Annons

Fota med suddig bakgrund och filma i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

saraisabel

Medlem
Snälla hjälp mig välja kamera! Jag har försökt googla och blir bara mer och mer förvirrad och förstår inte hälften av produktbeskrivningarna.

Jag letar kompaktkamera som är lätt att använda och kan ta bilder med suddig bakgrund. Den ska ge sjyssta färger så man inte behöver trixa i efterhand (har en olympus sytemkamera idag som tyvärr ger rätt gråa bilder om man använder auto och manuella inställningar är jag visst inte så bra på...)

Sen vill jag även kunna filma och vill ju såklart ha bra kvalitet på ljud och det ska gärna gå att filma där det är lite dåliga ljusförhållanden, tex i ett ridhus. Filmen ska ses på mellanstor tv.

Det ska vara lätt att jobba med filmerna. Ladda upp på youtube direkt? Och kanske att man kan välja att filmen ska sitta ihop även om man stänger av emellan, så det inte bara blir en massa små klipp varje gång man pausar. Eller är det så det funkar helt enkelt? Det kanske är lätt att klippa ihop det om man har rätt program?

Och sista frågan vilket program är lätt att klippa ihop filmer i? Jag kommer nog inte göra några superavancerade redigeringar, men lägga på musik och text känns viktigt.

Har jag för höga krav för en kompaktkamera? I så fall vilken videokamera?

Prisklass upp till 5000.

// Sara
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Sen vill jag även kunna filma och vill ju såklart ha bra kvalitet på ljud och det ska gärna gå att filma där det är lite dåliga ljusförhållanden, tex i ett ridhus. Filmen ska ses på mellanstor tv.

[...]

Har jag för höga krav för en kompaktkamera?
Jag tror det, utan att kunna så mycket om just video.

Ridhus är ett återkommande bekymmer när det gäller foto, i alla fall. Mörkt, långt avstånd och i princip blixtförbud. Video blir väl knappast lättare.

Jag tror att det bästa är att fråga runt bland dina ryttarkompisar om vad som funkar.

Per.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Du kommer att ta 100gånger bätttre bilder med din systemkamera bara du tar dig tid att lära dig den och kanske köper ett nytt ljusstarkt objektiv (som ju ger dig suddig bakgrund).

Att bilderna blir tråkiga i färgen är lätt att åtgärda, nu vet jag inte hur man gör på en Olympus men det lär inte vara så anorlunda från Nikon, läs manualen och leta efter något som heter typ "bildstil" eller något åt det hållet. Du kan välja precis hur starka färgerna ska vara, hur mycket särpa som skall läggas på bilden, brusreducering osv osv. Nästa steg är att fota i raw och redigera själv istället för att låta kameran göra det.

Nu vet jag inte man man kan filma med din kamera men om inte så bör du nog köpa en systemkamera som kan filma eller en filmkamera. En kompaktkamera kommer du bara bli besviken på. Suddig bakgrund, mörker och filma rimmar inte så bra med kompaktkamera.
 

saraisabel

Medlem
Typiskt!

Misstänkte väl det med ljuset. Men om man bara ska filma i bra ljus då? Då räcker kanske kompaktkamera?

Min systemkamera kan man inte filma med och nått vettigt objektiv har jag inte hittat som inte kostat mer än hela kameran! Olympus utbud är inte så stort. Men det finns kanske nån slags konverterade så man kan ha nått annat märke på objektiv? Fast det är ju en helt annan fråga... Olympus E510 är det jag har i alla fall.

Men finns det inte sysemkameror som kan fota med suddig bakgrund? Fota tänkte jag göra i bra ljus. Bara filmande man ibland vill göra i ridhuset.
 
Senast ändrad:

pellepiano

Aktiv medlem
Men finns det inte sysemkameror som kan fota med suddig bakgrund? Fota tänkte jag göra i bra ljus. Bara filmande man ibland vill göra i ridhuset.
Visst , alla systemkameror kan få mer eller mindre suddiga bakgrunder. Speciellt de med fullformats sensor och ett objektiv med kprt skärpedjup, typ 1.4 eller så.

En del kompaktkameror är kan fuska till suddiga bakgrunder, genom att ta två exponeringar och lägga ihop bilderna ( går inte när man filmar ). Det blir inte alltid speciellt bra, då det ofta blir fel vid hår och andra partier,
 

saraisabel

Medlem
Oj menade finns det kompaktkameror som fixar suddig bakgrund, med det svarade du ju på ändå :)

Filma med suddig bakgrund klarar jag mig utan.

Ingen som vill namedroppa nån hyfsad filmkamera? Går det att få en hyfsad med ok ljud för runt 3000 kr?

Och nån sjysst kompaktkamera i samma prisklass som ger bra färger på en gång. Och kanske den där fusk varianten på suddig bakgrund.

De gånger jag ska ta lite seriösare bilder får jag väl helt enkelt plocka fram systemkameran. Nån som vet nått annat objektiv man kan ha till olympus E510 för denna suddiga bakgrund?
 

Jewster

Aktiv medlem
De gånger jag ska ta lite seriösare bilder får jag väl helt enkelt plocka fram systemkameran. Nån som vet nått annat objektiv man kan ha till olympus E510 för denna suddiga bakgrund?
Dessvärre har det korta skärpedjupet att göra med storlek på sensorn i samverkan med brännvidd, bländare och avstånd till motiv och bakgrund. Ju större sensor, desto bättre möjlighet till kort skärpedjup. Det är därför kompaktkameror, med sina jättesmå sensorer, ofta ger ganska platta bilder med långt skärpedjup. Och dessvärre har ju Olympus förhållandevis små sensorer för att vara systemkameror. Så då tvingas du till ganska stora bländare för att få till ett någorlunda kort skärpedjup.

Jag kastade ett öga på Cyberphoto och hittade bara fyra Olympus-objektiv med en bländare på 2,0. Ett 50mm för ca 6500:- och sen tre till med prislappar en bra bit över 20.000:-
Däremot fann jag ett Samyang 35mm 1,4 för drygt 5.000:-. Och 1,4 eller däromkring är nog vad som krävs för att ge nåt skärpedjup att tala om på din Olympus. Och Samyang gör erkänt skarp och prisvärd optik, om man kan leva med att det bara är manuell fokusering som gäller på deras objektiv.

MEN, jag kollade bara Cyberphoto lite snabbt, och de har ett brett utbud men är ju såklart inte heltäckande. Det kan ju finnas andra objektiv som passar plånboken bättre hos andra handlare. Eller varför inte begagnat om du kan hitta.

Lycka till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har inte grävt djupare i Videoprogramvaror men letat själv efter ngt vettigt.
Rådet jag får från Fotosidan är Sony Vegas.
Det skall vara användarvänligt och inte så dyrt.
 

saraisabel

Medlem
[...]
Jag kastade ett öga på Cyberphoto och hittade bara fyra Olympus-objektiv med en bländare på 2,0. Ett 50mm för ca 6500:- och sen tre till med prislappar en bra bit över 20.000:-
Däremot fann jag ett Samyang 35mm 1,4 för drygt 5.000:-. Och 1,4 eller däromkring är nog vad som krävs för att ge nåt skärpedjup att tala om på din Olympus. Och Samyang gör erkänt skarp och prisvärd optik, om man kan leva med att det bara är manuell fokusering som gäller på deras objektiv.
[...]
Ja det är ungefär det jag hittat med. Och även 5000 känns lite väl mycket för ett objektiv som ska användas på en kamera som kostade ungefär detsamma när den var ny. Kanske lika bra att köpa ny systemkamera? Finns det några schyssta billiga små systemkameror nuförtiden? Kanske nån man kan filma med också till och med? Fast då blir det väl genast dyrare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja det är ungefär det jag hittat med. Och även 5000 känns lite väl mycket för ett objektiv som ska användas på en kamera som kostade ungefär detsamma när den var ny. Kanske lika bra att köpa ny systemkamera? Finns det några schyssta billiga små systemkameror nuförtiden? Kanske nån man kan filma med också till och med? Fast då blir det väl genast dyrare.
Olympus är väl inget JAG skulle rekommendera. 50mm för 6500 kr.... nej tack! Det tar inte ens Sigma för sitt lovordade 50/1,4.
Vill du filma så har väl Sony bäst renomme pga AF, men vilken modell vet jag inte. Det kan säkert ngn annan fylla i. Vet heller inte om det följer med videoprogramvaror från Sony eller att man kan få rabatter.
Sedan har du både Canon & Nikon.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ja det är ungefär det jag hittat med. Och även 5000 känns lite väl mycket för ett objektiv som ska användas på en kamera som kostade ungefär detsamma när den var ny. Kanske lika bra att köpa ny systemkamera? Finns det några schyssta billiga små systemkameror nuförtiden? Kanske nån man kan filma med också till och med? Fast då blir det väl genast dyrare.
Sony A35 kostar 5000kr med kitobjektiv och den kan filma riktigt bra. Köper du till ett fast 50mm 1,4 så får du suddig och fin bakgrund också (med autofokus). Ett begagnat sådant går på runt 2000kr (Minolta). Det finns även billigare varianter tex Sony 50mm 1.8 vilket du kan få nytt för 1700kr på Cyberphoto.se. Ett förslag är att skaffa en kamera med kitobjektiv först (kostar nästan inget extra) och prova ut vilken brännvidd du behöver och om ljusstyrkan räcker till för dina behov. Sen kan du leta lämpligt objektiv till.
 

Grimmer

Aktiv medlem
En sak till jag skulle rekommendera är ett stativ för tittarnas skull. Inte så noga vilket för kameran är så lätt, bara det inte har kula. Visserligen har kameran antiskak inbyggt men inte antivingel. En vinglig video är jobbig att titta på. Vill du panorera riktigt snyggt så fäst en gummisnodd på spaken och dra med den. Då jämnar den ut dina skakningar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En sak till jag skulle rekommendera är ett stativ för tittarnas skull. Inte så noga vilket för kameran är så lätt, bara det inte har kula. Visserligen har kameran antiskak inbyggt men inte antivingel. En vinglig video är jobbig att titta på. Vill du panorera riktigt snyggt så fäst en gummisnodd på spaken och dra med den. Då jämnar den ut dina skakningar.
Fast videoprogramvaror har antivingel.
Kul ord, antivingel!
 

saraisabel

Medlem
Bra tips! Jag har stativ, ska definitivt prova med gummisnodd.

Jag tror jag vill hålla mig till Canon eller nikon om det blir systemkamera. Vad tror ni om NIKON 1 J1? Kan det va nått? Vilket objektiv isåfall?

Ja Sony ska väl va bra på filmkameror så det blir nog en sån om jag kör filmkamera istället. Men jag hoppas lite på den där Nikon1an. Den är ju snygg också. Och det är inte helt oviktigt :)

Annars tips på annan nikon eller Canon modell som filmar ok och kommer under 5000 kr med objektiv? Eller har jag för höga krav nu igen? Det är suddig bakgrund, bra färger och film jag vill åt. Och allra helst allt i ett...

Tack för tipsen jag fått hittills förresten!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
AF för filmning är inte rolig för Nikon D3100, tror det är samma för D5100.
Det är heller ingen höjdare att fokusera manuellt med en AF-optik. Det går mekaniskt lite FÖR lätt helt enkelt. Och då är Nikon att föredra framför Canon. Samtidigt går väl Nikonoptik köra på Canon mha adapter, tvärtom går inte, om jag har förstått rätt.

För att få ett kort skärpedjup behöver man följande:
stor sensor
ljusstark optik
lång brännvidd.

Desto mer man har av varje parameter desto kortare blir det.
Och dyrare
Och tyngre

Rätta mig nu ngn om jag har fel eller saknar en parameter.
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Lång brännvidd ändrar inte skärpedjupet men ger mera sudd i bakgrunden ( då det förstoras ).
Om man står kvar på samma plats och fotograferar så ger längre brännvidd kortare skärpedjup (vid samma bländare). Men man får förstås en annan bildvinkel.

Flyttar man sig bakåt med längre brännvidd för att få samma bildutsnitt så blir skärpedjupet detsamma (i princip).
 
ANNONS