Annons

Hjälp med: Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Jemo

Aktiv medlem
Jag är amatör! Okej då har vi det avklarat hehe

Fattar inte hur jag använder macro delen på objektivet, den bara snurrar tillbaka till ett annat läge...
Hur ska man använda den?

Får gärna vara övertydlig i era förklaringar. Nämn gärna vilka mer finesser jag kan göra med objektivet :)

Kamerahuset är Canon eos1000D
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag antar att du menar att när du vill fokusera på något på nära håll så stannar inte fokus där utan jagar iväg?

Testa att fokusera manuellt istället, det är lite svårt för fokusen på så nära håll. Alltså stång av autofokus och vrid fokusringen för hand så att det du vill fota blir skarpt.

Har du ett stativ blir det här mycket enklare.

Andra finesser saknas på det objektivet. Det kan bara fokusera och zooma.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag är amatör! Okej då har vi det avklarat hehe

Fattar inte hur jag använder macro delen på objektivet, den bara snurrar tillbaka till ett annat läge...
Hur ska man använda den?

Får gärna vara övertydlig i era förklaringar. Nämn gärna vilka mer finesser jag kan göra med objektivet :)

Kamerahuset är Canon eos1000D
Det där är (ärligt talat) ett riktigt uselt objektiv för makrofoto (Och 1:2 betyder att det inte ens har full avbildningsskala, alltså är det ett fejkmakro).

Det finns inget "man behöver göra", jag rekommenderar dock att enbart använda manuell fokus.
 

Jemo

Aktiv medlem
Jag antar att du menar att när du vill fokusera på något på nära håll så stannar inte fokus där utan jagar iväg?

Testa att fokusera manuellt istället, det är lite svårt för fokusen på så nära håll. Alltså stång av autofokus och vrid fokusringen för hand så att det du vill fota blir skarpt.

Har du ett stativ blir det här mycket enklare.

Andra finesser saknas på det objektivet. Det kan bara fokusera och zooma.
Gillar att ta riktigt nära närbilder med suddig bakgrund plus att jag vill kunna zooma in på långt håll..