Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.
Jag har länge umgåtts med tanken på att bygga en enkel kamera med de egenskaper jag själv värdesätter. Jag skall nu skaffa de kameradelar jag behöver för detta projekt och är väldigt intresserad av att få lite tips.

Mina önskemål:
1. Kameran skall ta kvadratiska bilder på 35mm-film.
2. Kameran skall ha ett vidvinkelobjektiv.
3. Vinjettering är önskvärt.

Jag har en ide om hur kameran kan byggas men jag tar mycket gärna emot tips och synpunkter på olika lösningar.
Tack och med vänlig hälsning
Per
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hur mycket av den har du tänkt bygga själv och hur viktigt för dig är hantverket i projektet, relativt resultatet?

Personligen skulle jag inte lägga ner allt jobb det innebär att bygga en kamera för att sedan använda den med 135-film. En kvadrat på 24x24 mm är ganska liten och tråkig. Även om du använder småbildsobjektiv kan du säkert klämma ut 30x30 täckning ur dem, men då behöver du kliva upp till 120. Om du vill ha vinjettering så kan du försöka klämma ut ännu mer, kanske 40x40 mm, men då med risk för att hörnen blir svarta istället för bara mörka. En annan fördel med 120 är att det är lättare att själv bygga hela filmmekanismen själv, det är knepigare med 135.
 

Goupil

Aktiv medlem
Jag har många av delarna jag behöver. Jag har en slutare, en bländare filmrullevevar kvadratisk avmaskningsram i rätt storlek etc.
vad jag är osäker på däremot är det här med linsen. Jag vill ha en lins som ger vinjetteringar i hörnen, jag har plockat en lins från en Isomatkamera som skulle kunna funka kanske. Jag vet inte så mycket om hur linser fungerar och jag har svårt att avgöra vilket avstånd det skall vara mellan filmen och linsen. För om jag har förstått det rätt så påverkar ju det avståndet både skärpan och täckningen av filmen. Jag kan ju flytta linsen så nära filmen att den inte kan täcka hela området av negativet, men då mister jag väl skärpa?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vinjettering kan du alltid fixa i efterhand, i värsta fall får du stacka filter på objektivet :)

Avståndet styrs av var du vill ha fokus. Har du en vidvinkel kan man ju tänka sig fast montering utan fokusmekanism. Men då gäller det att du monterar det med precision fokuserat på hyperfokalavståndet. En pytteliten miss på avståndet mellan objektiv och film gör stor skillnad på skärpeplanets placering framför kameran med ett kort objektiv.
 

Goupil

Aktiv medlem
Jag skall montera linsen i ett fast läge tror jag. Det är ett objektiv från en gammal kamera som tar kvadratiska bilder på film i kassetter. Jag tror att negativen blir typ 26x26mm eller 28x28mm. Det är ett någorlunda vidvinkligt objektiv, så skärpedjupet blir relativt OK, sedan kan jag ju justera bländaren så att jag får ännu större skärpedjup, men det blir ju på bekostnad av vinjetteringen väl? För om man har en liten bländaröppning så får man väl mindre vinjettering? Eller är det tvärt om? Vad är hyperfokalavståndet? Är det när man har oändlig skärpa från typ några meter och uppåt? Finns det något trick att använda sig av när man justerar skärpan? Eller är det enda möjliga sättet att justera avståndet och knäppa en massa bilder och se vilken som blir skarpast? Jag vill ha vinjettering som är så mjuk som möjligt, dvs att den inte blir som en skarp ring, utan att den "dimmar ner" så steglöst som möjligt för att sedan kanske bli svart allra längst ut i hörnen. Eventuellt kan man göra en liten tub som sitter längst ut på objektivet och skymmer. Och att göra den i genomskinlig plast eller något liknande så den inte tar bort ALLT ljus.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Goupil skrev:
sedan kan jag ju justera bländaren så att jag får ännu större skärpedjup, men det blir ju på bekostnad av vinjetteringen väl? För om man har en liten bländaröppning så får man väl mindre vinjettering?
Det stämmer bra.
Goupil skrev:
Vad är hyperfokalavståndet? Är det när man har oändlig skärpa från typ några meter och uppåt?
Japp. Kolla på programmet f/calc som finns på www.tangentsoft.net. Där kan du laborera med brännvidder och bländare och se vilket avstånd du bör fokusera ditt objektiv på och även hur nära du kan få skärpa med den inställningen.
Goupil skrev:
Finns det något trick att använda sig av när man justerar skärpan?
Spänn en remsa Scotch Magic Tape över filmbanan som mattskiva. Då kan du se var skärpan hamnar vid olika placering av objektivet. Det kan vara bra med ett mörkläggningsskynke eller kanske att stå i ett mörkt rum och fokusera ut mot något ljust för att få en tydlig bild. En lupp är också bra för att se exakt var skärpan ligger.
 

Goupil

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Jag skall nu skrida till verket och börja bygga denna kamera. Jag kan rapportera hur det går lite längre fram. Tack.
mvh // Per
 
ANNONS