Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Time-lapse, kvalitetsförlust vid uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Hittade ingen lämpligare forumdel att lägga tråden i. Jag har börjat experimentera med timelapse-fotografering och gjort ett testklipp som rent tekniskt ser över förväntan bra ut (med tanke på omständigheterna: högt ISO och imma på linsen) då jag tittar på det på den egna datorn. Men då jag laddar upp klippet som ett test på YouTube och Vimeo sjunker kvalitén dramatiskt, speciellt då klippet spelas upp i helskärmsläge (helskärm ser bra ut när det spelas på den egna datorn). Finns det något sätt att undvika, eller minska denna kvalitetsförlust? Klippet är omvandlat till film på enklaste sätt i Virtual Dub Mode.

Länk till klippet: http://vimeo.com/32521628
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok. Men klippet är i 1200x797 ur Virtual Dub Mode? Måste det dessutom vara HD för att se bra ut efter uppladdning? När jag kör klippet lokalt på min dator ser det som sagt bra ut. Är HD i så fall en egenskap klippet skall ha, eller en option man väljer vid uppladdningen? Gissar ju på det förra, någon som i så fall kan ge tips på hur man skapar ett HD-klipp utgående från timelapse-serier?
 

Wilhelm

Aktiv medlem
du har bara 1200 på bredden och då blir det inte HD utan görs om till SD.
så beskär videon till 1280 x 720 så får der rätt 16:9 format.
Det är video tjänsten som skalar om det är inget du kan påverka.

Med rätt format blir det bra. Här är en av mina.
http://vimeo.com/30041808
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tackar för svar! Hade just letat upp informationen på Vimeo om att det måste vara minst 1280x720 eller bättre för att läggas ut som HD, men du hann före :) Det var ju roligt att det var så enkelt. Måste testa detta nu. Tar tydligen sedan en stund innan uppladdningen konverteras till HD. Fint klipp på båtupptagningen, det har jag sett tidigare :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Länk till HD-versionen: http://vimeo.com/32535869
-Märkbart bättre. Fortfarande ser det dock bäst ut vid uppspelning av klippet lokalt på den egna datorn. Kanske skall vara så?
Både Youtube och Vimeo stödjer nog bara 720p och när man tittar på skärmen får man oftast full upplösning.
Hur för du över filmerna till Vimeo? Jag har märkt att det blir märkbart bättre när jag för över till Youtube direkt från Windows Moviemaker eller från Premier Element än om jag laddar upp en fil till Youtube.

http://www.youtube.com/user/KarlGilen#p/a/u/1/DWBCa-H0Lp0

/Karl
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Både Youtube och Vimeo stödjer nog bara 720p och när man tittar på skärmen får man oftast full upplösning.
Hur för du över filmerna till Vimeo? Jag har märkt att det blir märkbart bättre när jag för över till Youtube direkt från Windows Moviemaker eller från Premier Element än om jag laddar upp en fil till Youtube.

http://www.youtube.com/user/KarlGilen#p/a/u/1/DWBCa-H0Lp0

/Karl
Jag har sparat ner filmerna som en fil på min dator från det program de är sammansatta i (Virtual Dub Mode). Sedan har jag bara laddat upp filerna på Vimeo.

Lustigt, nu när jag provar nästa lilla klipp i HD, så märker jag att kvalitén blir märkbart bättre när man letar upp filmen direkt på Vimeo, än spelar den genom länkning till samma klipp genom Fotosidan, sedan man lagt in länken istället för en bildfil i det album man lägger filmen här, som man skall göra. Tråkigt.

Vimeo direkt: http://vimeo.com/32977525
Genom Fotosidan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2517556.htm

Kanske finns någon lösning?
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Kollade på dina original. Du har väldigt låg bithastighet och Xvid codec. Jag kör h.264 med 8Mbit/s till Vimeo.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Aha!

Ska kolla upp det där med bithastigheten, video är nytt för mig och jag har inte koll än.
-Hittar inget som verkar ha med bithastighet att göra när jag kollar igenom menyerna i Virtual Dub Mode, som jag använder för att göra timelapsen. Men det är möjligt att jag missat något, eller inte vet vad jag skall kolla efter riktigt.

Däremot hittar jag H.263, men inte h.264 i en lista över tillgängliga videokompressorer i programmet, eller vad det kallas.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Följdfråga: Hur gör man för att kolla originalen vilken codec och bithastighet som använts? (gissar någon typ av EXIF-viewer?)

-Bithastigheten kanske har med antal bilder per sekund att göra? I så fall är hastigheten låg av fototekniska omständigheter, då det är ganska mörkt...
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Var de du hade laddat upp på VImeo jag kollade. De video man ser är ju omkodade ännu en gång av vimeo.

Bithastigheten har med hur hårt du väljer att komprimera.
 
Senast ändrad:

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok, nu hittade jag till dialogrutan för komprimeringsinställning! Filstorleken ökade 10 ggr på bästa kvalitet från defaultinställningen. Det ser lite bättre ut när jag kör den lokalt på datorn. Skall ladda upp den på Vimeo igen när jag får en ny HD-uppladdning om en halv vecka och se vad som händer då. Förstår fortfarande inte hur man ser vilken codec som använts?

Är inte Xvid bra?
 

Kimster

Aktiv medlem
Ok, nu hittade jag till dialogrutan för komprimeringsinställning! Filstorleken ökade 10 ggr på bästa kvalitet från defaultinställningen. Det ser lite bättre ut när jag kör den lokalt på datorn. Skall ladda upp den på Vimeo igen när jag får en ny HD-uppladdning om en halv vecka och se vad som händer då. Förstår fortfarande inte hur man ser vilken codec som använts?

Är inte Xvid bra?
Nej, Xvid och dess granne DivX är inte lämpliga format för YouTube eller Vimeo. (det har iaf inte varit det)
De är till för leverans på fil - nerladdning eller CD/DVD motsv. inte streaming.

Försök använd mp4 med h264 codec. Eller mov med h264. Ha en video-bitrate på över 5mbit om det är HD-material.
Det finns jättefina guider om vilka format som stöds och vilken inställning man ska ha, för båda siterna. troligen även sidor anpassade till olika redigeringsprogram.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tack för svar! Använder VirtualDubMod för att sätta ihop bilderna till timelapsesekvenser, detta för att det är gratis. Tyvärr hittar jag inte H.264 i listan över tillgängliga codecs i programmet. Det som finns syns i bilden nedan. Tar gärna emot förslag på lämplig codec därur. Eller kanske finns lämpligare fri programvara att sätta ihop timelapseklipp med för att få bättre kvalitet? Alternativet kanske är att inte komprimera alls?

Hittar ingenstans i programmet att ställa in bithastigheten, men det styrs visst av komprimeringsgraden, där jag nu ställt in max kvalitet.
 

Bilagor

Kimster

Aktiv medlem
Ok. Jag har inga ingående erfarenheter av virtualdub och dess delprojekt, utöver att jag testat det en gång och vad som står på hemsidor motsv. Men det ser ut som att stödet för h264 i lämplig behållare är knepigt. Det finns h264 encoder till virtualdub, men vet inte om den passar just virtualdubmod. Prova det annars.
Jag personligen hade nog sett mig om efter annat program om jag skulle jobba mot publicering på YouTube motsv. :T kanske finns andra "lämpligare" gratisprogram där ute.
 
ANNONS