Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma och streama

Produkter
(logga in för att koppla)

ricric

Guest
Hej,

Jag ska försöka filma ett event och streama det, inte live men med lite fördröjning.

Internetuppkoppling finns i form av 3G och GSM. Jag har testat bambuser.com med mobiltelefon och jag är ute efter samma typ av stream men med bättre kvalitet då jag tänkt använda DSLR eller liknande.

Jag undrar hur man gör?

Kameran kopplad till datorn kopplad till mobilt bredband?

Kameran klarar ju filmning i 720p men jag misstänker att jag knappast kan skicka HD-signal över det slöa nätet utan att få en fördröjning på ett dygn?

Tacksam för svar!
 

Kimster

Aktiv medlem
Streaming (strömmande video) går ganska bra som sådant. Att streama HD med 3G är inte problemfritt. Är du säker på att tittaren bryr sig om att det är HD i detta fallet? Anledningen till denna retoriska fråga är att man ofta glömmer att analysera målgruppen. Hade man kunnat streama i 4K så hade man kanske velat det, bara för att det går. Men tittaren kanske inte alls bryr sig eller inte har teknisk möjlighet till att se något i så hög upplösning.

Streaming handlar oftast om "live", om det sen är 1 eller 10sek fördröjning gör sak samma så länge du inte är ett broadcastföretag. Om live inte är behovet och tittaren kan vänta några timmar så kan man lika gärna skita i streaming och köra "ala youtube" motsv.

Streamingtjänster finns det några stycken. Bambuser är en och funkar bra tycker jag. USTREAM och Livestream är två andra av de större företagen. De har även egna klienter att använda om man inte vill köra med t.ex. Adobes Flash Media Live Encoder. Personligen funkar FMLE till fylles för de flesta behov. Man kan styra en hel del inställningar och går att koppla mot stremingtjänster som Bambuser etc.. Att det är gratis gör ju inte saken sämre. Vill man titta på ett alternativ så kan jag tips om Wirecast, kostar dock en slant.

Så för att få upp kvalitén så installera klient på dator och kör mot den tjänst du gillar bäst.

DSLR rekommenderar jag inte som kamera till streaming. Den är inte gjord för längre sessioner och har ofta inte en ren bild ut från videoutgången, utan den är främst till att ha som preview för fotografen.
Vidare måste du ha stöd i datorn för den signalen en DSLR skickar. T.ex. HDMI, och det betyder att man måste skaffa ett sådant tillbehör. Svårare blir det med bärbar dator. Det mesta går men det kräver en del inköp osv.

Med en enkel videokamera går allt via firewire eller vissa fall USB som oftast är inbyggt i datorerna idag.
Glöm inte ljudet sen. Lätt att bara fokusera på att få ut bra bild. Ljud kräver också lite tankearbete och test.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Nu blir jag lite nyfiken på hur det gick :)

Ska göra en liknade grej, om än en föreläsning under slutet av nästa vecka, tänkte köra med Adobe Flash Media Live Encoder från lokalen via 3G till en Red5-mediaserver med bredbandsuppkoppling och vidare ut från den till tittarna.
 

fringie

Aktiv medlem
Lånar den här. Är ju en gammal tråd så det lär ha hänt endel.
Var på Gothia och där livestreamade de matcher. Väckte en tanke på om och hur man skulle kunna göra liknande i den lokala fotbollsklubben. Om man. Bortser från ev tillstånd utan endast diskuterar det i teorin. Hur skulle man göra?

Det finns fiber till planen så nätet skulle inte vara ett problem med 100Mbit upp och ned så det ska inte vara någon flaskhals.

Skulle ett Hauppauge HD-PVR 2 alt Hauppauge StreamEeez kunna lösa det och ta in signal från tex en Sony Videokamera alt en Sony A6000? Finns det andra alternativ i konsumentklassen som skulle fungera bättre än Hauppauge och vilken av de två ovan skulle fungera bäst? Kamera är en videokamera bäst eller kan man koppla en DSLR av något slag att filma med? För nackdelar?

Krävs kraftfull dator? Eller är räcker tex en MacBook Pro från 2012? Det mesta omkodningen sker väll i Hauppauge-boxen?

Vilken tjänst skulle fungera bäst? Gratis är ju bra, men det är bra om man kan leverera kvalité, 720 åtminstone. Kostar det att streama på youtube tex? Vilka mer finns?


Någon som gjort något liknande som man dela med sig av erfarenheter? Behöver inte vara just sport. Finns ju tex de som streamar spel med ps4, det är inte tom så att man skulle kunna använda PS4 /Xbox One med en kamrera på något sätt?
 

Kimster

Aktiv medlem
En Hauppauge StreamEeez hade väl gjort jobbet utan att använt produkten själv.
Men enligt spec, så kan den RTMP vilket i princip är ett måste om man enkelt ska stream till webben.
Se bara till att kameran kan skicka HDMI-signal som boxen kan ta emot.


Om du är ute efter gratis streaming är det ganska få tjänster som finns till förfogande. Youtube är nog enda valet.
Youtube kan HD så upplösning är inget problem. Vad som är jobbigt med tuben är att det inte för förekomma någon form av upphovsrättsskyddad musik. Det känner Youtube av precis som i klipp man laddar upp. Och youtube stänger av ljudet helt om den känner igen musiken. (den är väldigt känslig kan jag lova)

Vidare är det 30-60sek fördröjning i streamen. Brukar inte göra något men kan vara bra att känna till.'
Datorns prestanda är mindre viktig då Hauppauge lådan gör allt. Du koppla kameran in i Hauppauge StreamEeez. Datorn använder du bara till att ställa in vart du ska sända videon.
Man måste aktivera live-tjänsten via sin kanal, och sen är det bara till att testa.
Youtube sparar även klippet sen, så antingen kan man publicera live-sändningen senare som ett klipp eller så döljer man det och klipper ihop något finare med det man t.ex, spelar in i kameran som normalt alltid är i bättre kvalité. Det går även att ladda ner klippen som admin.

Vill man betala en slant finns det många flera varianter. Ett alternativ är Bambuser. Den tjänsten funkar väldigt bra med mobiltelefon också. Och använder man mobilen med deras app är det faktiskt gratis.
Där har man inte heller några risker med att något ljud stängs av pga. att man råkar få in musik i ljudet.
På bambuser kan du dock inte ladda upp något, utan det är bara livesändning.

Testa alltid först, helst från platsen där ni ska vara. Ibland finns det jobbiga brandväggar som stoppar video-trafik och låser vissa portar som krävs för att video-streaming ska fungera.
Testa också vilken bitrate som önskas. Ska ni köra HD 720 så är ca 2000-4000Mbit lagom.
Ha gärna 30fps om det går. Sport är ett event som gör sig bäst med hög framerate. Men det beror lite på vad kameran kan osv. Använd inget under 25 oavsett.


När det gäller streaming är det sällan bra med DSLR. Dels är ljudet viktigt, men det går att lösa med separat teknik om kan koppla in det i kameran. Men främst handlar det om skärpedjup. Inom sport är det väldigt mycket rörelser och man behöver mycket skärpa i hela bilden. Det är problematiskt med en DSLR, eller vi kan säga som så att videokameran gör det mycket bättre, pga sin lilla sensor och ofta mycket bättre autofokus.

Sen är det batteritiden. Det viktiga är att kunna mata kameran med ström hela tiden efter som matchen pågår under en längre tid, och dör kameran så blir det svart i live-sändningen. Videokameror är byggda för att rulla längre. En DSLR är byggd för stillbild i första hand, med möjlighet att kunna filma videoklipp.

Nästa grej är att en videokamera kan spela in allt samtidigt som den skickar signal. DSLR kan i vissa fall inte heller spela in under en längre period. Beror lite på modell osv.
Så jag rekommenderar aldrig att köra med DSLR under situationer där man ska ska filma något konstant under en längre period. bl.a av ovannämnda anledningar. Jag jobbar till vardags med just streaming sen flera år så jag känner att jag har en del kött på benen i det avseendet.

Streaming blir vad man gör det till. Det finns inga genvägar till bra kvalité. Du får vad du betalar för. Snålar man blir det kompromisser och/eller så riskerar man att sändningen inte är tittbar. Streamar man med mobilen så kostar det typ inget alls, men det blir en ganska tråkig bild och ljudet blir inte bra. För intervjuer kan det dock funka skitbra.
Väljer man att lägga lite tid och resurser kan man få det riktigt bra.
 
ANNONS