Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på "mässa"

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad att stå med studion på något som kallas för "Barnens dag" här i byn där jag bor. Tackade självklart ja, men började fundera sen på vad som krävs för att fixa det bra.

Jag fotar tyvärr nästan aldrig barn, och har inte frågat några föräldrar om jag får använda fotona på deras barn i reklam, så det måste jag ta tag i först. För ja gissar att det är bra att kunna visa upp exempelbilder.

Vad är sen bra på att tänka på? Hur brukar prissättningen se ut för såna här fotograferingar?
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad att stå med studion på något som kallas för "Barnens dag" här i byn där jag bor. Tackade självklart ja, men började fundera sen på vad som krävs för att fixa det bra.

Jag fotar tyvärr nästan aldrig barn, och har inte frågat några föräldrar om jag får använda fotona på deras barn i reklam, så det måste jag ta tag i först. För ja gissar att det är bra att kunna visa upp exempelbilder.

Vad är sen bra på att tänka på? Hur brukar prissättningen se ut för såna här fotograferingar?
Ofta är barnfotograferingar "gratis" men bilderna kostar. Blir bilderna bra (och det blir de nästan alltid i föräldrarnas ögon) så köper föräldrar o morföräldrar bilder av dig. Du kan förbättra dina intäkter genom att erbjuda ramar, album, stora kopior och/eller canvasbilder mm.
 
Har gjort detta några gånger, det jag lärde mej först var:

Gör en gullig sittplats som är högst 20 cm från marken: under tvååringar trillar lätt ner! Annars måste någon förälder hålla i en fot...

Barn som sitter i en vanlig stol eller på marken har väldigt stora skor som lätt är i bild om de sitter med benen rakt ut. En bänk eller stol i barnstorlek eller många kuddar bakom barnets rygg underlättar att få en naturlig ställning dvs. böjda knän och fötterna hängande.

Säg spontant till föräldrarna hur söta deras barn är. Föräldrarna blir glada = barnen blir gladare och allt blir naturligare.

Självklarheter, naturligtvis.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Tack för era tips! Har en vit "mammut-pall" från IKEA som jag har tänkt ta med mig, det är tyvärr enda sittplatsen i barnstorlek jag äger. Får hoppas dom kan sitta på den, tvååringar brukar ändå ha hyffsat balans.
 
ANNONS