Annons

Verkshöjd eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Hur var det nu det var?...kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att det var ungefär som att om någon annan kan tänkas ta/ha tagit samma bild så uppnår den inte verkshöjd. D.v.s. det lär vara oerhört enkelt att uppnå verkshöjd. Men jag tror nog inte att ett foto taget av en känd byggnad tagen från en "utkiksplats" uppnår verkshöjd, då det är mycket troligt att andra har tagit/kan ta "samma bild". Men detta är min högs personliga tolkning!
 

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Efter ha konsulterat min lärobok Koktvedgaard/Levin Lärobok i Immaterialrätt så ser jag att begreppet verkshöjd inte längre ska användas eftersom lagarna EU-harmoniserats. Nu för tiden gäller det sa att så länge verket är något som upphovsmannen självständigt skapat så är det skyddat. Ytterst är det domstolen som bestämmer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hittills har domstolarna resonerat så att endast uppenbart registrerande bilder, typ avfotografering av elmätare, har ansetts som icke konstnärliga (låg verkshöjd). Domstolarna vill inte gå in och avgöra annat än det uppenbara.

För femton år sedan fanns ett uppmärksammat fall där konstnären (Bert?) Olls hade målat av ett porträtt av Evert Taube som Expressenfotografen Jacob Forsell tagit. Utslaget i högsta instans föll till konstnärens fördel. Slutsats: Det krävs ytterst lite för att något ska betraktas som eget konstnärligt verk och all konst får samtidigrt finna sig i att agera förlaga.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Det kom ett domstolsbeslut från Frankrike redan på 1840-talet som sa att fotografier är att betrakta som konstverk.

Franska miniatyrporträttmålare drog de nystartade porträttfotograferna inför domstol, och hävdade att fotografier inte var konst.
Men det gick inte riktigt som de hade tänkt sig. ;¨)
 

Kijana

Aktiv medlem
froderberg skrev:
För femton år sedan fanns ett uppmärksammat fall där konstnären (Bert?) Olls hade målat av ett porträtt av Evert Taube som Expressenfotografen Jacob Forsell tagit. Utslaget i högsta instans föll till konstnärens fördel.
Säker?
Jag har uppfattat det som tvärtom, det målade porträttet hade sådan likhet med fotografiet så att det var att betrakta som ett intrång i upphovsrätten. Konstnären blev fälld till sist.
Jag insåg nämligen samtidigt som Rapport berättade om Högsta domstolens utslag att det avbildade fotografi jag gjort på gymnasiet och dessutom hängt ut på museum inte var lagligt.
 

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Konstnären vann i fallet (NJA 1989 s 315). Porträttet var var väldigt likt förlagan men eftersom det var ett annat medium än foto så var det ok. Detta fallet kom när den gamla Fotolagen gällde så man kan inte dra några slutsatser av det idag.
 
ANNONS