Annons

Nya motorzoomen till Panasonic MFT

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har någon av haft möjligheten att testa de nya objektiven till t.ex. GX1?
Objektiven har betäckningen G X PZ ...... Power OIS
Vad jag kan se så finns det än så länge i 14-42 samt 45-175mm.

Förutom skärpa är jag framförallt nyfiken på hur snabb den är i zoom jämfört med manuell motsvarighet.

Tack på förhand

Ps. Om du äger en Panasonic 100-300mm får du gärna berätta hur den presterar på 300-läget
 

Laesk

Aktiv medlem
Hej

Jag har Lumix Gf3 ihop med bl.a. PZ 14-42 pannkakan... har för övrigt blivit helt såld på detta minisystem, å även sålt av hela Canon-utrustningen, de får bli en beg fullformatare canon/nikon senare i år då studioutrustningen skriker efter att få bli använt.

14-42an är grym, snabb fokus, litet smidigt när kameran är avstängd: 27mm , när kameran är på sticker de ut 48mm.
Bra skärpa, snabb på zooma. Lugn bokeh.
När man trycker "zooma in" (T) tar de nån halv sekund innan den zoomar in, zooma ut gör den direkt när man trycker "W".

Igår jämförde jag å kompisen min Gf3 + PZ 14-42 pannkaka + samyang 7,5 fisheye ... med hans
5D mark II + 85/1,2 II + EF 15/2,8 fisheye

Lumixen presterade riktigt bra faktiskt, speciellt med samyangen. Bättre skärpa över hela bilden.

14-42:an körde vi på 42mm dvs 84mm jämfört med FF. på bländare 5,6 och även hans 85 på F5,6.
Skillnader syntes ju helt klart, finare bokeh på 5D-n, bättre skärpa, men lumixen gav riktigt bra ifrån sig ändå, dess bokeh va lugn å skön.
Inte direkt som bokehn på t.ex. EF 50/1,8 II på F1,8-F2,2 ... stirrig/rörig bokeh.

Klockrent kamerakit man köpt helt klart, litet smidigt, å F-skatt-företaget ligger på hyllan.. Hobbyn känns rolig igen :)


Dock skulle även jag vilja höra folks tankar om 100-300an, ruggigt nyfiken! Skärpan ser ju klockren ut på cyberphotos testbilder: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana100300
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag skaffade en 100-300 som jag hade med på min safari-resa i höstas (på GH2). Jag tycker att skärpan är över all förväntan (körde mycket på 300mm med 5.6). Men jag har ingen annan digital kamera att jämföra med så omdömet är högst subjektivt.

Däremot tycker jag att bildstabiliseringen inte riktigt håller måttet. Jag måste nästan alltid hålla mig på 1/250sek (eller kortare tid) för att bilderna ska bli garanterat bra vid 300mm.
Zoom- och fokuseringsringarna har väldigt dålig känsla. Det är svårt att zooma in och ut med jämn hastighet. Alla andra Panasonic-objektiv jag har (eller har provat) är bättre rent mekaniskt.

Om jag ska sammanfatta; bra optisk skärpa, dålig mekanik.
 

stregnil

Aktiv medlem
Får man vara så "fräck" att fråga om du vill visa någon bild från Safarin tagit i 300-läget?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mr_H

Aktiv medlem

Bilagor

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag skaffade en 100-300 som jag hade med på min safari-resa i höstas (på GH2). Jag tycker att skärpan är över all förväntan (körde mycket på 300mm med 5.6). Men jag har ingen annan digital kamera att jämföra med så omdömet är högst subjektivt.

Däremot tycker jag att bildstabiliseringen inte riktigt håller måttet. Jag måste nästan alltid hålla mig på 1/250sek (eller kortare tid) för att bilderna ska bli garanterat bra vid 300mm.
Det är väl inte så jätteuselt? Tumregeln för 300mm på m4/3 är 1/600 sekund eller kortare på 300mm om man kör handhållet utan bildstabilisering.
 
ANNONS