Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter från Pinnacle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Larsen

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har förmånen att jobba med och mot företag som har egna redigeringar. Jobbar därför både i Avid och Final Cut. Nu funderar jag ändå på att skaffa ett nyare redigeringsprogram till hemmadatorn. Om jag hade haft en Mac hade FC varit det självklara valet. Att invstera i både en vettig Mac och FC innebär dock summor som i så fall lika gärna kan spenderas på Avid till nuvarande PC.

Frågan är; Har någon erfarenheter av Pinnacle och vilka är era åsikter? Ser att programmet har Avid i ryggen så det borde ju borga för kvalitet. Har förstått genom läsning i andra trådar att många gillar Vegas. Att redigera med bara ett videofönster känns dock lite för hemmasnickrat. Eller?

Tacksam för åsikter.
 

BempaS

Aktiv medlem
Ok, här kommer mina åsikter men först så ska jag kanske berätta att de är på amatörnivå, i din profil så ser det ut som att du är i en helt annan liga. :)
Jag började med att skaffa den förra versionen, Pinnacle Studio HD 14. Tyckte den var enkel och filerna från Canon 5Dmk2 flöt på ganska bra utan att konvertera dem till något lättare format. Men det fanns några buggar som jag lärde mig leva med men sen ville man kanske göra lite mer än att bara klippa ihop något snabbt och enkelt och tänkte att Adobe Premiere Elements 8 (finns 9 nu) skulle vara det bättre programmet så jag skaffade det.
Tyvärr så upplevde jag det som sämre, tyckte inte det hanterade filerna lika bra som Pinnacle så det åkte ur ganska snabbt. Fick sen upp ögonen för Sony Vegas Studio HD 10 och det var ganska annorlunda än Pinnacle och efter att man sett lite tutorials på youtube så började man få lite hum om det och tycker det är bäst av dem tre så jag har nu skaffat Pro-verionen istället då den kan jobba i 64bit.
I Studio HD versionen så var det lite problem med filer/klipp så man fick lov att ända i nån fil så den kunde hantera filer större än 2gig men ändå så väljer jag Sony Vegas.
 

Martin Larsen

Aktiv medlem
Tack för åsikten. Min förhoppning är att Pinnacle är "proffsigare" då det har Avid i ryggen. Svårt att fråga (eller snarare få bra svar av) kollegor om billigare program eftersom det är Avid eller FC som gäller i branschen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder Pinnacle Studio 14 och visst är det ett amatörprogram där man verkar lägga krutet på larviga "effekter" och 3D-övergångar som man ändå inte använder till vardags.
Men - det är ganska lätt att komma igång och det är ganska självinstruerande och användarvänligt.
Man har avlusat ganska rejält sedan hopplösa version 10 som kraschade kontinuerligt. Jag har även Premiere Elements som jag upplever har en högre inlärningströskel. Premiere behövs dock som komplement till format som inte Pinnacle hanterar. Prores, t.ex.
Det finns säkert bättre program än båda dessa som jag inte provat.
 
ANNONS