Annons

Steadycam till Kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Googlat lite och sett en hel del "DIY" Steady (eller Steadi?)Cams....

Men de känns alla ganska stora och otympliga för en liten kompakt som jag tänkt använda den till!

Nån som byggt en mindre, eller kanske finns nån billig liten att köpa?

Idéer, tankar osv mottages gärna! :)



/Jocce
 

Jocce

Aktiv medlem

Jocce

Aktiv medlem

Rommel

Avslutat medlemskap
Okej, jo förstår principen, men är ute efter att få ett litet skönare "flyt" i filmen och känns som det blir betydligt lättare att ha nån sorts kulled som sköter balanseringen än mina fingrar...


/Jocce
Med kulled fr du ingen stabilisering utan tvärtom. Du kanske tänker på gyro?
De flesta man köper och bygger själv handlar om nån typ av motvikt, balans.
Eller använd After Effects för att stabilisera filmen ytterligare

/Stefan
 

Jocce

Aktiv medlem
Med kulled fr du ingen stabilisering utan tvärtom. Du kanske tänker på gyro?
De flesta man köper och bygger själv handlar om nån typ av motvikt, balans.
Eller använd After Effects för att stabilisera filmen ytterligare

/Stefan


Är en "steadicam-rigg" jag är ute efter. Dvs en rigg för att stabilisera filmen och få mer flyt i rörliga scener så att säga.

Ganska precis en sådan som länkas i inlägget här ovan....


/Jocce
 

gorse

Aktiv medlem
Till en kompaktkamera? Jag skruvade fast kamerna på en skivstångsvikt. Steady as a rock men kanske lite tung att ha i ryggsäcken.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Med kulled fr du ingen stabilisering utan tvärtom. Du kanske tänker på gyro?
---
Antar att Jocce tänker på en kulled av den typ som används t.ex. i riggen "Tiffen Steadicam Merlin":
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6471815

Och denna rigg ger DEFINITIVT mycket bättre stabilisering än att hålla ett vanligt stativ mellan två fingrar. Liksom att det förstås blir mycket mindre ansträngande, och möjligt att klara även lite längre tagningar.


Se här på en film tagen med denna rigg och en liten och (i detta sammanhang) mycket billig kamera - en NEX-5. Filmen är 9 min 43 sekunder lång, och det är absolut värt att se hela!
http://www.youtube.com/watch?v=gqJZ4M6huC0


Man tappar hakan! En helt stadig och jämn bakgrund oavsett hur kameran förflyttas (förutsatt att man har en tillräckligt snabb nätuppkoppling - då hackar det inte alls utan flyter heltjämnt). I denna film måste fotografen dessutom ofta springa, när han följer efter den litlle japanske knatten som kutar runt.

Ser hur proffsigt ut som helst! Skulle aldrig för ett ögonblick ha kunnat drömma om att det skulle vara möjligt att åstadkomma ett sådant här videoklipp med en liten konsumentkamera i 6.000-kronorsklassen, och en "scheisse-billig" rigg. Kostar bara 8.000 kr, vilket i och för sig är mer än vad själva NEX-kameran med objektiv kostar, men det är ändå bara en bråkdel av vad alla andra riggar med motsvarande kapacitet går på.

Du tycker kanhända att 8 papp är ett orimligt dyrt tillbehör för en liten kompaktkamera, men i så fall får du väl komplettera med en NEX - då blir riggen inte SÅ väldigt mycket dyrare än kameran... :)


Ifall du ev. skulle överväga detta, så bör du observera att Sony just idag råkar lansera ett par nya (klart intressanta, anser jag) kameramodeller i sin NEX-serie (plus SLT-kameror med värstingkapaciptet, men utan värstingpris - kanske ännu intressantare...).
.
 
Senast ändrad:

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte i princip bygga en sån där rigg själv, då själva principen inte är speciellt svår. Frågan är bara hur bra det blir med tanke på hur lätt en kompaktkamera är.
Lyckas jag bygga den rätt ska man även (med justering med fler/tyngre vikter) kunna köra även en DSLR på den (men siktar in mig på kompakten i läge ett).

Handlar alltså inte om att egentligen göra nått seriöst, utan handlar mer om att ha nått att leka med, då det jag filmar bara är, ja i princip, lek...


/Jocce

Antar att Jocce tänker på en kulled av den typ som används t.ex. i riggen "Tiffen Steadicam Merlin":
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6471815

Och denna rigg ger DEFINITIVT mycket bättre stabilisering än att hålla ett vanligt stativ mellan två fingrar. Liksom att det förstås blir mycket mindre ansträngande, och möjligt att klara även lite längre tagningar.


Se här på en film tagen med denna rigg och en liten och (i detta sammanhang) mycket billig kamera - en NEX-5. Filmen är 9 min 43 sekunder lång, och det är absolut värt att se hela!
http://www.youtube.com/watch?v=gqJZ4M6huC0


Man tappar hakan! En helt stadig och jämn bakgrund oavsett hur kameran förflyttas (förutsatt att man har en tillräckligt snabb nätuppkoppling - då hackar det inte alls utan flyter heltjämnt). I denna film måste fotografen dessutom ofta springa, när han följer efter den litlle japanske knatten som kutar runt.

Ser hur proffsigt ut som helst! Skulle aldrig för ett ögonblick ha kunnat drömma om att det skulle vara möjligt att åstadkomma ett sådant här videoklipp med en liten konsumentkamera i 6.000-kronorsklassen, och en "scheisse-billig" rigg. Kostar bara 8.000 kr, vilket i och för sig är mer än vad själva NEX-kameran med objektiv kostar, men det är ändå bara en bråkdel av vad alla andra riggar med motsvarande kapacitet går på.

Du tycker kanhända att 8 papp är ett orimligt dyrt tillbehör för en liten kompaktkamera, men i så fall får du väl komplettera med en NEX - då blir riggen inte SÅ väldigt mycket dyrare än kameran... :)


Ifall du ev. skulle överväga detta, så bör du observera att Sony just idag råkar lansera ett par nya (klart intressanta, anser jag) kameramodeller i sin NEX-serie (plus SLT-kameror med värstingkapaciptet, men utan värstingpris - kanske ännu intressantare...).
.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Antar att Jocce tänker på en kulled av den typ som används t.ex. i riggen "Tiffen Steadicam Merlin":
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6471815

Och denna rigg ger DEFINITIVT mycket bättre stabilisering än att hålla ett vanligt stativ mellan två fingrar. Liksom att det förstås blir mycket mindre ansträngande, och möjligt att klara även lite längre tagningar.


Se här på en film tagen med denna rigg och en liten och (i detta sammanhang) mycket billig kamera - en NEX-5. Filmen är 9 min 43 sekunder lång, och det är absolut värt att se hela!
http://www.youtube.com/watch?v=gqJZ4M6huC0


Man tappar hakan! En helt stadig och jämn bakgrund oavsett hur kameran förflyttas (förutsatt att man har en tillräckligt snabb nätuppkoppling - då hackar det inte alls utan flyter heltjämnt). I denna film måste fotografen dessutom ofta springa, när han följer efter den litlle japanske knatten som kutar runt.

Ser hur proffsigt ut som helst! Skulle aldrig för ett ögonblick ha kunnat drömma om att det skulle vara möjligt att åstadkomma ett sådant här videoklipp med en liten konsumentkamera i 6.000-kronorsklassen, och en "scheisse-billig" rigg. Kostar bara 8.000 kr, vilket i och för sig är mer än vad själva NEX-kameran med objektiv kostar, men det är ändå bara en bråkdel av vad alla andra riggar med motsvarande kapacitet går på.

Du tycker kanhända att 8 papp är ett orimligt dyrt tillbehör för en liten kompaktkamera, men i så fall får du väl komplettera med en NEX - då blir riggen inte SÅ väldigt mycket dyrare än kameran... :)


Ifall du ev. skulle överväga detta, så bör du observera att Sony just idag råkar lansera ett par nya (klart intressanta, anser jag) kameramodeller i sin NEX-serie (plus SLT-kameror med värstingkapaciptet, men utan värstingpris - kanske ännu intressantare...).
.
Klart att det blir mycket stabilare med ordentliga grejer. angående länken så är nog vissa scener filmade när han har nån typ av hjul.
Dessutom så kanske han har använt after effects för att åstadkomma en mjukare rörelse.

http://www.adobe.com/feature/aftereffects/warp-stabilizer.modaldisplay.._s_content_s_dotcom_s_en_s_products_s_aftereffects.html

/Stefan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är förstås fullt möjligt att han till viss del har använt sig av någon vagn att åka på (fast det är inte så lätt att få detta "gungfritt" heller ifall man inte har räls) och/eller någon form av efterbehandling. Detta framgår inte av texten under klippet (vilket det förstås borde göra i så fall).

Eller rättare sagt - det framgår inte av den engelska delen av texten. Finns det någon här som kan japanska möjligen? :)

Sedan är det ju inte helt omöjligt att filmningen kan ha gjorts helt på fri hand. En del av NEX-objektiven har ju inbyggd stabilisering (Sony kallar sitt för OSS), och det systemet lär vara MYCKET bra. Verkar som att de har använt NEX 18-200 mm-objektivet, och rapporter från dem som har använt detta tyder på att det är ett synnerligen bra objektiv.

Vet inte ifall jag har börjat komma lite Off-Topic nu kanske? :)
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Tänkte i princip bygga en sån där rigg själv, då själva principen inte är speciellt svår. Frågan är bara hur bra det blir med tanke på hur lätt en kompaktkamera är.
---
Att kameran är lätt borde inte komma att bli något nämnvärt bekymmer. Det går ju alltid att addera vikter på vardera sidan av kulleden, ifall det ev. skulle visa sig vara behövligt.

Tror att dina huvudsakliga problem kommer att handla om att fixa en kulled med rätt egenskaper (den måste på samma gång vara både stadig och ha väldigt liten friktion), samt att balansera riggen på ömse sidor om kulleden. För att det ska bli bra behöver du balansera den i alla tre riktningarna, och inte enbart statiskt utan i detta fall även dynamiskt. Har själv ingen erfarenhet av just riggbalansering, men har fått balansera lite annat i mitt liv, som flygplanspropellrar och astronomiska teleskop.


Tycker att jag lyckades hålla mig On-Topic i hela detta inlägg och känner mig därför väldigt duktig, med tanke på hur svårt detta är (i mitt tycke)... :)
.
 

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Inressant ämne. Jag skulle gärna vilja ha något sådant här då mitt senaste filmprojekt lider av seriösa skakproblem... Det går att fixa i automatiskt i efterhand med redigeringsprogrammet jag använder - Power Director, men då försämras bildkvalitén betydligt.

Det finns sådana här Steadicam-Merlin kopior att köpa på Ebay. Också var det den där på Scandinavianphoto. Jag har tittat på några do-it-yourself videos. Det verkar det som att de är eniga om att kulleden är det viktigaste, den måste vara tillräckligt lättrörlig. Många har använt ett skateboardhjul med en drivaxelsled från en radiostyrd bil intryckt i mitten.

Hoppas du bygger ihop något Jocce! Jag väntar med spänning.
 
ANNONS