Annons

Förvaring av kamera: Leica M6 TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelby

Medlem
Hej,

Tidigare hade jag en D700 som jag förvarade i en kameraväska (är ju inte direkt jättesnygg att titta på!). Nu har jag införskaffat en Leica, och undrar lite hur ni förvarar Era. Jag vill ju inte att damm kommer in i kameran, men samtidigt vill man ju att den står framme för allmän beskådning...! Hur stor risk är det att det kommer in damm i kameran om den ligger i en hylla m objektivet på? Är det bara att glömma och förvara den i din kartong?

En annan fråga när jag ändå skapar en tråd: vilken väska/skydd använder ni till Era Leicor när ni går omkring och fotar?

/M
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min M6:a tar jag upp ur väskan när jag går ut och plåtar och stoppar tillbaka den när jag är klar.

Lite damm i en analog kamera är inte farligt. Det man främst ska akta sig för är direkt solljus som kan bränna sönder slutaren. Så tänk dig för när du sitter på café och sätter kameran på bordet.

Jag förstår inte varför en kamera ska stå framme till beskådning? Men en del ställer ju ut whiskeyflaskor och allt möjligt.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har alla mina kameraprylar framme hela tiden när jag inte använder dem. Förstår inte varför det skulle komma in damm i dem om de bara står still. Att ha dem liggande i väskor däremot, kan med lite otur orsaka mögel mellan linser i objektiven och annat otrevligt. Särskilt om du varit ute och väskan av någon anledning är en smula fuktigare än rummet.
 
ANNONS