backorden är för tung! så om man vill ha får man vänta som det ser ut i dags läget.

Men det kan det vara värt,för det man får för pengarna så är värt väntan.(säger jag en älskare av Nikon).

för rimliga priser och info följer länkar.

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/168827/prices

samt

http://www.canon.se/canon/webnavigat.nsf/obid/E191E177B92B43D0C1256D880028BC83?OpenDocument

P.s
Detta är ingen reklam så kolla recentioner o dyl. men jag är frälst!! . Man vet ju aldrig om en Nikon motsvarighet snart dyker upp heheyo
 
Senast ändrad:

leand

Aktiv medlem
Hej Alla Canon 300D:ägare.
Undrar hur har ni haft den Canon 300D i några månader? Nöjd eller nån missnöjd?
 

RolandM

Aktiv medlem
Det är ingen kamera det är en bit massproducerad plast i silverfärg. En typisk kamera som talar om att plånboken är begränsad och inger därmed ingen som helst status oavsett hur bra bilder den ger.

Jag råkar vara ägare till en sådan, men det är inget det talas högt om, för få har sett den, jag plåtar mest om natten och har den oftast i svart plastpåse som skydd mot väta, vilket effektivt döljer den lätt igenkännbara plastbiten. Jag överväger att måla den svart för att kunna ta bätttre bilder.
 

edovan

Aktiv medlem
Roland, ska vi starta en klubb? Själv funderar jag på att köpa en defekt 1Ds och ta av skalet och montera min 300D i den...
 

leand

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det är ingen kamera det är en bit massproducerad plast i silverfärg. En typisk kamera som talar om att plånboken är begränsad och inger därmed ingen som helst status oavsett hur bra bilder den ger.

Jag råkar vara ägare till en sådan, men det är inget det talas högt om, för få har sett den, jag plåtar mest om natten och har den oftast i svart plastpåse som skydd mot väta, vilket effektivt döljer den lätt igenkännbara plastbiten. Jag överväger att måla den svart för att kunna ta bätttre bilder.

Är det "skandal" om man köper sådant typ 300D?
Ska vara "högstatus" att äga 10D eller dylik?
Tja den 300D har plastig men spelar ingen roll anser jag det...Visst plånbok avgör...men man kan ju skaffa dyr objektiv om amn köper 300D....
 

leand

Aktiv medlem
Undrar o har försökt hitta nån bilder på batterigrepp till 300D o 10d "bakstycke"Men det finns bara visa framstycke-bild för 300D o 10D och 10D visar även bakstycke-bild men ingen om 300D och undrar om det är samma funktion för både????
 

Smajly

Aktiv medlem
Då kan man vara lite seriös här =)

Leif.. jag har just beställt ett batterigrepp till min 300D.. vet ej när det kommer, tar allt mellan 1 och 3 veckor.. kan skicka över bilder till dig från alla vinklar både med kamera och utan...

om ingen annan gör det före..
 

JalleS

Aktiv medlem
Roland, du har väl sett detta

http://www.slrclub.com/bbs/view.php?id=canon_d30_forum&page=1&sn1=&sid1=&divpage=14&sn=off&sid=off&ss=on&sc=off&select_arrange=headnum&desc=asc&no=72342

--jalle

RolandM skrev:
Det är ingen kamera det är en bit massproducerad plast i silverfärg. En typisk kamera som talar om att plånboken är begränsad och inger därmed ingen som helst status oavsett hur bra bilder den ger.

Jag råkar vara ägare till en sådan, men det är inget det talas högt om, för få har sett den, jag plåtar mest om natten och har den oftast i svart plastpåse som skydd mot väta, vilket effektivt döljer den lätt igenkännbara plastbiten. Jag överväger att måla den svart för att kunna ta bätttre bilder.
 

leand

Aktiv medlem
Re: Då kan man vara lite seriös här =)

Smajly skrev:
Leif.. jag har just beställt ett batterigrepp till min 300D.. vet ej när det kommer, tar allt mellan 1 och 3 veckor.. kan skicka över bilder till dig från alla vinklar både med kamera och utan...

om ingen annan gör det före..
Ja gör det, tack
//leand
 

leand

Aktiv medlem
leand skrev:
Är det "lågstatus" om man köper sådant typ 300D?
Ska vara "högstatus" att äga 10D eller dylik?
Tja den 300D har plastig men spelar ingen roll anser jag det...Visst plånbok avgör...men man kan ju skaffa dyr objektiv om amn köper 300D....
 

Smajly

Aktiv medlem
Mest en förlängning på mitt förra inlägg "nöjd", läs på egen risk för det är mest ett svar på frågan Leif hade innan.
/start/
Kan ju säga att det var inte plånboken som styrde mitt val av kamera. Bristen på pengar är inte så stor att det är ett avgörande. Gjorde mitt val grund av att jag tycker den har lagom vikt, en bra storlek och är skön att hålla i. På samma gång en kamera jag kan låna ut till flickvännen om hon vill gå ut på fototur ensam utan att behöva oroa sig för mycket om det skulle hända något och en av dom största anledningarna att den även passar till hennes små händer. Och färgen hade gärna fått vara vit osse så hade den passat extra bra till mitt kommande L objektiv. =)
/stop/

Sen en tanke som slog mig när man läser inlägg om just 10D och 300D.
Bara för att man har en kamera som är lite billigare än modellen större betyder inte det att det är brist på kontanter. Många och det är väldans många som verkar tro det.
Detta gäller ju inte alla men många man läser om på forumet verkar tro att just pengar styr val av kamera.. Ungefär som att om du har en t.ex. 10D så har du massor av pengar och har du en 300D så har du lite. Hmmm.. varför köper man en viss kamera? Jo för att man vill ha just den såklart.
Förstår inte var en del fått det ifrån om pengar.

Ingen ska ta detta personligt och börja hoppa runt som kultingar, det är säkert fler än jag som har lagt märke till det.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Har ägt en i 3 ¨månader (ett av de första exen i sverige) och sålt den vidare...

KANON kamera med ett par minus.. och de minusen gjorde att jag fick bita i det sura och lägga upp en MASSA pengar mer för att få en 10D med glugg :)

300D är en bra kompromiss och jag äger hellre den än en 828 :)
 

enghell

Aktiv medlem
Du har delvis rätt i den här frågan Benny.

Saken är ju den att på fotosidan.se finns det extremt många "proffstyckare" som inte gör mycket annat än att tycka till om olika saker.Framförallt är det ju mycket tyckande till om "den silverfärgade plastbiten som går sönder bara man tittar på den" 300D.

Det låter ju oftast som om det beror på pengabrist och givetvis att man är en simpel amatör som gör att man väljer 300D före t.ex. 10D.För som alla vet så är det ju ingen sann eller äkta fotograf som ens skulle ta i en kamera som:

1. inte är svart
2. är av plast

Kan ju tillägga att jag gör precis som RolandM.Jag tar bara fram min 300D om natten,för då syns det inte så mycket vad det är för simpel leksak man har skaffat sej.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Citerar delar av mig själv från en annan tråd gällande om det är pengarna som styr folk mot 300D:

I den verkliga världen som jag tidigare såg som elektronikförsäljare, handlar det om hur mycket en KAMERA kostar - antingen digital eller analog. Det finns en ekonomisk smärtgräns som ligger någonstans mellan 400-4000 kronor (Beroende på analogt/digitalt och kundens ekonomi). Mer pengar än så lägger inte någon som inte är FOTO-intresserad på en analog/digital kamera för vanligt familjebruk.

Just kring 4000-5000 kronor vill jag också hävda att prispunkten för "nybörjare" eller "fotoentusiast" ligger i de flesta fall. För det får man en komplett analog systemkamerutrustning. Att Canon marknadsför 300D som "nybörjarkamera" är suveränt för deras egen del, (samt för 10D-ägare). Kan alla som inte sett en kamera förut, kollektivt besluta sig för att 10.000 kronor är lämpligt att lägga på en ny kamera att ta kort med på årets två släkträffar, så är inte Canon direkt ledsna för det...En del går nog på det, men många har inte 10.000 att slänga ut spontant på en "ny" hobby. Det är plötsligt mer än dubbelt så mycket som de allra flesta någonsin skulle tänka sig att lägga på en kamerautrustning när man som helt grön ger sig ut för att skaffa en "riktig" systemkamera.

Jämför med fiskeutrustning eller något - en nybörjare lägger vanligtvis inte mer än 2000-3000kr på ett haspelspö och rulle, oavsett om det skulle finnas en budget-instegs-ambassador-rulle för 10.000. Det handlar i detta fall alltså om pengarna i sig, inte vad man får för dem.

Det finns undantag från detta - människor som kastar sig in i ny teknik/ ny hobby och gärna lägger 10.000 utan att veta vad de har för behov eller om de egentligen är intresserade. Jag tror emellertid att de inte är så många att de kan utgöra större delen av alla de 60.000 "nybörjare" som köper 300D varje månad.


Pengabrist är dock heller inte riktigt rätt ord tycker jag. Jag tror mer att det handlar om identifikation av sitt eget behov. Som vissa resonerar här, verkar det som att alla som inte har en 1Ds eller motsvarande helt enkelt inte har råd att köpa "en riktig kamera".

Visst, många kan säga att det är dumt att "inte lägga till de extra slantarna och få en bättre kamera" (300D-10D), men räknat i procent är det rätt så mycket. Har man dessutom inte någon användning för extrafunktionerna, samt för vana att skydda sin kamera och inte utsätta den för stötar, damm och fukt, så är det ju enkla tusenlappar som sparas... Speciellt när man heller inte ger efter på bildkvaliteten.

Åter igen - hur många springer och köper en 300D BARA för att den är "billig" i förhållande till andra DSLR? Känns som vi jämför dyra, fina Porschar med ännu dyrare och mer välutrustade Porschar...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Smajly skrev:
Hmmm.. varför köper man en viss kamera? Jo för att man vill ha just den såklart.
Förstår inte var en del fått det ifrån om pengar.
Det är inget konstigt alls..eftersom det är det absolut vanligaste motivet (priset), enligt de som ska köper den.
 

sagan

Avslutat medlemskap
enghell skrev:
Saken är ju den att på fotosidan.se finns det extremt många "proffstyckare" som inte gör mycket annat än att tycka till om olika saker.Framförallt är det ju mycket tyckande till om "den silverfärgade plastbiten som går sönder bara man tittar på den" 300D.
Givetvis är det mycket tyckande om 300D (och mycket fakta oxå), eftersom det ständigt frågas om just den kameran..och vad som skiljer den från 10D.

Helt logiskt faktiskt.

Folk vill höra åsikter/erfaranheter/iaktagelser och fakta för att själva kunna göra ett så bra underbyggt val som möjligt.

Att sen de som har 300D blir besvikna för att många tycker den har för stora svagheter/brister är bara att acceptera.
Man kan ju inte tvinga folk att tycka om en kamera (eller något annat heller).

Ställer man en fråga i ett forum så förtjänar man att få folks ärliga åsikter och inget mindre.
 
Senast ändrad:

timofej

Aktiv medlem
Smajly skrev:
Hmmm.. varför köper man en viss kamera? Jo för att man vill ha just den såklart.
Förstår inte var en del fått det ifrån om pengar.
Kan nog inte hålla med. Visst spelar ekonomin en stor roll i kameravalet. Det är ganska naturligt att man vill ha så bra kamera (och vilken annan pryl för den del) som möjligt. Tänk om du haft obegränsat med pengar? Skulle du ha haft kanske flera kameror: en stor mellanformat för hemmabruk/landskap, en motsv. 35-mm för sport/reportage, och slutligen en 300D för din flickvän. Men nu har du inte de pengarna så du får kompromissa mellan kapacitet/vikt/storlek och naturligtvis pris.

Allt ovanstående gäller naturligtvis om man är fotointresserad nog för att kunna använda de extramöjligheterna på respektive kamera.
 
ANNONS