Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iinställning filma inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin

Medlem
Hej filmning är en ny utmaning för mig. Ska filma en korridor och några rum. Gjorde några test idag och kände att jag inte alls har koll på filmningen.

Några problem.

Satte kameran på stativ och försökte svepa runt i rummet, men det blev väldigt hackigt.

Vitbalansen hur ställer man in den på bästa sätt inför en filmspelning.

Ljus, hur löser man det här lättast? Försökte med blixtrar och inställningsljus men det räckte inte långt.

Sedan slutligen, hur får man lättast en mjuk rörelse med kameran om man inte springer och köper dyra stativ. Har ni några tips så att man kan få bort dem värsta skakningarna i kameran. Jag vill gå runt i rummet samtidigt som jag filmar.

Alla tips motages eller länkar till bra guider
 

Karl R

Aktiv medlem
Hej filmning är en ny utmaning för mig. Ska filma en korridor och några rum. Gjorde några test idag och kände att jag inte alls har koll på filmningen.

Några problem.

Satte kameran på stativ och försökte svepa runt i rummet, men det blev väldigt hackigt.

Vitbalansen hur ställer man in den på bästa sätt inför en filmspelning.

Ljus, hur löser man det här lättast? Försökte med blixtrar och inställningsljus men det räckte inte långt.

Sedan slutligen, hur får man lättast en mjuk rörelse med kameran om man inte springer och köper dyra stativ. Har ni några tips så att man kan få bort dem värsta skakningarna i kameran. Jag vill gå runt i rummet samtidigt som jag filmar.

Alla tips motages eller länkar till bra guider
1. Undvik att svepa, panorera. Eller gör det LÅNGSAMT. Sprutmåla inte.
2. Prova med VB för lampljus. Eller sätt VB på auto. Men filma med "stillbilder" och lås exponeringen för varje scen. Annars är det risk att bilden ändrar sig om något ljust eller mörkt passerar.
3. Det går nog inte utan en steadycam. Annars en vagn med stora hjul. Ta bort mattor och trösklar. Men risken är nog stor att det blir vingligt.
4. Se på riktig film hur andra gör. Ljussättning blir svårt med hemmagrejor. Det är störande med flera skuggor som i amerikanska skvalserier. Men filma med stillastående kamera och undvika zoomning och panorering. Och inte för korta scener. Använd stativ. Det går att filma på höga ISO och det ljus som finns. Men lås exponeringen. Och öva.//K
 

ronnylov

Medlem
Finns en videoskola på vimeo med bra tips hur man kan använda stativ och annat på kreativa sätt för att få snygga stabila rörelser. Ett tips är gummisnodden:
http://vimeo.com/videoschool/lesson/110/tripod-tricks

Finns många andra lektioner i videoskolan på vimeo som nog kan ge bra tips oavsett vilka förkunskaper man har.

Ett tips om vitbalansen är att lära sig hur man ställer in manuell vitbalans på kameran. Sätt ett vitt papper (eller gråkort om du har något sådant) på platsen där du vill filma och ställ in vitbalansen mot det så vet du att vitt blir vitt åtminstone på den platsen. Problemet är när man har olika lampor, en del lyser gult och andra mera vitt och sedan kanske det blandar sig med det gråblåa utomhusljuset som kommer in genom fönstret en mulen dag. Då kan man få det att se bra ut på en viss plats men med olika konstiga färgnyanser runt om kring den platsen trots att man ställt manuell vitbalans. Var det inte någon ny kamera som kunde korrigera för detta med sin nya bildbehandligsprocessor? Eller kan man fixa det i redigeringen? Jag behöver också lära mig mer om belysning...
 
ANNONS