Annons

Minolta SR 1

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaJean

Medlem
Hej!

Idag var jag på Second Hand och hittade den här, en Minolta SR 1 med en 135 Objektiv, två blixtar, en film och manual. Vad tror ni det är värt? Ska avslöja priset sedan efter det ni har skrivit för jag tror allt det här är värt mycket mer än vad jag fick den för! :)



MvH, Lisa
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jaså? På eBay kostar de mycket mer. Hur kan det vara värt så lite?
Du kanske ska komma ihåg att det du ser på Ebay är de kameror som ingen har köpt. Där finns t ex flera auktioner på SR-1-hus med budstart kring en hundralapp som inte fått ett enda bud.

Jag är rädd för att Gunnars förslag på 100 kr kan vara väl optimistiskt, eftersom jag tror att det svåra är att öht hitta en intresserad köpare.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
När den här sortens kameror ligger på hyllan på Myrorna brukar prislappen vara mellan hundra och trehundra kronor. Priset spelar nog inte väldigt stor roll för den som köper, men systemkameror för film kan bli liggande rätt länge. De enda småbildskameror som har någotsånär högt andrahandsvärde är de som samlare letar efter, och visst kan det finnas en samlare som vill ha en SR-1. Den du har fått tag på ser fin ut. Men kameran har inte högt andrahandsvärde. Om man ska använda den är det ändå en vettig kamera.
 

LisaJean

Medlem
Ah okej :)
jag köpte allt för 250 i alla fall och han på second hand såg väldigt överaskad ut över priset (det är fler som jobbar där så jag tror inte att alla har koll på vad allting kostar men det var en lapp på lådan - hela lådan för 250) :)
jag är nöjd i alla fall! :) det är min första kamera! Brukar fota med mammas Canon eos 100D eller en kompis som har en Nikon D90.
 

matti

Aktiv medlem
Prylarna är snygga i ett vitrinskåp i alla fall ;)

Nädå...ladda i Sensian och kör fram en rulle diarutor! En upplevelse att både fota, vänta på bilderna, och titta på dem i projektor...långt från dagens digitala 'fast living photography' (eller 'snabbt fångat lätt förgånget' ;) Inom mat är ju 'slow food' ett begrepp...kanske borde införa nåt motsvarande inom fotografi igen! ;)
 

LisaJean

Medlem
Prylarna är snygga i ett vitrinskåp i alla fall ;)

Nädå...ladda i Sensian och kör fram en rulle diarutor! En upplevelse att både fota, vänta på bilderna, och titta på dem i projektor...långt från dagens digitala 'fast living photography' (eller 'snabbt fångat lätt förgånget' ;) Inom mat är ju 'slow food' ett begrepp...kanske borde införa nåt motsvarande inom fotografi igen! ;)
En projektor har jag tyvärr inte... :) jag får framkalla de på universitet... sen får jag nog gå med i nån fotoklubb för att fortsätta med det...
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej!

Idag var jag på Second Hand och hittade den här, en Minolta SR 1 med en 135 Objektiv, två blixtar, en film och manual. Vad tror ni det är värt? Ska avslöja priset sedan efter det ni har skrivit för jag tror allt det här är värt mycket mer än vad jag fick den för! :)



MvH, Lisa
Skarptecknande (vilket dom är känd för) äldre Minolta objektiv, vet inte vilket detta är, brukar dra mer pengar än hela kamera i övrigt.Är det ett ljusstarkt objektiv och felfritt kan den hösta in på tradera ca 400 kr
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skarptecknande (vilket dom är känd för) äldre Minolta objektiv, vet inte vilket detta är, brukar dra mer pengar än hela kamera i övrigt.Är det ett ljusstarkt objektiv och felfritt kan den hösta in på tradera ca 400 kr
jo, men det där ser ut att vara den ljussvagaste normalen, som det finns hur många som helst av och den får man inte 400 kr för, och 135:an verkar vara ett Makinon, märket som kooperationen sålde i Sverige, och den är nog inte värd någonting. Men funkar säkert bra, är ju ingen svårare konstruktion.
 

larsborg

Aktiv medlem
250:- spänn för hela lådan, var väl inget att ångra!

Det märkliga är ändå hur lågt andra handsvärdet är på analoga kameror, en nytillverkad SR 1 skulle lätt kosta 6000:- till 8000:- idag, din SR 1 är från 1961!
Leica, Zeiss och Contax, tre prestige märken, tillverkade analoga systemkameror, de kan kosta en mindre förmögenhet idag, men tar ändå inte bättre bilder än Minolta SR 1!

SR 1, perfekt kamera, helt manuell, du bestämmer själv exponeringen, inte kameran, tyvärr har den ingen inbyggd exponeringsmätare, men på de flesta filmförpackningar ges tips på grundinställningar, alltså exp.tid och lämplig bländare, beroende på ljuset.
Skärpan på orig. optiken Rokkor 2,0/55mm (ser det på bilden!) kommer du bli minst sagt nöjd med, brukar vara perfekt, - om du har ställt in skärpan rätt, kameran gör absolut ingenting själv.
Troligen behöver SR 1 en genomgång, om den skall fungera perfekt, den är ändå 50 år gammal, besök en verkstad kunnig på gamla analoga kameror, i Stockholm har vi LP Foto, bl.a.

Använd en sv/v film, en av de bästa, en klassiker är Kodak Tri-X-Pan, ISO 400, det kommer du långt på, även när det är mulet väder!
 

walter-g

Aktiv medlem
Ah okej :)
jag köpte allt för 250 i alla fall och han på second hand såg väldigt överaskad ut över priset (det är fler som jobbar där så jag tror inte att alla har koll på vad allting kostar men det var en lapp på lådan - hela lådan för 250) :)
jag är nöjd i alla fall! :) det är min första kamera! Brukar fota med mammas Canon eos 100D eller en kompis som har en Nikon D90.
Tittade in på sajten LPfoto:s 39:e auktion nu i september.Där gick din Minolta med endast ett mindre objektiv för dryga 600 kr.Såvisst finns det ett värde.(hänv www.lpfoto,se)
 

matti

Aktiv medlem
250:- spänn för hela lådan, var väl inget att ångra!

Det märkliga är ändå hur lågt andra handsvärdet är på analoga kameror, en nytillverkad SR 1 skulle lätt kosta 6000:- till 8000:- idag, din SR 1 är från 1961!

Japp...man får ju också tex en Nikon F4 för en femhundring eller mindre ;)
 

LisaJean

Medlem
250:- spänn för hela lådan, var väl inget att ångra!

Det märkliga är ändå hur lågt andra handsvärdet är på analoga kameror, en nytillverkad SR 1 skulle lätt kosta 6000:- till 8000:- idag, din SR 1 är från 1961!
Leica, Zeiss och Contax, tre prestige märken, tillverkade analoga systemkameror, de kan kosta en mindre förmögenhet idag, men tar ändå inte bättre bilder än Minolta SR 1!

SR 1, perfekt kamera, helt manuell, du bestämmer själv exponeringen, inte kameran, tyvärr har den ingen inbyggd exponeringsmätare, men på de flesta filmförpackningar ges tips på grundinställningar, alltså exp.tid och lämplig bländare, beroende på ljuset.
Skärpan på orig. optiken Rokkor 2,0/55mm (ser det på bilden!) kommer du bli minst sagt nöjd med, brukar vara perfekt, - om du har ställt in skärpan rätt, kameran gör absolut ingenting själv.
Troligen behöver SR 1 en genomgång, om den skall fungera perfekt, den är ändå 50 år gammal, besök en verkstad kunnig på gamla analoga kameror, i Stockholm har vi LP Foto, bl.a.

Använd en sv/v film, en av de bästa, en klassiker är Kodak Tri-X-Pan, ISO 400, det kommer du långt på, även när det är mulet väder!
Har tyvärr inte råd med sånt, kan tro att det kostar en del att gå till en verkstad med den? Jag ska köpa en film och testa hur bilderna blir med den, blir jag nöjd med resultatet så ska jag inte gå till nån verkstad :) tack för alla svar!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
250:- spänn för hela lådan, var väl inget att ångra!

Det märkliga är ändå hur lågt andra handsvärdet är på analoga kameror, en nytillverkad SR 1 skulle lätt kosta 6000:- till 8000:- idag, din SR 1 är från 1961!...
Sannolikt skulle den kosta betydligt mer. Betydligt. Kanske en nolla till på priset
Det är idel finmekanik i en dylik tingest. Tillverkningen av en sådan är avsevärt dyrare än etsning av kretskort. Jag läste någonstans en uppskattning från Nikon hur mycket F2 skulle kosta att tillverka idag. Man baxnade när man läste det. Men tyvärr har jag glömt hur mycket det var.

Men om du med siffrorna avsåg att göra en relativ jämförelse så håller jag med.
En SR1 skulle hålla sig i spannet runt EOS 550D, 600D.

Petter ...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har tyvärr inte råd med sånt, kan tro att det kostar en del att gå till en verkstad med den? Jag ska köpa en film och testa hur bilderna blir med den, blir jag nöjd med resultatet så ska jag inte gå till nån verkstad :) tack för alla svar!
Walter på LP-foto är väldigt trevlig, duktig och inte alls så väldigt dyr. Men kan hålla med, nog dumt att lägga pengar på att renovera den kameran, vi talar nog minst tusenlappen i alla fall
 

larsborg

Aktiv medlem
Låter ju jättebra det :)

har en till fråga bara, hur får jag reda på om det är bilder på filmen eller ej?
Du kan aldrig se, om det är bilder tagna på filmen, bättre utryckt, - om filmen är exponerad eller inte ser du aldrig någonsin INNAN du framkallar den!

Är filmtungan, m.a.o. den första biten av filmen utanför filmkassetten, utan något veck, kan troligen filmen inte ha varit insatt i någon kamera, - men du kan ALDRIG vara säker!
Säkrast är om filmtungan INTE syns utanför filmkassetten, då är filmen troligen exponerad, - så brukar jag ALLTID göra, - efter att filmen är exponerad, rullas hela filmen komplett in i filmkassetten, en enkel regel!

I ditt fall, - säkrast att FRAMKALLA filmen snarast, om det är en exponerad film är allt ok, då ser du negativa bilder, om inte, - då var filmen inte exponerad, inga förlorade bilder, bara en framkallningskostad!

Kunskap via fotoböcker (det finns pocketböcker!) och användning av en kamera gör en duktig fotograf, allt är en skitkul träning, ingen ren tur.
 

LisaJean

Medlem
Du kan aldrig se, om det är bilder tagna på filmen, bättre utryckt, - om filmen är exponerad eller inte ser du aldrig någonsin INNAN du framkallar den!

Är filmtungan, m.a.o. den första biten av filmen utanför filmkassetten, utan något veck, kan troligen filmen inte ha varit insatt i någon kamera, - men du kan ALDRIG vara säker!
Säkrast är om filmtungan INTE syns utanför filmkassetten, då är filmen troligen exponerad, - så brukar jag ALLTID göra, - efter att filmen är exponerad, rullas hela filmen komplett in i filmkassetten, en enkel regel!

I ditt fall, - säkrast att FRAMKALLA filmen snarast, om det är en exponerad film är allt ok, då ser du negativa bilder, om inte, - då var filmen inte exponerad, inga förlorade bilder, bara en framkallningskostad!

Kunskap via fotoböcker (det finns pocketböcker!) och användning av en kamera gör en duktig fotograf, allt är en skitkul träning, ingen ren tur.
Då framkallar jag den. :) det är gratis eftersom jag gör det på universitetet, så ingen extra kostnad. :)
 
ANNONS