Annons

AVCHD redigering, Vegas, hw krav och tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

bng

Aktiv medlem
Nån med bra erfarenheter av redigering av HD film?

Nya trevliga kameran skapar film av utmärkt högupplöst kvalitet, men sen ska det redigeras och då blir det tungjobbat. Kanske bara jag som är småsnål och tror att min gamla maskin ska orka...

AVCHD heter det på kameran, och det innebär full HD, 1920 x 1080, 24 Mbps på max, men även i en lite lägre upplösning på 1440 x 1080 och 12 Mbps blir det bra nog för vår nuvarande snik-HD-TV (720).

Tryckte in ett antal klipp in i datorn och upptäcker att Adobe Premiere Elements som jag kört hittills (med min gamla DV kamera) inte orkade med. Bytte till Sony Vegas Movie Studio Platinum (!) och det gick mycket bättre. Tills jag skall rendera de redigerade filmerna.

Det går trögt och det blir fel med audioströmmen. Drygt 4 min speltid tar nära 40 minuter att rendera i samma format. Processorn rapporteras gå på 70-80% konstigt nog. Det är en AMD Athlon 65 X2 Dual Core 5200+ 2.70 GHz. Visserligen bara 2.0 GB RAM men det verkar finnas minne kvar. Undrar vad som skall till för att det skall gå fortare? Ett grafikkort kanske?

Tips tas tacksamt emot....

(Vegas minkrav är 2 GHz processor dual core för HD)
 

bng

Aktiv medlem
Pro har support för grafikkort

Pro-versionen av Vega har tydligen support för grafikkort, och uppges ge 2-4 ggr snabbare rendering av H.264-material.

Vore intressant att höra om det är rätt väg att gå. Pro är klart mycket dyrare, plus grafikkortet, men ändå kanske billigare än en ny dator.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Ja jag kör med Vegas Pro för HD editering och där har du GPU stöd. Visst hjälper det men räkna inte med några mirakeltider när du ska rendera ut videomaterialet. Ju mer effekter och sånt du slänger på i editeringen desto längre tid tar det att beräkna för varje bild i filmklippet.

Vad jag gör är att helt enkelt fixa klart allt under dagstid och låta datorn rendera ut filmerna under natten när man ändå sover. Just nu har jag editerat ihop en 90 minuters film här och den tog runt åtta timmar att rendera ut till full HD 1920x1080 25fps film. Det är helt acceptabelt på min ganska trötta 2,4ghz quadcore burk med 8gb ram.

/ Magnus
 

bng

Aktiv medlem
Tack för jämförelsen.

Letade runt lite bland andra forum och det verkar vara en utbredd uppfattning att även ganska kraftfulla datorer har det tufft med HD rendering.

Kan inte lta bli att reflektera över att det finns ju hårdvara i den lilla billiga kameran som klarar att skapa HD film. Kunde man inte få ett instickskort med ett par såna bildprocessorer på in i datorn helt enkelt. Borde det ju finnas marknad för kan jag tycka.

Nåt skumt är det när maskinen inte verkar gå fullt och det ändå tar lång tid.

Jag har inga avancerade effekter i filmen, bara in/ut-toningar och övergångar utan specialeffekter. Det är för övrigt lätt att fixa dessa i Vegas tycker jag.
 

and30ers

Aktiv medlem
Din gamla dator är 4-5 år eller? Det kostar inte så mycket att bygga en ny liten supersnabb dator som håller måttet i 5 år till. Runt 10K eller så.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Dagens CPU

Nån med bra erfarenheter av redigering av HD film?

Nya trevliga kameran skapar film av utmärkt högupplöst kvalitet, men sen ska det redigeras och då blir det tungjobbat. Kanske bara jag som är småsnål och tror att min gamla maskin ska orka...

AVCHD heter det på kameran, och det innebär full HD, 1920 x 1080, 24 Mbps på max, men även i en lite lägre upplösning på 1440 x 1080 och 12 Mbps blir det bra nog för vår nuvarande snik-HD-TV (720).

Tryckte in ett antal klipp in i datorn och upptäcker att Adobe Premiere Elements som jag kört hittills (med min gamla DV kamera) inte orkade med. Bytte till Sony Vegas Movie Studio Platinum (!) och det gick mycket bättre. Tills jag skall rendera de redigerade filmerna.

Det går trögt och det blir fel med audioströmmen. Drygt 4 min speltid tar nära 40 minuter att rendera i samma format. Processorn rapporteras gå på 70-80% konstigt nog. Det är en AMD Athlon 65 X2 Dual Core 5200+ 2.70 GHz. Visserligen bara 2.0 GB RAM men det verkar finnas minne kvar. Undrar vad som skall till för att det skall gå fortare? Ett grafikkort kanske?

Tips tas tacksamt emot....

(Vegas minkrav är 2 GHz processor dual core för HD)
Du kan jämföra din CPU med något nyare tex i7 2600K här:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2
 

and30ers

Aktiv medlem
Du kan jämföra din CPU med något nyare tex i7 2600K här:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2
Just i7 2600K var vad jag hade i åtanke.
På ett Asus P8H67-I Deluxe B3 mini-ITX moderkort och 8GB minne monterat i ett Silverstone Sugo SG05B chassi med 300W PSU.
Sapphire HD6770 Vapor-X grafik
SATA slim-line slot-in DVD
SATA 6Gb/s Corsair Force GT 120GB SSD för system och apps.
SATA 6Gb/s WD Black 7200rpm 2TB disk för lagring
Win 7 64 HomePro Swe SP1
 
ANNONS