Annons

Hur sätta upp en amatörstudio ang väggfärger/ljusinsläpp/kalibreringsrutiner?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekonomisk

Medlem
Hej!

Jag vill gärna kalibrera min utrustning och köpa ett prisvärt kalibreringsverktyg som håller för en glad amatör som kanske blir mer intresserad sedan.
Min utrustning idag är långt ifrån proffsutrustning och består av
- Eizo Flexscan S2243W
- MacMini Snow Leopard 10.6.7
- EOS 550D med vanligt kitobjektiv 18-55
- Acer640BT Scanner (helt ok haft den länge)
- HP Color LaserJet CP3525n

Jag vet att jag inte kan skriva ut något på en laserskriva som är av något värde men den finns där ändå. Skulle vilja kalibrera scannern och bildskärmen samt kameran.

Det jag absolut hatar är att köpa något sedan kommer man på att man inte köpt rätt saker. Jag har ett intresse för foto och ska även fördjupa mig i kurser inom ämnet. Jag vill bara få en bra lösning nu som är en rätt bra budgetlösning då jag för tillfället inte tjänar några pengar på det jag gör utan bara är amatör som testar mig fram.

Vad ska jag köpa som inte gör att jag måste lägga ner ännu mer när jag ska börja sälja bilder eller grafiska lösningar för webben?
Det finns så många olika kalibreringsverktyg såsom Spyder (express/pro/elite), EasyPix, X-rite i1pro osv...

Ska även inreda ett rätt stort rum som en studio att jobba i när jag läser mina kurser. Är det något speciellt att föredra som väggfärg/ljusinsläpp/var man sätter bildskärmen i förhållande till fönsterna osv...? Jag vet att man inte ska ha färgstarka väggar men ska man gå mot vita eller gråa?

Hoppas ni kan dela med er av era tips!
 
ANNONS