Annons

erfarenheter av lith?

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
Är det någon som kopierat sina negativ till lithfilm och skapat stora neg av dem?
Var kan jag köpa lith (det heter väl så?) är det dyrt? Någon som har några speciella tips vad man ska tänka på etc? Något speciellt märke?
Tacksam för tips!
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag har en ganska bred erfarenhet av att jobba i mörkrum med lithfilm. Dock har jag inte hållit på med det de senaste 20 åren, även om jag visat några gamla lithbilder här (de är borttagna just nu).
En sökning på "kodalith" på nätet gav massor av träffar - inklusive Kodaks produktblad i PDF-format.
Såväl filmen som framkallaren verkar vara i handeln - men det är nog inget den vanlige fotohökaren på hörnet har hemma.
Du kan fråga om de tar hem det, alternativt ringa "Kameradoktorn" i Sthlm eller YFO.
Jag använde mestadels Kodalith men har även provat Ilfolith och Agfalith.
Ingen skillnad att tala om.
Teddy Arni (tror jag han heter) skrev en bok om grunderna till flera lithtekniker. Är ganska säker på att den heter "Mörkrumskonst" och så finns Pär Lundqvists bok "Fotografik" på Spektras bokförlag, utgiven 1967.
Du bör läsa någon eller båda dessa böcker innan du kör igång, inte för att det är svårt (inte allt i alla fall) men för att komma igång.
Biblioteket kan säkert gräva fram böckerna.
Lycka till!
Us
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
...Pär Lundqvists bok "Fotografik" på Spektras bokförlag, utgiven 1967.
Du bör läsa någon eller båda dessa böcker innan du kör igång...
Den boken är väldigt bra! Rekommenderar den starkt. Man får mängder med nya (?) kul idéer när man läser den.
 

green

Avslutat medlemskap
Photax har en film som heter OP12, det är nog inte en ren lithfilm men är orthokromatisk och avsedd för grafik o.dyl. som kräver hög kontrast.
Ganska bra film även om kodalith känns gedignare, men det var längesen jag använde kodalith så minnet kanske sviker. OP12 har ett bra pris om man vill prova utan att ruinera sig.

Och så vill jag bara hålla med om att Pär Lundqvists böcker, som nämnts ovan, verkligen är inspirerande.

Gr.
 
ANNONS