Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återskapa från SD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Fysimera

Medlem
HEJ Hjälp..
Jag har en Nikon D90 och har av misstag raderat en hel dags foton.
Dessa lyckas jag ej återskapa trots att jag provat ett antal program.
Enstaka raderade kort kan återskapas men ej när jag raderat en hel dag på en gång??

Jag kan se kortnamnen men med ett ? som första bokstav ty ?CS_1223 ej DCS1223.
Så programmen hittar korten säger att dom är helt OK ej överskrivna men när jag återskapar korten så kan jag ej öppna med något standardprogram. Mem allt fin där datum storlek info.

Vet någon vad jag kan göra??
Tacksam för svar viktiga kort finns på där.
Olle

olle.meurling@gmail.com
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är inte något så trivialt som att de nya filnamnen saknar ändelsen '.jpg'? Det skulle i så fall kunna förklara varför 'standardprogrammet' vägrar kännas vid filerna.
 

j2^

Aktiv medlem
HEJ Hjälp..
Jag har en Nikon D90 och har av misstag raderat en hel dags foton.
Dessa lyckas jag ej återskapa trots att jag provat ett antal program.
Enstaka raderade kort kan återskapas men ej när jag raderat en hel dag på en gång??

Jag kan se kortnamnen men med ett ? som första bokstav ty ?CS_1223 ej DCS1223.
Så programmen hittar korten säger att dom är helt OK ej överskrivna men när jag återskapar korten så kan jag ej öppna med något standardprogram. Mem allt fin där datum storlek info.

Vet någon vad jag kan göra??
Tacksam för svar viktiga kort finns på där.
Olle

olle.meurling@gmail.com
Om du experimenterat med "diverse program" direkt mot minneskortet så är nog chansen rätt stor att du därmed _minskat_ dina chanser att få tillbaka dina kort eftersom varje försök skriver till kortet och därmed förvärrar problemet.

Man skall egentligen alltid arbeta mot en binärkopia av sitt lagrinsmedium.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du laddar hem programmet jpegdump, kan du enligt instruktionen skapa en binär kopia av ditt lagringsmedium (minneskortet), och ur den kan du dra ur alla jpeg-filer som ligger i följd på kortet, alla jpeg-filer som inte är fragmenterade.

Du bör ta den binärkopian innan du gör någonting annat med minneskortet.

När du har programmet jpegdump i en mapp på din dator och har kopierat in hela minneskortet dit kan du prova först att använda ett annat återställningsprogram, exempelvis PCInspector. Det brukar faktiskt fungera.

Om du misslyckas med PCInspector fortsätter du att följa instruktionerna för jpegdump och återskapar alla filer som kan återskapas. Jpegdump klarar bara jpeg-filer som inte är fragmenterade, eftersom den arbetar på mönster i filen och inte tar hänsyn till FAT.

Sedan kan man hoppas att det var pedagogiskt. Du skall aldrig radera filer från minneskortet! Du ska alltid i stället:
  1. föra över bilderna till datorn, helst med minneskortläsare
  2. göra en backupp på det du har fört över
  3. sätta tillbaka minneskortet i kameran
  4. formatera minneskortet i kameran
Om du följer den rutinen har du störst chans att alla filer ska gå att återställa om det skulle bli fel på filsystemet på kortet eller om du raderar eller formaterar det av misstag.
 
Senast ändrad:

Fysimera

Medlem
Ja nu har jag fått en förklaring:
Korten var överspolade men med små snuttar från en video som jag spelat in efter att jag delitade korten.
Dom tar bara upp va 70 kb per bild så recoverprogrammen säger att dom är OK men så är det ej utan videion har förstört viktig info.

Hittade detta genom att försöka återskapa JPG som var kört i återställningsprogramm.

Man vet ju aldrig vad som sker med bittar o battar men nu tror jag på detta.
Olle
 

peranders

Aktiv medlem
Då är det väl lite lindrigare fast jag undrar i mitt stilla sinne varför man bulkraderar innan man har kommit till en dator nu när minneskort är fett stora? Man får ju rum med hundratals, kanske tusentals med bilder.
 

Fysimera

Medlem
Då är det väl lite lindrigare fast jag undrar i mitt stilla sinne varför man bulkraderar innan man har kommit till en dator nu när minneskort är fett stora? Man får ju rum med hundratals, kanske tusentals med bilder.
Om man är helt tokig så kan man göra det.
Rent tok ja. kommer ej att ske igen
Olle

Gjorde plats för ett par timmars video inspelning och visste ej hur mycket utrymme som behövdes.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Ja, har du spelat över en del bilder med video så kommer inte de bilderna tillbaka, resten skulle inte vara något problem att återskapa.

En väninna till min fru gjorde något liknande, skulle ta bort en bild och valde "Delete-All", bättrade sedan på det hela med att ta några kort innan hon bad om hjälp. Recover-programmet lyckades hitta 360 av hennes 400 bilder, men katalogen var sabbad av de nya bilderna så de fick generiska namn som file001.jpg, file002.jpg osv. Men hon var nöjd i alla fall :)

Sensmoralen: har man gjort något dumt, gör inget mer.
 

episcopus

Medlem
GetDataBack

GetDataBack(http://www.runtime.org) är ett ypperligt verktyg. Var dock noggrann med att inte utföra några skrivande operationer till minneskortet innan du fått ut det du vill.

Oavsett om du raderar eller formaterar om finns all information kvar på minneskortet/hårddisken. Med rätt verktyg får du tillbaka allt som inte skrivits över av någon annan information.
 
Pandora Recovery

Hej!
Testade just Pandora Recovery, gratisprogram med enkelt grafiskt användargränssnitt och steg-för-steg-guide, och det verkade ha funkat. Vet inte exakt hur mycket som återskapades eftersom det inte var från en kamera jag själv använt. EXIF-informationen verkar ha hängt mer hela vägen dock. Finns att ladda ner via Cnet.

OBS att programmet har som förval att installera en toolbar i webbläsaren, glöm inte klicka ur den om du installerar.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Har kört Sandisks RescuePRO med gott resultat. Jag hade slängt den kod jag fick med när jag köpte korten, så jag fick köpa programmet för några hundringar. Det var värt det för mig då jag fick tillbaka bilderna. Har även hjälpt en kollega att få tillbaka hennes semesterbilder som "försvunnit" från hennes kort. Tyvärr är det nog svårare att få tillbaka bilder som man skrivit över med något annat, men värt ett försök.

(På en resa nyligen så fick jag problem efter att ha gjort såhär: Rensade och raderade oönskade bilder direkt i kameran. Laddade över bilder till datorn varje dag. Då jag hade tillräckligt stort minneskort och endast sparade några bilder per dag så lät jag bilderna vara kvar på kortet som en slags backup. Efter nån vecka började det krångla när jag skulle föra över dagens bilder till datorn. Jag gissar att det hade att göra med för mycket raderande och för lite formaterande. Det löste sig med RescuePRO. Efter det började jag med en annan backup och formaterade kortet dagligen istället.)
 
ANNONS