Annons

Dagsljusbelysning & Dagsljuslampa

Produkter
(logga in för att koppla)

RockAlgot

Aktiv medlem
Jag är måttligt trött på skuggor och gråa bakgrunder när jag fotograferar produkter. Fotar vid ett stort fönster med vanlig vit bakgrund.
Bakgrunden i sig blir inte överdrivet grå, men kanske lite för mörkvit och onödig tid i photoshop.

När ingen inställning av vitbalansen känns bra, vad ska man göra då? Jag har provat med provisoriska gråkort — men behöver autofokus så det känns onödigt att köpa ett riktigt då.

Ang dagsljuslampor, fungerar dessa effektivt även i en källare med ett litet fönster (eller inget fönster alls)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=702391393

Och hur länge brukar de hålla? Finns det några andra eller bättre alternativ? Finns det något man kan köpa på IKEA?!
 

peranL

Medlem
När ingen inställning av vitbalansen känns bra, vad ska man göra då? Jag har provat med provisoriska gråkort — men behöver autofokus så det känns onödigt att köpa ett riktigt då.
Vad menar du med provisoriskt gråkort?
Och varför skulle ett gråkort påverka autofokus?
Vet du hur man använder ett gråkort?
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Vad menar du med provisoriskt gråkort?
Och varför skulle ett gråkort påverka autofokus?
Vet du hur man använder ett gråkort?
Jag gjorde ett eget.

När jag fokuserar objektet och sedan håller fram gråkortet blir det alltid oskärpa ändå. Använder jag inte autofokusen blir det oskärpa pga av att jag inte vet exakt hur nära jag stod osv. Använder inte stativ och det har jag heller inte tid med att göra.

Men vill gärna veta vad du kan om dagsljuslampor!
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag gjorde ett eget.

När jag fokuserar objektet och sedan håller fram gråkortet blir det alltid oskärpa ändå. Använder jag inte autofokusen blir det oskärpa pga av att jag inte vet exakt hur nära jag stod osv. Använder inte stativ och det har jag heller inte tid med att göra.

Men vill gärna veta vad du kan om dagsljuslampor!
Som Per skrev, vet du hur du använder ett gråkort, det har ju inget med fokuseringen att göra?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Gråkort

Som du säkert vet använder du det enkla gråkortet för att ställa vitbalansen i bilden (Camera Raw) i efterhand med pipetten. Frågan är om dagsljuslampor har tillräckligt mycket ljus för upplättningsljus... eller färgtemperatur:)
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Som du säkert vet använder du det enkla gråkortet för att ställa vitbalansen i bilden (Camera Raw) i efterhand med pipetten. Frågan är om dagsljuslampor har tillräckligt mycket ljus för upplättningsljus... eller färgtemperatur:)
Mitt problem är att när jag tar bort gråkortet och ska fotografera objektet — blir det oskärpa och jag måste fokusera igen och då försvinner ju inställningarna som gråkortet gav. Eller?

Det blir aldrig helvit bakgrund trots att objektet visar rätt färg, så förmodligen är mitt provisoriska kort jäkligt dåligt!
 

themajk

Aktiv medlem
Mitt problem är att när jag tar bort gråkortet och ska fotografera objektet — blir det oskärpa och jag måste fokusera igen och då försvinner ju inställningarna som gråkortet gav. Eller?

Det blir aldrig helvit bakgrund trots att objektet visar rätt färg, så förmodligen är mitt provisoriska kort jäkligt dåligt!
Alltså...

För att använda ett gråkort kan du antingen;

1. Ta en bild av gråkortet placerad där produkten kommer vara i samma ljus som den ska ha.

2a - när bilden på gråkortet är tagen, i kamerans inställningar gå till vitbalans, välja egen vitbalans och sen välja bilden på gråkortet.

2b - om du fotar i raw, när bilderna är överförda till datorn, väljer du vitbalans verktyget i din raw konverterare och klickar på gråkortet. Sen kan du kopiera samma vitbalans inställningar till resten av bilderna på produkten....


Att hålla ett gråkort framför kameran och sen ta bort det när du ska knäppa har ingen som helst effekt. Så går det inte att använda ett gråkort.

EDIT: Sen om du har en vit bakgrund och plåtar med någon form att automatik, typ Tv/Av så kan du köra upp exponeringskomensationen lite för att få det lite vitare. Automatiken i din kamera försöker alltid nå 'gråpunkten', så en bild med mycket vitt i vill kameran helst göra grå. Så den underexponerar lite...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag tar det där om lampan (har varit proffs på lysrörsbelysningar, bland annat för foto, under nästan 20 år).

Scandinavian Photo har inget datablad om lampan kopplat till webshopen, och de anger inte väsentliga data som är nödvändiga för att man ska veta om lampan är bra till foto.

De viktiga parametrarna är Ra-värde och drifttemperatur/driftläge.

Erfarenhetsmässigt kan jag bara säga att med den höga effekten i ett så kompakt format, är det osannolikt att lampan kommer att hålla jämn färgprofil under drift, och den kommer troligen att dra mot grönt när den blir för varm. Att de inte har angivit ett Ra-värde reser för min del varningsflagg, så jag skulle inte köpa sådana lampor utan att få mer data.

Det är ganska känsligt med lysrör för fotografering, och det är två saker utöver färgtemperatur och Ra-värde som är viktiga; den ena är ljusmodulationen, eller snarare frånvaron av ljusmodulation, och den andra är temperaturen, som påverkas av brinnläge och ventilation. Den där lampan har inte plats för en rejäl glättningskondensator, varför den med säkerhet modulerar ljuset kraftigt, mer än andra kompakta lysrörslampor.

Så jag förväntar mig att lampan driver i färg beroende på temperaturen, och att den modulerar ljuset med frekvensen 100Hz till ett djup av minst 30%. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en bra lampa för fotografering. Om säljaren kan bevisa att det inte är som jag misstänker så kan det vara värt ett prov, men om säljaren inte ens förstår vad det betyder skulle jag inte handla någon lampa där.

Jag har ett alternativ som kan funka. Jag har konverterat armaturer av typ Viking från Waldmann Ljusteknik, för att användas till foto. Det är antingen 2x55W eller 2x36W kompaktlysrör i dem, och man använder dagsljusrör färg 954, 5400K Ra>90 (typiskt 97), och armaturen måste ha HF-drivdon. För att hålla rätt temperatur så att inte färgen driver, kortar man av spridningsskivan, så att den inte täcker helt, utan lämnar en glipa i vardera änden för luftgenomströmning. Därigenom sänks IP-klassen för armaturen till IP 20. Armaturen monteras med lysrörens spetsar neråt. Waldmann Ljusteknik har rullstativ som passar armaturen. När den är monterad så ger den ljus utan modulation och stabilt i färg efter en uppvärmning på omkring 5 minuter. Armaturen kostar visserligen mer, men den ger fullgott ljus som man kan blanda med dagsljus utan problem.
 
Senast ändrad:

peranL

Medlem
Jag tar det där om lampan (har varit proffs på lysrörsbelysningar, bland annat för foto, under nästan 20 år).

TEXTVÄGG....
Om hon inte vet hur ett gråkort fungerar, vad är sannolikheten att den där textmassan gör henne klokare.

Dagsljuslampor är i första hand till för att ha ett bra ljus att betrakta bilder i, och att ha runt t.ex sin arbetsplats för att få en konsekvent ljus när man bildbehandlar.

Läs på hur vitbalans fungerar och hur du använder ett gråkort så löser dig sig nog.
 

RockAlgot

Aktiv medlem
Om hon inte vet hur ett gråkort fungerar, vad är sannolikheten att den där textmassan gör henne klokare.

Dagsljuslampor är i första hand till för att ha ett bra ljus att betrakta bilder i, och att ha runt t.ex sin arbetsplats för att få en konsekvent ljus när man bildbehandlar.

Läs på hur vitbalans fungerar och hur du använder ett gråkort så löser dig sig nog.
Hahahahaha ja vissa personer kommer ju med svar i form av text som jag läser — dina svar har då inte löst någonting!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Hahahahaha ja vissa personer kommer ju med svar i form av text som jag läser — dina svar har då inte löst någonting!
Ja Caroline, fokusering och gråkort är helt olika djur.

Du behöver inte fokusera på gråkortet för att ställa in färgtemperaturen, vare sig du ställer i kameran eller i råkonverteraren. Det går precis lika bra med en suddig bild, bara kortet täcker tillräckligt stor yta. Hur stor yta beror på vilken kamera du har, och det brukar framgå av bruksanvisningen.

Gråkortet kan också användas för att bestämma exponeringen, men det är inte vanligt att man använder gråkort så för digitalfoto. De ljusaste tonerna är de man brukar koncentrera sig på att få precis rätt, för att få bästa möjliga bildkvalité, och verktygen är histogram och högdagervarning.

Det finns tyvärr "gråkort" i marknaden som inte är spektrumneutrala och därför inte duger till att ställa in vitbalansen; jag blev just varse att Media Markt säljer ett sådant. Det kan alltså om det är olyckligt vara så att ditt gråkort egentligen inte är bra till att vitbalansera.

Om du vill fräta ur bakgrunden helt, till kritvitt, så spelar färgen och färgriktigheten hos ljuskällan kanske inte så stor roll; då ska du ju ändå överexponera bakgrunden. Den ska alltså i så fall blinka urfrätt vitt när du tittar på bilden med högdagervarning.

Om du vill jobba utan dagsljus kan du använda mycket enklare och billigare lampor än den där hos Scandinavian Photo. Du kan använda vanliga lågenergilampor med färg 827 eller glödlampor, halogen eller vanliga. Färgtemperaturen mäter man med gråkort eller på annat lämpligt sätt, och med vanliga lampor driver inte färgen mot grönt, även om färgen kan bli annorlunda än i dagsljus. Glödlampor och lågenergilampor med färgtemperatur under 5000K har en helt annan spektralkurva än dagsljus och ger andra färger. Det beror lite på vad man fotograferar och hur man vill gestalta bilden om det duger eller inte.

Eftersom du nämner provisoriska gråkort kan jag ge ett tips för inställningen av vitbalans: i stället för ett gråkort kan man använda vanligt toalettpapper eller hushållspapper som inte är behandlat med optiskt vitmedel. Det är mycket nära spektrumneutralt och brukar ge tillräckligt bra vitbalansinställning. Det reflekterar mer ljus än ett gråkort, men för vitbalansen spelar det ingen roll. Det viktiga är att det reflekterar ljus av samma färg som ljuskällan sänder ut, dvs att det blandas i samma proportioner.

Jag nämnde modulation av ljuset, och alla lågenergilampor modulerar ljuset. Du bör ta med exponeringstid på 1/30 sekund eller längre för att slippa alla effekter av modulation när du tar produktfoto. Vid exponeringstider kortare än 1/50 ökar risken för att få mörkare och ljusare band över bildytan beroende på 100 Hz modulation och slutarens rörelse.
 
ANNONS