Annons

Fast normal till APS-C

Aahlborg

Aktiv medlem
Jag har en 30D och har funderat på att skaffa mig ett ljusstarkt normalobjektiv till den. I dagsläget har jag en Canon 17-85, 50/1.8 och en Samyang fisheye. Den fasta 50 är trevlig att fotografera med men den är för snäv för att ha med sig som enda objektiv så jag kikar efter något mer vidvinkligt.

Användningsområdet är som kompakt objektiv när jag inte vill släpa på så mycket på promenaden, samt för inomhusbilder. Jag föredrar att fota utan blixt så bra ljusstyrka är ett plus. Budgeten är inte så stor då jag ser det lite som ett experiment men upp till 3000 och gärna begagnat.

Jag tänker mig något i intervallet 28-35 och de jag har kollat på är
Canon EF 28mm f/2.8
Sigma EX 30mm 1:1,4 DC HSM
Canon EF 35mm f/2
Av dessa verkar Sigman mest intressant på pappret med stor bländare och lagom brännvidd. Jag har hört mycket gott om den men å andra sidan har folk klagat på bak/framfokus. 28:an ska också vara bra men har "bara" bländare 2.8. 35:an har stor bländare men den kanske är lite för snäv för min smak.

Skulle gärna vilja höra vad andra har för erfarenheter av dessa, eller motsvarande, objektiv.
 

boran

Aktiv medlem
Jag har 35:an och tycker att den påminner ganska mycket om Canon EF 50/1.8. Jag tycker också att den är något snäv, men det är åas det enda negativa jag har att säga om den.

Kolla gärna på Canons EF28/1.8 USM. Den är dyr, men den är hemskt trevlig.

Edit: Jag hade ungefär samma frågeställning som du när 28:an gick sönder. Själva brännvidden passar mig bättre än 35, men jag har inte ångrat 35:an en sekund.
 

kinng

Aktiv medlem
Jag ser att du har en manuell-fokus glugg redan så är det något du gillar kan jag skarpt rekommendera Samyang 35mm f/1,4.

Jag har den inte själv men har lånat den av en kompis och blev grymt imponerad. Läser du sedan vad andra användare tycker så ska den till och med vara i klass med canons 35mm f/1.4 om inte snäppet vassare.
Jag tycker till och med den var grym på bländare 1,4 men givetvis aningen skarpare om du bländare ner ytterligare. plus för skön bokeh, men det är väl en smaksak.

annars är väl canon 28mm 2,8 rätt billig om det handlar om pengar.

EDIT:
bara kolla bokeh =)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2386933&target=_blank
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Tittade lite snabbt på Canon 28/1.8 också men folk verkar vara missnöjda med skärpan på större bländare än 2.8.

Jag vill gärna ha autofokus i objektivet, speciellt på bländare 1.4. Samyangen verkar annars trevlig men jag tycker att det är svårt att få till fokus med pappas 85/1.4. Om jag däremot fotade stillastående motiv med stativ och hade live-view så skulle det inte vara något snack om saken.

Kul att höra att ni är nöjda med Canons alternativ i alla fall. Skulle vilja höra lite förstahands erfarenheter av Sigman också.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Kan vara värt att kolla in Sigma EX 28/1,8 också. Fick riktigt bra resultat tidningen Fotos test i våras. Med betyget rekommenderas. Var riktigt skarpt och en trevlig närgräns på 20 centimeter.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Skulle vilja höra lite förstahands erfarenheter av Sigman också.
Kortfattat så gillar jag den och tror att Sigma dras med ett dåligt rykte från förr när det gäller felfokusering. Alla tre Sigmas senaste standardgluggar (30, 50, 85) har fått lysande kritik - framför allt när det gäller bakgrundsoskärpan på stora bländare, vilket väl är ett av huvudskälen till att man köper en f/1.4.

Skulle skärpan inte sitta på rätt ställe ska man enligt uppgift få det fixat på garantin, något jag dock inte känt behov av att utforska vidare.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag köpte Sigma 30/1,4 till min 450D i början av sommaren och är grymt nöjd. Jag kollade nog på samma alternativ som TS listade innan det blev ett inköp, och jag var också tveksam till Sigman på grund av ryktena om felfokusering.

Men mitt exemplar fokuserar hur bra som helst. Tycker även att skärpan på vidöppen bländare är mer än tillräcklig. Jag har inget negativt att säga om denna glugg.

EDIT: Kan tillägga att jag inte har erfarenhet av Canon EF 28mm f/2.8 eller Canon EF 35mm f/2 så jag kan inte säga bu eller bä om dem. (Har utöver Sigman även EF 50/1,8 samt EF-S 17-55 sen tidigare. Sigman sitter faktiskt oftast på kameran nu för tiden då det är en smidig allround-glugg att ta med sig om man vill gå ut och bara ta ett objektiv med sig. 17-55:an är lite otymplig ibland).
 
Senast ändrad:
ANNONS