Annons

Är min dator för gammal för att kolla på film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har en dator som är ca 4 år gammal.... Jag är ganska kass på datorer när det gäller det som ska finnas i :O/
Jag har en 5d II och har filmat lite med den, köpte den för fotografering, men man kan ju alltid filma lite.....
Saken är den att jag har VLC, men det hackar.
Har ni någon ide hur jag kan göra? Kan jag se någonstans i min dator om det är något som saknas eller att jag har för lite av något som jag behöver? Kan man förminska filmer på samma sätt som en bild? Hur gör man?
Väldigt tacksam för svar...
 

Archangel79

Aktiv medlem
Jag har en dator som är ca 4 år gammal.... Jag är ganska kass på datorer när det gäller det som ska finnas i :O/
Jag har en 5d II och har filmat lite med den, köpte den för fotografering, men man kan ju alltid filma lite.....
Saken är den att jag har VLC, men det hackar.
Har ni någon ide hur jag kan göra? Kan jag se någonstans i min dator om det är något som saknas eller att jag har för lite av något som jag behöver? Kan man förminska filmer på samma sätt som en bild? Hur gör man?
Väldigt tacksam för svar...
4 år gammal säger inte så mycket... Mac eller PC, bärbar eller stationär, CPU, RAM... Så lite mer specifik måste du nog vara då en 4 år gammal dator kan vara "för gammal" eller alldeles tillräckligt. Så kan det faktiskt vara intressant att veta i vilken upplösning du filmar.

Själv ingen erfarenhet av VLC vs. Core AVC men skulle gissa att det nog har mer med datorn är med programmet att göra. VLC har jag aldrig personligen haft problem.
 

Melmis

Aktiv medlem
4 år gammal säger inte så mycket... Mac eller PC, bärbar eller stationär, CPU, RAM... Så lite mer specifik måste du nog vara då en 4 år gammal dator kan vara "för gammal" eller alldeles tillräckligt. Så kan det faktiskt vara intressant att veta i vilken upplösning du filmar.

Själv ingen erfarenhet av VLC vs. Core AVC men skulle gissa att det nog har mer med datorn är med programmet att göra. VLC har jag aldrig personligen haft problem.
PC, bärbar, 1920 * 1080 pixlar filmar jag, 1,81 GhZ, Ramminne 2GB

Vad är CPU??
 

Tokoza

Aktiv medlem
Testa även med GOOM Media Player, jag använder denna själv bl. a. till 720p filmklipp (jag vet inte hur bra det funkar med film som tagits med systemkamera).

http://player.gomlab.com/eng/download/

Hackighet vid filmtittande via datorn behöver inte bero på harvaran i sig, kan ju saknas något i programväg (drivrutiner till hårdvara eller codec för filmspelning).

Programmet Zpu-z kan säga lite mer exakt vad du har "under huven". Kan det vara intessant att veta om grafikkortet har dedikerad ramminne och i så fall hur mycket.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
 

Emmel

Aktiv medlem
Jag använder Media Player Classic med ett codec-pack när jag ska se HD-filmer.
Googla combined community codec pack så kan du ladda ner en fil som innehåller installationsprogram för Media Player Classic samt codecsen.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Kan vara vanskligt att installera sk. codec packs eftersom man då förlorar kontrollen vad som hamnar på datorn. Program konflikter kan också uppstå ifall codecs plötligt inte funkar ihop (vet inte om detta bero på att fler codecs kan istalleras vilket sköter samma sak, vilket då leder till konflikt o seg dator).

Med GOOM Media Player behöver man oftast inte istallera några ytterligare codecs.
 

holmbo

Aktiv medlem
Du kan ändra en inställning i VLC som brukar hjälpa mot hackandet. I menun "Verktyg/inställningar/" finns en ikon "Inmatning och kodekar" en bit ner. Där finns en inställning, "Skip H.264 in-loop deblocking filter". Välj ALLA i dropdownlisten till höger.

Med lite tur kan det hjälpa.

//Lars
 

Melmis

Aktiv medlem
Du kan ändra en inställning i VLC som brukar hjälpa mot hackandet. I menun "Verktyg/inställningar/" finns en ikon "Inmatning och kodekar" en bit ner. Där finns en inställning, "Skip H.264 in-loop deblocking filter". Välj ALLA i dropdownlisten till höger.

Med lite tur kan det hjälpa.

//Lars

Det hjälpte inte :O(
 

n_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har en dator som är ca 4 år gammal.... Jag är ganska kass på datorer när det gäller det som ska finnas i :O/
Jag har en 5d II och har filmat lite med den, köpte den för fotografering, men man kan ju alltid filma lite.....
Saken är den att jag har VLC, men det hackar.
Har ni någon ide hur jag kan göra? Kan jag se någonstans i min dator om det är något som saknas eller att jag har för lite av något som jag behöver? Kan man förminska filmer på samma sätt som en bild? Hur gör man?
Väldigt tacksam för svar...
Tja, jag bytte ut min då fyra år gamla dator förra våren, för att den inte riktigt pallade med systemkameran.
Filmklippen direkt ur kameran är väldigt tunga att spela upp, dom innehåller mycket data per minut för att kunna efterbehandlas.
Jämför man med tex nedladdad spelfilm i samma upplösning så har dom en filstorlek på 25-50% per minut.

Vill du bara titta på dom direkt så är nog det bästa att konvertera ner dom till ett mindre krävande format. Eller att ladda upp som som dolda klipp på youtube, då sköts konverteringen där (men med en hemsk komprimering som resultat)
 

Melmis

Aktiv medlem
Hur gör jag då??

Tja, jag bytte ut min då fyra år gamla dator förra våren, för att den inte riktigt pallade med systemkameran.
Filmklippen direkt ur kameran är väldigt tunga att spela upp, dom innehåller mycket data per minut för att kunna efterbehandlas.
Jämför man med tex nedladdad spelfilm i samma upplösning så har dom en filstorlek på 25-50% per minut.

Vill du bara titta på dom direkt så är nog det bästa att konvertera ner dom till ett mindre krävande format. Eller att ladda upp som som dolda klipp på youtube, då sköts konverteringen där (men med en hemsk komprimering som resultat)

Hur konverterar jag ner filmen?
Tack för hjälpen hittills
 

hlse

Aktiv medlem
Jag har en dator som är ca 4 år gammal.... Jag är ganska kass på datorer när det gäller det som ska finnas i :O/
Jag har en 5d II och har filmat lite med den, köpte den för fotografering, men man kan ju alltid filma lite.....
Saken är den att jag har VLC, men det hackar.
Har ni någon ide hur jag kan göra? Kan jag se någonstans i min dator om det är något som saknas eller att jag har för lite av något som jag behöver? Kan man förminska filmer på samma sätt som en bild? Hur gör man?
Väldigt tacksam för svar...
Ange datornam och modell så kan man söka på nätet och se prestanda.
Brukar stå undertill på en bärbar.
Då kan vi nog ge ett bättre svar om den räcker till.
 
ANNONS