Annons

Hjälp med: Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Jemo

Aktiv medlem
Jag är amatör! Okej då har vi det avklarat hehe

Fattar inte hur jag använder macro delen på objektivet, den bara snurrar tillbaka till ett annat läge...
Hur ska man använda den?

Får gärna vara övertydlig i era förklaringar. Nämn gärna vilka mer finesser jag kan göra med objektivet :)

Kamerahuset är Canon eos1000D
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag antar att du menar att när du vill fokusera på något på nära håll så stannar inte fokus där utan jagar iväg?

Testa att fokusera manuellt istället, det är lite svårt för fokusen på så nära håll. Alltså stång av autofokus och vrid fokusringen för hand så att det du vill fota blir skarpt.

Har du ett stativ blir det här mycket enklare.

Andra finesser saknas på det objektivet. Det kan bara fokusera och zooma.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag är amatör! Okej då har vi det avklarat hehe

Fattar inte hur jag använder macro delen på objektivet, den bara snurrar tillbaka till ett annat läge...
Hur ska man använda den?

Får gärna vara övertydlig i era förklaringar. Nämn gärna vilka mer finesser jag kan göra med objektivet :)

Kamerahuset är Canon eos1000D
Det där är (ärligt talat) ett riktigt uselt objektiv för makrofoto (Och 1:2 betyder att det inte ens har full avbildningsskala, alltså är det ett fejkmakro).

Det finns inget "man behöver göra", jag rekommenderar dock att enbart använda manuell fokus.
 

Jemo

Aktiv medlem
Jag antar att du menar att när du vill fokusera på något på nära håll så stannar inte fokus där utan jagar iväg?

Testa att fokusera manuellt istället, det är lite svårt för fokusen på så nära håll. Alltså stång av autofokus och vrid fokusringen för hand så att det du vill fota blir skarpt.

Har du ett stativ blir det här mycket enklare.

Andra finesser saknas på det objektivet. Det kan bara fokusera och zooma.
Gillar att ta riktigt nära närbilder med suddig bakgrund plus att jag vill kunna zooma in på långt håll..

För det fatta jag som att jag skulle kunna göra med denna!
 

j2^

Aktiv medlem
Gillar att ta riktigt nära närbilder med suddig bakgrund plus att jag vill kunna zooma in på långt håll..

För det fatta jag som att jag skulle kunna göra med denna!
Njaeeee.....

Det där är en teleglugg med halvskaplig närgräns. Inte mer än så. Det är INTE ett riktigt makro...

De två saker du beskriver "riktigt nära närbilder med suddig bakgrund" och "kunna zooma in på långt håll." går inte att kombinera på ett bra sett i ett och samma objektiv.
 

Jemo

Aktiv medlem
Det där är (ärligt talat) ett riktigt uselt objektiv för makrofoto (Och 1:2 betyder att det inte ens har full avbildningsskala, alltså är det ett fejkmakro).

Det finns inget "man behöver göra", jag rekommenderar dock att enbart använda manuell fokus.
Något annat objektiv runt samma pris som kan va bättre???
 

j2^

Aktiv medlem
Ditt objektiv har en närgräns på cirka 1,2 meter. Du kan alltså INTE fokusera på något som är närmare ditt fokalplan än 1,2 meter. (Du mäter alltså INTE 1,2meter ifrån objektivets lins, utan 1,2m ifrån sensorn som sitter ganska långt bak i din kamera).
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nja, alltså du kan ju zooma med zoomringen, när du vrider till längsta läget har du zoomat in så mycket det går. Det är helt enkelt så det fungerar.

När du vrider fokusringen så långt det går åt andra hållet har du fokuserat på närgränsen, närmare än så går det inte att fokusera. Det är där du har störst förstoring på små saker på nära håll.

Fler finesser än så har inte objektivet.
 

j2^

Aktiv medlem
Nejdå, det finns väl gott om mycket bättre 70-300 med stabilisering för under 4-5000?
Visst finns det bättre... men ärligt talat, om vi kikar på frågeställningen så tror jag inte att personen kommer att _uppleva_ någon markant förbättring om man inte går upp ett antal steg i pris.

Men, okej, kring 5500 börjar det ju dyka upp ett par vettiga alternativ. Men det är ju drygt fem gånger mer än de gluggar som hon just nu jämför med.
 

Jemo

Aktiv medlem
Billigt, eller vettigt?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624454 Detta är något av en klassiker vad gäller makro och är väldigt prisvärt.

"Göra något mer"? Jag förstår inte riktigt? Vad tror du att objektivet skall kunna göra?
Just nu kanske man inte har råd med VETTIGT objektiv!! Så då får man nöja sig med mindre vettigt och eftersom man är amatör så behöver jag inte dyr dyraaaa grejjer ännu..

Har tagit fina bilder med min 18-55 men vill ha lite mer zoom som sagt..

Jag undrar vad kan 70-300:an göra som inte 55-200:an kan???
 

j2^

Aktiv medlem
Just nu kanske man inte har råd med VETTIGT objektiv!! Så då får man nöja sig med mindre vettigt och eftersom man är amatör så behöver jag inte dyr dyraaaa grejjer ännu..

Har tagit fina bilder med min 18-55 men vill ha lite mer zoom som sagt..

Jag undrar vad kan 70-300:an göra som inte 55-200:an kan???
Tamron 90 är inte dyr. Det är ett _billigt_ makroobjektiv.

70-300 har aningen längre zoom, och aningen sämre vidvinkel. Men den kan inte "göra" något som den andra inte kan .. egentligen.
 

j2^

Aktiv medlem
Man kan se det såhär:

Ditt Tamrom 70-300 kostar drygt 1500kr. Det är (ärligt talat) ett skräpobjektiv.

Ett VETTIGT/Prisvärt 55-150 kan fås för cirka 5.000kr, det är ett bra och prisvärt budgetval. Det är alltså ett steg upp i kvalitet från det du har.

Ett _bra_ 120-300 går lös på cirka 15.000kr, och nu börjar vi närma oss riktigt bra (semi)proffsprylar.

Kikar man på mitt 70-200 objektiv så kostar det strax över 20.000kr och är absolut bästa tänkbara.

Det är lite så att det är de prisklasserna som finns ärligt talat
 
ANNONS