Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma/fotografera rörliga bitar i rör

Produkter
(logga in för att koppla)

Askan

Medlem
Jag ska filma en vätska som pumpas genom glasrör med en hastighet i storleken 1-2 m/s. Vätskan är genomskinlig och innehåller bitar av t ex 5mm x 5 mm x5 mm. Jag vill studera hur bitarna rör sig. För att kunna göra det vill jag kunna köra filmen väldigt sakta och också kunna plocka ut bilder ur den.

Vad är det för utrustning som gäller? Videokamera eller systemkamera? Helst skulle jag använda systemkamera för jag är mer van vid det och kan ha nytta av den efteråt.

Också tacksam för hjälp hur jag ska tänka med inställningar osv.
 

erro.se

Aktiv medlem
Att analysera hur 5 mm rör sig vid hastigheten 2 m/s (2000 mm/s) låter ju spontant som nåt för höghastighetsfilmning.

2 m/s och 1000 bilder/s ger ju 2 mm rörelse per bild om jag tänker rätt. Behöver du ännu bättre detaljeringsgrad så krävs ännu högre bildhastighet.

Frågan är ju också över hur stor sträcka du behöver se rörelsen? Är det rörelsemönster sett över en meter så kanske inte detaljering ner på mm-nivå krävs? Om du å andra sidan vill kunna se hur en individuell 5*5*5 mm bit rör sig så kanske du vill ner på detaljer under en mm?
 

Askan

Medlem
Att analysera hur 5 mm rör sig vid hastigheten 2 m/s (2000 mm/s) låter ju spontant som nåt för höghastighetsfilmning.

2 m/s och 1000 bilder/s ger ju 2 mm rörelse per bild om jag tänker rätt. Behöver du ännu bättre detaljeringsgrad så krävs ännu högre bildhastighet.

Frågan är ju också över hur stor sträcka du behöver se rörelsen? Är det rörelsemönster sett över en meter så kanske inte detaljering ner på mm-nivå krävs? Om du å andra sidan vill kunna se hur en individuell 5*5*5 mm bit rör sig så kanske du vill ner på detaljer under en mm?
Tack så mycket för ditt svar!

Höghastighetsfilmning, är det nån sorts specialutrustning som krävs då eller går det med en avancerad systemkamera?

Jag hade nog tänkt mig i första hand över en kortare sträcka, säg 2-3 dm. Det är dels rörelsemönstret, men också hur bitarna interagerar som jag är intresserad av. Ifall de kläms ihop mm. Jag tror 2 mm per bild är mer än nog för mig.
 

erro.se

Aktiv medlem
En systemkamera klarar ju som mest runt 10 bilder/sek så det kan du nog glömma.

Det finns ju en del kompaktkameror som har särskilda "super-high-speed" lägen med hundratals eller kanske tusentals bilder/sek. Dock görs detta med betydligt lägre upplösning än normala bilder. Men det kanske räcker?

En länk jag googlade fram: http://onemansblog.com/2009/05/29/sample-high-speed-video-from-the-casio-ex-fc100/

Annars finns det förmodligen professionella kameror för höghastighetsfilmning, men då blir det nog en rätt saftig prislapp också.
 

Askan

Medlem
En systemkamera klarar ju som mest runt 10 bilder/sek så det kan du nog glömma.

Det finns ju en del kompaktkameror som har särskilda "super-high-speed" lägen med hundratals eller kanske tusentals bilder/sek. Dock görs detta med betydligt lägre upplösning än normala bilder. Men det kanske räcker?

En länk jag googlade fram: http://onemansblog.com/2009/05/29/sample-high-speed-video-from-the-casio-ex-fc100/

Annars finns det förmodligen professionella kameror för höghastighetsfilmning, men då blir det nog en rätt saftig prislapp också.
Nej, det har du rätt i, 10 bilder/s funkar inte. Ska kolla upp de där kompaktkamerorna. Upplösningen är inte det viktigaste i det här fallet. Jag får väl köpa en en och testa, tack för tipset.

Någon som vet vad en mer profesionell kamera för höghastighetsfilm kostar? Jag lyckas inte hitta någon.
 

Ostburgare

Ny medlem
De flesta systemkamerorna filmar i 24 eller 30 bilder/sekund.
Canon 7d kan filma i 60 bilder/sekund. Det är vad jag kan komma på på rak arm.
Annars har casio en kompaktkamera som kan spela in film i 1000 bilder/sekund, vet dock inte hur upplösningen är vid höghastighetsfilmning med denna kameran.
Casio EXILIM High Speed EX-FH25 heter den.
 

Askan

Medlem
De flesta systemkamerorna filmar i 24 eller 30 bilder/sekund.
Canon 7d kan filma i 60 bilder/sekund. Det är vad jag kan komma på på rak arm.
Annars har casio en kompaktkamera som kan spela in film i 1000 bilder/sekund, vet dock inte hur upplösningen är vid höghastighetsfilmning med denna kameran.
Casio EXILIM High Speed EX-FH25 heter den.
Vi har redan en 7d som vi ska fotografera en del med så vi kanju prova att filma med den. Men jag köper nog in en sån casio oxå och testar.

Tack för era tips och råd.
 

erro.se

Aktiv medlem
Men självklart, filmning med systemkamera ger ju förstås fler bilder per sekund än vanlig serietagning av stillbilder. Tankemiss av mig. Frågan är då om 24-60 b/s räcker. Eftersom du redan har en 7D så är det ju bara att testa.
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Två "berömda" videos tagna med höghastighetskameror:

Locked in a Vegas Hotel Room with a Phantom Flex
En kille tillbringar en natt med att filma allt möjligt med en höghastighetskamera som heter Phantom flex.
http://vimeo.com/19819283

Glide
En kille ombord på ett tåg filmar ut genom fönstret när man passerar en tågstation full med människor på perrongen.
http://www.youtube.com/watch?v=-oMUE1OWvcI
(Filmad med den tidigare nämda Casio Exilim FH20)

De två filmerna ger en uppfattning om vad man kan göra med höghastighetskameror.

Leta på de två siterna efter flera videos, så kanske du hittar mera, tex "macro high speed camera" eller så, eller sök på kameramodellens namn.
 
Senast ändrad:

Askan

Medlem
Två "berömda" videos tagna med höghastighetskameror:

Locked in a Vegas Hotel Room with a Phantom Flex
En kille tillbringar en natt med att filma allt möjligt med en höghastighetskamera som heter Phantom flex.
http://vimeo.com/19819283

Glide
En kille ombord på ett tåg filmar ut genom fönstret när man passerar en tågstation full med människor på perrongen.
http://www.youtube.com/watch?v=-oMUE1OWvcI
(Filmad med den tidigare nämda Casio Exilim FH20)

De två filmerna ger en uppfattning om vad man kan göra med höghastighetskameror.

Leta på de två siterna efter flera videos, så kanske du hittar mera, tex "macro high speed camera" eller så, eller sök på kameramodellens namn.
Hotellrumsfilmen var ju extremt cool, en sån kamera skulle jag verkligen behöva. Riktigt häftigt att se hur vätskor uppför sig i rörelse. Tyvärr verkar den ligga utanför mitt projekts budget. Men kanske jag kan hya in den, hittade nåt ställe som hyrde ut den för 3000 us dollar per dag.

Casiofimen, även när jag pausade i youtube gav det acceptabel bild, frågan är hur det är på närmre håll. Filmer jag sett tidigare har visat dålig kvalitet när hastigheten går upp. Jag ska söka vidare, nu har jag fått bra uppslag, tack så mycket.
 
ANNONS