Annons

Var hittar jag bra verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Aktiv medlem
Rubriken säger det hela "Var hittar jag bra verktyg"?

Avsikten är att skruva isär kameror och objektiv av företrädesvis äldre modell, för att kunna smörja/tvätta alla delar. De där små skruvmejselsatserna man köper på Jula/Biltema osv är ju riktigt dåliga. Metallen i klingan är för mjuk, mejselspetsen för tjock, handtaget för litet för att kunna lossa skruvar med någon precision.

Dessutom behövs ju några tänger med olika näbb, sådana som faktiskt griper om det man vill, var hittar man bra verktyg nuförtiden?

/Micke
 

defiant

Aktiv medlem
Rubriken säger det hela "Var hittar jag bra verktyg"?

Avsikten är att skruva isär kameror och objektiv av företrädesvis äldre modell, för att kunna smörja/tvätta alla delar. De där små skruvmejselsatserna man köper på Jula/Biltema osv är ju riktigt dåliga. Metallen i klingan är för mjuk, mejselspetsen för tjock, handtaget för litet för att kunna lossa skruvar med någon precision.

Dessutom behövs ju några tänger med olika näbb, sådana som faktiskt griper om det man vill, var hittar man bra verktyg nuförtiden?

/Micke
Clas Ohlsson har ett kit som har det mesta..

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7432
 

epmek

Aktiv medlem
Rubriken säger det hela "Var hittar jag bra verktyg"?

Avsikten är att skruva isär kameror och objektiv av företrädesvis äldre modell, för att kunna smörja/tvätta alla delar. De där små skruvmejselsatserna man köper på Jula/Biltema osv är ju riktigt dåliga. Metallen i klingan är för mjuk, mejselspetsen för tjock, handtaget för litet för att kunna lossa skruvar med någon precision.

Dessutom behövs ju några tänger med olika näbb, sådana som faktiskt griper om det man vill, var hittar man bra verktyg nuförtiden?

/Micke
Föreslår att du googlar på "urmakarverktyg"
mvh / Johan K
 

emjo

Aktiv medlem
Urmakarverktyg, öppnade ju en veritabel pandoras box med länkar. Att jag inte tänkte på det själv:) Tack!

(Samtidigt är det lite tragiskt att ett "komplett verkstadsset" innehåller allt - man behöver för att byta batteri:)
 

emjo

Aktiv medlem
Liten uppdatering. Samtliga instrumentnycklar hos Clas Ohlson är på tok för breda förutom bitmejselsatsen 40-7323 som faktiskt har två bits som passar. Övriga bits i satsen kan man däremot dumpa nånstans. Ser man på mejselklingan på de flesta mejslar verkar de enkelt pressade ihop och inte slipade, de är ojämna och böjda om man ser nära på dem. Helt oanvändbara när man ska pilla isär en Prontor-slutare. Men 40-7323 hade lösningen så nu går min gamla Ikonta även på längre tider (tjohoo!)
 
ANNONS