Annons

Rock Konsert, digitalt, Hjalp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Hej.

Detta ar mina forutsattningar:

a, Konsert, rock i en liten lokal.
b, Ingen blixt.
c, Digital SLR (Fuji S2)
d, 50mm F1.8 / 17-35mm f2.8

Vad jag behover ar tips.

Jag har last mig till att jag ska skjuta ISO 1600 med spot metering, mata av pa ansiktet, kompensera o skjuta...

Men dessa rad var for film.

Jag undrar om det ar andra forutsattningar for digital media, har inte skjutit sa lange med denna kameran och detta uppdrag far eller kan inte ga fel... ni fattar sakert...

Har du skjutit digitalt a en konsert o har narra bilder med installningar eller nan bra sajt man kan brilla pa, skulle du kunna skriva en kort reply o till mig? Ytterst taksam for alla tips.

Timo
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med digitalt har du fördelen att kunna kolla hur det blir. Särskilt om du inte är begränsad till bara tre låtar.

Jag skulle hoppa över spotmätningen om det inte är väldigt svår belysning med väldigt mycket svart. Men ställ in exponeringskompensationen mellan minus 0,5 och minus 1. Underexponerat går bra att rädda men inte överexponerat.

Utgå från 800 ISO och justera om du måste. Du kanske kan köra på 400 om du har tur.
 

Johan A

Aktiv medlem
Precis, lite beroende av vad bilderna ska användas till (tryckkvalitet, webb, storlek etc) liksom beroende av hur din kamera presterar i 1600-läget (brusmässigt) bör du kanske först testa om du verkligen behöver gå fullt så långt. Pröva gärna i förväg om du inte känner till svaret angående ljuskänsligheten. Tag några bilder i begränsat ljus och se hur det blir i främst de mörka partierna. Ska det exempelvis vara en mindre bild i dagspresstryck spelar det sannolikt mindre roll.

Återigen vill jag säga att konsertfotografering inte är en lätt uppgift men en fördel med ditt digitala hus är ju som sagt att du har viss möjlighet att kontrollera resultatet efter hand.

I övrigt beror det mycket på vilken konsert det gäller (var den hålls, vart du tillåts stå etc)

Det vanliga är att du får fotografera under de tre första låtarna, vilket ibland kan gå riktigt fort. Se gärna till att ha riktigt stora minneskort, alternativt flera utbyteskort lätt tillgängliga. Hur många bilder du hinner ta kan vara svårt att beräkna men ta hellre i i överkant än att hamna i en situation där du inte kan ta fler bilder därför att minneskorten är fulla. Jag har tagit alltifrån ett par bilder till 3-4-5 rullar (motsvarande 100-150 bilder) under den här typen av fotograferingar.

Se även till att du har all annan utrustning du tänkt använda lätt tillgänglig. Helst i fickor i bältet, jackfickor etc. Det kan mycket väl vara så att du inte kan få med dig din fotoväska.

Kanske viktigast av allt, se för guds skull till att ha färska batterier i kameran! Och ha gärna ett extra byte till hands för säkerhets skull. Om du har 5-10 minuter på dig vill du inte använda hälften av den tiden till att leta rätt på nya batterier i kameraväskan. Eller ännu värre, stå helt utan byte.

Återkom gärna om du har specifika funderingar.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
tackar odmjukast for era tips
jag ar ytterst exalterad for detta skjut
har testat, last och funderat...
hoppas som ni sa att hamna pa iso 800 eller annu battre 400, vi far helt enkelt se nar jag kommer dit...

ska skjuta av narra test innan konserten o troligtvis kommer jag att skjuta -1 o mata av pa ansiktet...

tycker forasten att det dar ar lite klurigt...
finns det narra bra tummisar att tanka pa?

typ:

ljust subjekt mork bakgrund =
morkt subjekt ljus bakgrund =

jag har fattat att om allt ar ljusare an gratt eller skugga sa kor jag -1 typ o tvart om, om det ar mork skugga...

fuck jag borde kunna detta efter alla dessa ar, man blir vall bortskamd nar det inte ar natt som ska vara 100% direkt ut ur kameran o man har tid o mixtra, testa o dona...

ok ha det
tackar

timo
 

felle

Aktiv medlem
Timo> Hur trivs du annars med din fuji S2? Håller på att välja mellan den och D100 men kan inte riktigt bestämma mig!

/Felix
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Felix.

Ett tag sedan satt jag i samma sits som dig.
Jag ar oerhort tacksam for att en van sa Fuji for helvete e du dum i huvet eller...
Det ar sant, Fuji'n e sa mkt battre, kolla vilken resention du an vill om du vill ha det tekniska... vad som avgjorde det for mig var dessa sma detaljer:

a, vanliga batterier
b, ccd:n va battre
c, sexigare med batteri paketet undertill an D100
d, kandes valdigt bra i handen
e, studio blixt synk, kan va bra o ha, just nu skryter jag bara om den...
f, Loggan e bra mkt coolare & snyggare.

I allra storsta allmanhet har kameram lyft mitt skjutande, kreativitet och allmana valbefinnande till ytters hoga grader. Traffade en tjejja som hade en D100 i handen, fingra lite pa den o tackade mig sjalv for att jag klapp en Fuji... Den va ynklig.

Otroligt bra kamera.

That's it.

Kan rekomendera att su kikar pa dpreview.com de har ett forum for FijiSLR agare, bra grejjer...

Lycka till, sluta fundera. Fuji is the shit.
(med det menar jag att fuji e kameran du ska ha)

smiles

Timo
 

gors

Aktiv medlem
Timo, mät hur du vill. Vilken metod du än väljer så måste du ändå kolla histogrammet då och då och för att kolla att du ligger precis på gränsen till att fräta ur högdagrarna. Exponera så rikligt du bara törs.

Klart att man kan ligga ett halvt bländarsteg under för säkerhets skull, men det kostar i bildkvalitet. Det blir inte vackert när man försöker plocka upp en underexponerad 1600-iso bild efteråt.
 
ANNONS