Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GF-2 Hur ta svartvitt och köra A-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornterring

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har en GF-1:a som bjag ibland kör på A-läge och sätter så jag får svartvit display ( jpegs blir i sv )

Nu har jag rekommenderat en kompis att köpa GF-2:an och skulle igår hjälpa henne att ställa in den.

Hur gör man för att kunna köra så med Gf-2:an?

Jag hittar bara bland programlägena en palett där man kan ställa in mono ( Svart vitt) men då kan jag ju inte välja A- läget ( eller något annat exponeringsläge för den delen)

När jag sätter den i mono och testar att ta med blixt så slår den inte och jag kan inte ändra bländare/tid alt exponeringskomp.

Kan någon vänlig själ förklara hur man gör?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Hej! Jag har ingen GF-2, men såhär står det i manualen:

"The DMC-GF2 features a new My Color Mode which is integrated with the conventional Film Mode. It offers a total of 8 preset effects – Expressive, Retro, Pure, Elegant, Cinema, Monochrome, Dynamic Art, Silhouette, plus Custom mode, which lets you manually set the color, brightness, saturation and contrast levels."

Fungerar inte det med A-läget?
 

bjornterring

Avslutat medlemskap
Nej. Man kan antingen välja "My Colors" eller "A" "P" osv etc.

Som jag förstått det. verkar ju helt konstigt att man inte kan ha på något exponeringsläge och svartvitt och ha kontroll över exponeringen ( Välja bländare tex)
 

Gokis

Ny medlem
Prova att gå till menyn "insp". På sidan 4 väljer man bildjustering och därefter svartvitt i undermenyn. Sen kan man fota som vanligt och skärmen är svartvitt. /G
 
ANNONS