Annons

EF 50/1.8 vs. EF 85/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har erfarenhet av dessa gluggar? Prisskillnaden kanske borde tala för sig själv, men jag undrar ändå: är det för mig som amatör motiverat att betala fyra gånger så mycket för 85:an?

Jag har tänkt att köpa någon av gluggarna för porträttfoto.

Mvh. Adrian
 

sagan

Avslutat medlemskap
Förstod det när det stog "EF" ;-)

Jag använder 50mm f/1.8 vilket ger motsv. 80mm på 10D..vilket jag tycker är lagom..men 50mm objektiv annars tycker jag är för "vidvinkligt" till porträtt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag skulle inte använt 50mm för porträtt på vanlig 35mm film... det sagt, det är för närvarande det enda objektivet jag äger till min eos33a... och jag är stennöjd, skarpt, ljusstarkt, billigt, och för helfigur på lite avstånd funkar det fint, men tajta porträtt...nope, jag brukar ligga på runt 80-140 för dom.

kör man digital canon är 50mm, 1.8 klockrent.
 

J. S-g.

Aktiv medlem
Jag har båda och tycker att de kompletterar varandra mycket bra. Det är litet svårt att se dem i termer av antingen eller eftersom det trots allt rör sig om en ganska stor skillnad i brännvidd och, därmed, perspektiv. Skulle jag bara välja en av dem -- för porträtt -- blev det helt säkert åttiofemman. Jag köpte min begagnad, i bra skick för ett bra pris. Den möjligheten finns ju också om plånboken säger ifrån.
 

SunKi

Aktiv medlem
Jag tycker att 50mm passar ypperligt till porträtt i 135-formatet också, min 50/1,7 är nog min favoritglugg..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har båda gluggarna.

85:an är riktigt skarp på största bländaren, det är inte 50:an.

Skillnaden i mekanisk kvalitet är mycket stor. Så stor att den är relevant även för en amatör. Mk I_an av 50´:an är dock betydligt bättre än den nyvarande.

Fyller man upp bilden med att ansikte med en 50:a får men en stor ful näsa.

85:an finns begagnad för rätt så rimliga pengar.
 

vahlfisk

Medlem
jag röstar på 85:an... Har själv båda varianterna (kör 35mm) och uppskattar ef 85 1.8 mycket. Köpte beg och är efter ett par år mkt nöjd.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vem älskar inte sitt EF85/1.8? Alla och jag skulle nog köpa den i första hand.
Skillnaden i byggkvalitet motsvarar prisskillnaden ungefär. Jag har ett 50/1.8 Mk1 med som är kanon. Ungefär samma byggkvalitet som 85:an men med bullrig Af-motor.
Men varför antigen-eller? Köp båda. 50:an kostar ju en struntsumma.
...och billiga, begagnade fina EF-gluggar är inte SÅ lätta att hitta i dessa DSLR-tider....
 

adrianulander

Aktiv medlem
Jättetack för alla svar! Det blir nog ett 50 ändå eftersom plånboken är rätt tom för tillfället (dslr-köp i dagarna)..

Förhoppningsvis kan jag klämma till på 85 fram mot jul eller så =)
 
ANNONS