Annons

Problem med inställningar i Sony Vegas Movie Studio HD 9.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Velvia

Medlem
Laddade nyss ner en prova-på version av Sony Vegas Movie Studio HD 9.0. Det var lite mer avancerat än Windows Movie Maker som kändes väldigt enkel att komma igång med. Nåja det finns ju likheter också!

Men två viktiga saker lyckas jag inte fixa trots att jag försökt i 10 minuter:

1. Hur ställer jag in "Explorer-fältet" så att mina filmklipp och bilder visas som små minibilder och inte ikoner? Blir så oerhört mycket lättare att överblicka och välja vilket klipp/bild man ska dra ner till timeline.

2. Hur ställer jag in så att min timeline automatiskt skjuts åt höger när jag drar ner ett nytt filmklipp och lägger det först i timeline? Som det är nu läggs varje nytt neddraget klipp ovanpå och man får dra ut klippen åt höger för att få in det utan överlappning.

Har som sagt suttit med alla options och settings och preferences ett tag utan att komma någon vart....hmmmm.

Tack på förhand!
 

HJK

Aktiv medlem
Hej.
Om du ändå testar en trail-version av Vegas borde du nog ta deras #11 istället för #9.

Ditt första problem vet jag inte hur man löser så här på rak arm men det andra kan jag hjälpa dig med.

På verktygsraden under snett under "hjälp" så finns det en ruta som på engelska i alla fall heter AutoRipple som har ett gäng olika options. När den är aktiv flyttas hela din timeline om du lägger in ett nytt klipp mitt i någonstans.
 

HJK

Aktiv medlem
Öppnade mitt Vegas och kollade runt lite nu på min rast och precis under AutoRipple finns en knapp som heter "views" som borde fixa ditt problem med previews.
 

Velvia

Medlem
Öppnade mitt Vegas och kollade runt lite nu på min rast och precis under AutoRipple finns en knapp som heter "views" som borde fixa ditt problem med previews.
Tack Jonas för hjälpen, jag lyckades med att ställa in timeline men fortfarande kan jag inte fixa till så att ikonerna blir miniatyrbilder. Jag har ingen knapp under AutoRipple och under "views" i menyraden hittar jag inte heller något som kan ändra hur ikoner visas. Men jag hittar också en knapp som heter "views" men med den kan jag bara ställa in vilken struktur mapparna skall visas med (tree, region, summary view)

Konstigt, sådana här inställningar brukar vara busenkla att göra????

Ett väldigt irriterande problem för mig faktiskt, för som det är nu ser ju alla bildikoner likadana ut och heter typ "IMG 0287" och alla ikoner för filmklipp heter "MVI 0285" etc.

Det är ju asjobbigt att sitta och döpa om alla ikoner så man vet vilket filmklipp man ska dra ner - och vore så enkelt att väja om man fick se ikonen som ett foto istället. Konstigt att detta inte är default-inställning för det vill väl ändå alla ha? Så fort man dragit ner filen till sin timeline presenteras den ju som en bild. Men då är det så dags...
 
Senast ändrad:
ANNONS