Annons

Canon G3 & G5

Produkter
(logga in för att koppla)

bosi

Avslutat medlemskap
Efter att ha läst flera tester så köpte jag en G3, och jag har inte ångrat det. Tycker att den är lagom avancerad för mig.Skaffade även sats med närbildslinser och hållare. Nästa inköp blir en telekonverter. Tar gärna emot förslag på lämplig konverter. En perfekt kamera att lära sig digitalfoto på.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Jag har nyss skaffat en G3 och är på gång att testa kamerans alla möjligheter.
Synd att ni andra inte lägger upp lite bilder så man kan jämföra och få lite tips.
Samt att få lite tips denna väg.
Alex vad tänkte du med denna fråga?
 

Alexgbg

Aktiv medlem
Jo jag känner att jag skulle vilja utbyta lite erfarenheter med denna kamera.
Jag plåtar rätt mycket och ofta och är på väg att införskaffa mig en egen fotostudio men känner samtidigt att G3:an har studio begränsningar.

G3:an skall ju vara semi-pro och jag känner stor begränsning i manuella lägen. Jag undrar om fler har erfarenhet av detta.

Det är kanske jag som har missat något viktigt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Den här typen av kameror är ju inte speciellt behändiga att arbeta manuellt med, dom är mest tänkta för autokörning samt att man använder skärmen.

Nu är ju detta vanligt på digitalkameror idag & många har vant sig vid det arbetssättet & ser inget problem i det.

Detta med vad som är en semiprokamera eller inte är inte helt lätt att bedömma eftersom det är ett begrepp som vi uppfunnit till denna typ av kamera. Semi är ju latin & betyder halv, halvproffskamera mao.

Vad en halvproffskamera är för något är nog upp till var & en att bedömma.

Larsa
 

Alexgbg

Aktiv medlem
Precis Larsa, just så är det.
Men i mitt fall som har plåtat på hobbybas sedan början av 80 talet med systemkamera och helt manuella inställningar blev nog denna kamera lite av en flopp för mig.

Jag läste tester, jag jämförde olika kameror och ville egentligen ha en D10:a men Stadsministern ville ha lite för mycket pengar av mig så hade inte råd med den.

Nu sitter jag här med alla de begränsningar G3:an innehar och ångrar mitt köp eftersom den inte uppfyller mina förväntingar på en "riktig" kamera.

Visst är den bra, men det handlar fortfarande om en pocketkamera i den övre prisklassen för modellen.

Synd bara att riktigt bra digitalkameror kostar 10 ggr så mycket som motsvarande systemkameror.
 

kaw

Aktiv medlem
Alexgbg skrev:
[...] jag känner stor begränsning i manuella lägen. Jag undrar om fler har erfarenhet av detta.

Det är kanske jag som har missat något viktigt.
Gissar att du med "manuella lägen" menar skärpeinställningen. Skärpeplanet flyttas när du zoomar, men i övrigt tror jag du har så bra kontroll man kan få med en icke-spegelreflexkamera.

Är det några andra manuella inställningar du har problem med?
 

juba

Ny medlem
Hoppas diskussionen fortfarande är aktuell.Har just blivit medlem. Jag upplever att min G3 inte tar den bild jag vill ha utan dröjer några sekunder och under den tiden hinner mycket att hända. Får ofta suddiga bilder med automatiken. Vet ej varför.
 

kaw

Aktiv medlem
juba skrev:
Jag upplever att min G3 inte tar den bild jag vill ha utan dröjer några sekunder och under den tiden hinner mycket att hända.
Jag har fått vanan att aldrig trycka ner avtryckaren "hela vägen" på en gång utan går alltid via halvvägsläget. Då tas bilden alltid direkt.

Får ofta suddiga bilder med automatiken. Vet ej varför.
Blir bilderna mindre ofta suddiga utan "automatiken"?
 

kreatören

Aktiv medlem
Jag skaffade mig min G5:a för att ersätta min gamla analoga IXUS som jag burit med mig i ur och skur i många år. Och som znapshot/dagbokskamera att ha med sig på stan fungerar den alldeles utmärkt. Som studiokamera är den kanske mindre lämplig där skulle jag nog i stället välja en enögd digitalare.
Ett bra tips om man vill ha G5:an som 35mm ”znapshottare” och slippa titta genom kamerans något begränsade sökare är ett skaffa en en lös 35mm sökare.
 

Bilagor

eldaren3

Aktiv medlem
Ett bra tips om man vill ha G5:an som 35mm ”znapshottare” och slippa titta genom kame

Är detta något löst som du sätter på själva kameran, själv kör jag med skärmen men då blir man kanske inte så snabb....
Mvh Björn
 

.Z.

Aktiv medlem
carlzon skrev:
Ett bra tips om man vill ha G5:an som 35mm ”znapshottare” och slippa titta genom kamerans något begränsade sökare är ett skaffa en en lös 35mm sökare.
Va fräck den blev!

Vilken sökare använder du? Voightländer eller?

En ide vid detta förfarande är att stänga av AF & ställa in en mindre bländare samt hyperfokalavståndet, man blir mycket snabbare då jämfört med om AF ska arbeta...

Jag arbetar ofta på detta sätt med min D7i (utan lös sökare) när jag använder vidvinkel & vill vara riktigt snabb.

Måste dock säga att G5 med en sådan sökare känns förbaskat intressant för gatufoto...
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Ett bra tips om man vill ha G5:an som 35mm ”znapshottare” och slippa titta genom kame

bjorn_mattsson skrev:
Är detta något löst som du sätter på själva kameran, själv kör jag med skärmen men då blir man kanske inte så snabb....
Mvh Björn
En lös sökare som normalt används till genomsiktskameror eller kameror utan sökare, den sätts i blixtskon.
 

Alexgbg

Aktiv medlem
Nu har jag ju skrivit en hel del negativt om G3:an och i rättvisans namn måste jag väl rätta till det lite.

Nu har jag testat Canons D60 ett par dagar och den är underbar men...eftersom det är en systemkamera så kan man inte i realtid som på G3 & G5 se objektet i displayen. Enerverande om man är van vid G maskiner.

Men f.ö. så finns ju allt där på G maskinerna. Jag är fortfarande lite sur på autofocusen men har lärt mig trixa mig förbi problemet.

G3 & 5 är nog i alla fall det bästa man kan få för dom pengarna.
Köper jag en Canon D60 behåller jag nog min G3:a som fickkamera i alla fall.
 
ANNONS