Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 Massa frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Loox

Avslutat medlemskap
Hej,

Är ganska ny i DSLR-filmsvängen. Har köpt en Nikon D3100/VR-kit och ett 35mm/1.8 objektiv.
Har en laptop 4 GB ram/ Dual core och Sony Vegas HD som film red.program. Full HD blir nog för tungt.

Det var alla fakta. Nu till frågorna:

* Vilket output format kan vara lämpligast att spara filmerna i. Har testat wmv och det blir inte så stora filer vilket är ett plus.

* När jag filmar i 24/25 fps blir resultatet gamska ryckigt. 30 fps flyter filmer bättre. Gör jag fel? Alla pratar om 24fps. (Sony Vegas kan tydligen bara rendera i 25 eller 30)

* Hur får man till filmkänslan i filmerna. Den där mjukare biokänslan. Det jag gjort blir mer skärpa och nyhetsändningskvalitet. Några pratar om ISO/slutartider vid filmning..


Tack på förhand.
 

Kimster

Aktiv medlem
1. Output beror på målgruppen. Vem ska se filmen och hur.

2. 25 är "ryckigare" än 30 ja. Men det beror på hur man filmar och panorerar. Samt vilken slutartid man använder.

3. Filmkänsla är ganska subjektivt och inte en knapp man trycker på så finns den. Men du bör ha ett antal faktorer med dig. 24fps, Ljussättning, skärpedjup, utsnitt, klippning och färgkorrigering. alla spelar roll och påverkar "filmkänslan"
 

lje

Aktiv medlem
Filma med VR

Hej

Här får du ett riktigt amatörsvar i en fråga som jag vet väldigt lite om. Men, när jag filmar med DSLR (Har en D3100) tycker jag att filmen blir mycket bättre om jag slår av VR på linsen. Även om jag filmar med kamera i rörelse så upplever jag att VR tillför en hackighet i bilden. Vet inte om det ger dig något men det är min erfarenhet. Sen spelar det mindre roll om det är 24 eller 30. Det är mjukheten i panoreringen som har betydelse.
 

Kimster

Aktiv medlem
Hej

Här får du ett riktigt amatörsvar i en fråga som jag vet väldigt lite om. Men, när jag filmar med DSLR (Har en D3100) tycker jag att filmen blir mycket bättre om jag slår av VR på linsen. Även om jag filmar med kamera i rörelse så upplever jag att VR tillför en hackighet i bilden. Vet inte om det ger dig något men det är min erfarenhet. Sen spelar det mindre roll om det är 24 eller 30. Det är mjukheten i panoreringen som har betydelse.
Du har helt rätt. Stabiliseringsfunktioner hos DSLR som VR och IS motverkar sin egna funktion vid videoupptagning. Dessutom så låter flera av dem störande i kamerans ljudupptagning De är gjorda för stillbild och inte rörligt. Kommer säkert att bli bättre i kommande generationer men idag så stäng av dem om du ska filma.
 
ANNONS