Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fått ofrivillig rörelseoskärpa med HD

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninia

Ny medlem
Hej,
jag har filmat med en Canon eos 5d och fått ofrivillig rörelseoskärpa. Det är inga snabba rörelse; någon som går förbi i normal takt. Kan jag göra något åt detta mhja codec eller annat? Har hört att man kan ställa in kameran på "sport". Trodde inte normal gångtakt gick under "sport". Är det någon som vet om jag kan göra något åt mitt material?

Tack på förhand
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Min första tanke är att höja slutartiden. Då eliminerar du rörelseoskärpa.

EDIT: Jag läste igenom ditt inlägg en andra gång och såg då att du redan filmat och vill få bort rörelseoskärpan. Dumt av mig!
Jag vet faktiskt inte hur detta kan göras under efterbehandlingen. Det finns säkert någon god själv här som är mer insatt i sådana tekniker än jag! :)
 

Kimster

Aktiv medlem
Att ta bort oskärpa i efterhand är mer eller mindre ogörligt. Man kan "skärpa" vissa saker, men i regel aldrig på rörelseoskärpa.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Du kan ju ha lyckats att ställa en slutartid som är väldigt lång, (jag vet inte om 5D kan det när man filmar men det bör den kunna).
Kan du lägga upp en stillbild eller så på problemet?
 

Ninia

Ny medlem
Ja, jag filmade på natten och var inte uppmärksam på slutartiden. Antagligen hade jag en alldeles för lång slutartid. Man lär sig av sina misstag!! Men jag fick ett fantastiskt skärpedjup! Vad menar du med att kunna lösa det med en stillbild?
 

Ninia

Ny medlem
Gör ett nytt försök. Jag tror hur som helst att det nog är för lång slutartid som är problemet. Om stillbilden inte kommer upp... tackar jag er så länge för ert engagemang för den här gången
 

Bilagor

ANNONS