Annons

Tillverka egen negativhållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag använder en färgförstoringsappart, Omega C760, till småbild men vill nu kunna kopiera lite 6x6-negativ.

Jag har köpt ett objektiv för den större formatet och det finns en diffusionsskiva för 6x7 men ingen negativhållare.

Jag har tittat lite smått på att köpa negativhållare men de kostar skjortan så jag tänkte tillverka egen.

Min tanke var att använda två plastskivor och såga ut hål till rätt storlek. Montera nåt slags gångjärn och några små "pinnar" för att hålla negativet på plats.

Är det nån som har egen erfarenhet eller några tankar om tillvägagångssättet?
Nån som möjligt vis har en billig hållare liggandes? ;-)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Planhållning är inte kul med 120-film. Jag skulle försöka få tag i en antinewtonglasskiva att lägga över negativet. Då behöver du egentligen bara den och en plastskiva med utsågat hål så är hållaren klar Styrstift kan i och för sig vara bekvämt också.

Kanske kan glaset från en diaram funka om det finns 6x6-ramar med antinewtonbehandling? Frågan är om det är tillräckligt stort förstås, för du vill säkert ha möjlighet att kopiera hela rutan utan avmaskning Och är det för litet så blir konstruktionen bökigare.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Hur stort är problemet med planhållningen.
Går det göra en glaslöshållare till att börja med och komma igång med?

Kanske går att använda en modifierad glasad diaram?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det här fabriksvarianten?

Då borde det väl gå att göra en enkel variant av två plastskivor eller dylikt som man bara klämmer filmen mellan. Eller kräver apparaten några spår eller sånt för att hålla hållaren plant?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det ser ut att vara rätt.
Man skjuter in hållaren i ett fjäderbelastat fack.

Så du menar att det skulle kunna funka med min ursprungliga tanke?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Varför inte?

Men personligen föredrar jag enkelglasat. Till och med för småbild och definitivt för mellanformat. Skärpedjupet på filmsidan är inte stort och få filmer är helt plana. Och är de det så påverkas de av värmen från ljuskällan.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag använder en egentillverkad hållare för 6x6 och 6x7,3 cm. Det fungerar bra. Den första gjorde min far av metall på jobbet, och den andra gjorde jag av svart passepartoutkartong. "gångjärnen" gjorde jag med en häftapparat. :) Det fungerar än så länge.
 
ANNONS