Annons

Minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

CharlieJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag filmar inprincip bara med min nya Canon 7D, just nu sitter jag med ett SanDisk extreme compact flash 4GB 30mb/s och har insätt att jag behöver köpa till mig mer minne.

-Efter att jag kikat på olika kort, SanDisk eller Transcend?

Transcend är väl lite billigare, och pricet för min del spelar väl stor roll just nu.

-Vad bör jag välja?
-Hur många mb/s behöver jag för bästa kvalite?
 

CharlieJ

Aktiv medlem
Hmm, har läst på lite nu och insätt att det där är bullshit. 8mb/s är tydligen minsta man kan använda för tex 7d utan lagg. Sen berör ju bara mb/s seriebildtagning och trans --> dator. Betala mer för drt när man filmar känns jätte mycket bättre. Nej.

Har jag fel??


Kikade på detta; http://www.netonnet.se/art/foto/minneskort-och-lasare/minneskort-compact-flash/transcend-cf32bgb133x/146479.3326/

Billigt.

Men 133x är väl inte 40mb/s som de skriver?

Får bli ett sånt att testa,
 

Poteta

Aktiv medlem
Problemet är inte lagg om kortet är för långsamt, problemet är att kameran slutar filma helt.
Jag har ett Sandisk Ultra 2 (9 Mb/s) som jag kan använda i typ 5 sek innan filmningen stannar.
Så 8 Mb/s fungerar säkert men inte i många sekunder... Enligt Google så är 9 Mb/s 60x.
 

Emmel

Aktiv medlem
Har förvisso inte provat med CompactFlash, utan med SDHC.

Köpte Transcend till en början. Class 10. Upptäckte ganska snart att bilder och filmer ofta blev förstörda (antingen ej läsbara eller täckta av konstiga färger). Insåg att detta var ett stort problem och köpte mig motsvarande SanDisk-kort. Har aldrig haft problem sen dess.
Och förresten var alla mina SanDisk fulla häromveckan, så jag fick köra på Transcendet som nödlösning. Resultatet? Skulle redigera bilderna där hemma och 5-6 bilder var förstörda. Bilder som jag hade varit någorlunda nöjd med.
Så mitt tips: Satsa på SanDisk. Kan ha varit att jag fått ett måndagsex, men de känns bättre.
 

Taz_1999

Aktiv medlem
Kan tillägga att en del minneskort är märkta med hastigheter som tex 40x eller 60x, det x som refereras till är alltså CD-spelares hastighet att leverera data, som är 120kb/sek, eller 0,12 Mb. Även kallat för 1x.

Alltså är 40x och 60x = 4.8 Mb/s respektive 7.2 Mb/s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc

Referens: Filma HD-video med digital systemkamera DSLR, Pagina förlag. :)
 
ANNONS