Annons

Macbook pro och extern skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en MBP 15 late 2010 med ssd och vanlig hd i optibay, intel Core 2 Duo i7 2.66 GHz, 8gb och matt skärm. Den har dock inte thunderbolt. I nuläget har jag stationär pc och en äldre MBP 15 (2007).

Jag vill förenkla mitt arbetssätt genom att bara ha en dator som jag kan ansluta till min externa skärm (dell u 2410) när jag inte reser eller jobbar utomlands. Bilderna tänkta jag spara på en netgear server som är speglad.

För och nackdelar med den är lösningen? Kan denna MBP driva en större skärm en den jag har i nuäget? Går det smidigt att kalibrera den externa skärmen och använda macskärmen för bildurval eller paneler i cs 5? Finns det någon som kör på det här sättet och dela med sig av sina synpunkter. Tycker att det jobbigt med att växla mellan windows och osx, reser mycket så det är skönt att med sig allt (förutom externa förstås).

Windowsburken hemma är visserligen kraftigare (framförallt grafikkortet) än en MBP men jag spelar ändå inte så mycket som jag trodde jag skulle göra. Funderade även på en MBA men den har inte lika bra skärm samt grafikkort som ovanstående MBP och så blir det dyrare.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det ska inte vara några som helst problem att göra något av det du beskriver med den datorn. Min MBP (mid 2007) rullar fortfarande på i utmärkt hastighet, och används till allt vad fotoredigerande heter. Och du kan utan problem driva större skärmar med den också. Det är en ytterst kompetent dator som dessutom kommer förbli väldigt användbar i många år framöver.
 

easyrider

Aktiv medlem
Det ska inte vara några som helst problem att göra något av det du beskriver med den datorn. Min MBP (mid 2007) rullar fortfarande på i utmärkt hastighet, och används till allt vad fotoredigerande heter. Och du kan utan problem driva större skärmar med den också. Det är en ytterst kompetent dator som dessutom kommer förbli väldigt användbar i många år framöver.
ok. min mbp (late 2007)har matt skärm och 2.2 intel core duo, 4gb ram, 7200 rpm hd 320gb och matt skärm. Jag kanske kan sätta in en ssd i den. Upplever den som lite seg när jag använder lightroom och filter i cs5. Kanske onödigt att uppdatera. vilken extern skärm har du och har det funkat för dig att kalibrera den externa via din mbp?
 

genkakuzai

Aktiv medlem
ok. min mbp (late 2007)har matt skärm och 2.2 intel core duo, 4gb ram, 7200 rpm hd 320gb och matt skärm. Jag kanske kan sätta in en ssd i den. Upplever den som lite seg när jag använder lightroom och filter i cs5. Kanske onödigt att uppdatera. vilken extern skärm har du och har det funkat för dig att kalibrera den externa via din mbp?
Har en 2.4 C2D, 7200 rpm 500gb och 4gb ram och upplever faktiskt ytterst sällan den som för långsam :) Däremot har polaren, som körde på just 2.2 ghz-modellen (dvs mellanmodellen, kontra toppmodellen som jag körde på) lite fler klagomål.

Nu menade jag ju hur som helst inte att du inte skulle uppgradera, utan att den uppgraderingen du snackade om skulle ge dig mer än tillräckligt med datorkraft för Lightroom/Photoshop :)

Externt kalibreringsverktyg är ju alltid att föredra om du har behovet av exakthet på den punkten.
 
ANNONS