Annons

Fashion Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
FASHION BILDER / MODE KATALOG

Hej alla,

jag ska fota för en mode katalog. Kan ni hjälpa mig med prisidéer? Det är det första gång jag gör så ett stort jobb och vill inte vara för lagt i pris.

TAck på förhand.

Cornelia
 

mrsandin

Aktiv medlem
För att prissätta rätt så behövs mer info än det du ger.. men ger dig ett litet exempel här från BLF ( bildleverantörernas förenings) prislista 2003:

Upplaga Mindre bild Halvsida Helsida
<2000 1310:- 1575:- 1885:-
<5000 1775:- 2140:- 2560:-
<10000 2245:- 2700:- 3240:-

Detta är priset exkl moms och avser priset för enskild bild. Men ska du fotografera mycket så tycker jag du ska timdebitera istället annars kan de bli svårt att få jobbet. Ta ut en 400-500 + moms i timmen plus material och resekostnad.

/David
 

rickardsund

Aktiv medlem
skitsvårt, men det beror om de bara använder bilderna du tar i just katalogen så de inte använder dem för annonser etc etc...tycker du ska köpa prislistan som de flesta använder sig av...men den kan vara luddig. Sedan beror det väll på lite granna hur stort märket eller butiken är...

Men om de vill använda bilderna fritt ska du verkligen ta till ordentligt i priset.


Rille
 

rickardsund

Aktiv medlem
Håller med David, timbetalning + moms och utlägg. För att inte ligga för högt som modefotograf jag jobbar för ca 1000:- i timmen så tycker jag ca hälften av det verkar rimligt.

Rille
 

rickardsund

Aktiv medlem
Sorry, sitter och läser det jag skrivit...shit vad luddigt...hur som helst håller med David med priset.Och det är inte jag som tar ca 1000:- i timmen, utan fotografen jag är asse för. Så nu ska jag inte yttra mig mer idag tror jag.

Lycka till!!
 

arkadia

Aktiv medlem
Killar,

tack för svaret. Ni är gulliga och jag är tacksamt. Jag tror att en bra 500.-- + moms och utgifter är ett bra pris. Herregud vad spännande och grattis också till dig David för ditt första stora jobb.

Cornelia
 

rickardsund

Aktiv medlem
Tack så hjärtligt. Rickard är dock mitt namn cornelia, men det är collt=)..

Kollade in dina bilder, du klara det där finfint...

Rickard
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Glöm inte att det är "rätten att använda bilden" dom köper, inte bilden i sig. Skall dom trycka en ny upplaga med dina bilder skall du ha pröjs igen.

Det är en betydlig högra prisklass om dom vill köpa loss originalet för att fritt kunna använda bilderna.
 

arkadia

Aktiv medlem
TACK Rickard till dig också så klart

Rickard tack för dig också. Alla tips är jättebra, och jag kommer inte att sälja negativ, alldrig i mitt liv!
Har ni nånstand kopia på avtal som man kan skriva? Mitt modersmål är inte svenska, så att jag kommer att ha lite problem med detta tror jag, men om det finns redan tip exempel på avtal då är det väl lättare, eller hur?

Thank you!

Cornelia
 
ANNONS