Annons

Reparera Leicameter

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Min Leicameter har lagt av. Är helt död. Batteribyte hjälper inte. Undrar om den går att reparera och vad det kan kosta? Kan man få tag på delar tro? Det är den första modellen av MR från mitten av 60-talet. Har en trasig gammal MC också, med selenelement, har läst att det går att köpa nya element till den.
 

Smw

Aktiv medlem
Min Leicameter har lagt av. Är helt död. Batteribyte hjälper inte. Undrar om den går att reparera och vad det kan kosta? Kan man få tag på delar tro? Det är den första modellen av MR från mitten av 60-talet. Har en trasig gammal MC också, med selenelement, har läst att det går att köpa nya element till den.
Hej !

Hur hände det ?

Om du "skakar" den, är nålen fast eller rör den sej lite ?

Är du säker på att det nya batteriet var av rätt sort och fungerande, dvs
har du mätt det ?

.------------

Jag har försökt finna nya elenceller utan större framgång, jag har tidigare funnit
kiselsolceller i elfa men fann dem inte nu, typ 11x16 mm och verkar ha vettig utsignal,
man måste nog räkna med att dämpa den (tror jag )


//MW
 

Urr

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det gått till. Tappade kameran på marken för ett par veckor sedan, det var kanske då det hände?

Ja, nålen sitter helt fast. Har också tyckt att omställningsratten mellan det högre mätområdet varit mycket trög. Kanske något i anslutning till omställaren som orsakat felet?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det gått till. Tappade kameran på marken för ett par veckor sedan, det var kanske då det hände?

Ja, nålen sitter helt fast. Har också tyckt att omställningsratten mellan det högre mätområdet varit mycket trög. Kanske något i anslutning till omställaren som orsakat felet?
Hej !

Inte lätt att gissa, troligtvis har nått mekaniskt hänt.

Prova med att skruva isär så du kan pilla lite på nålen, med lite tur
lossnar den då.

Ev så kan man se vad som hänt.
Det brukar vara spiralformade kombinerade anslutningar-fjädrar som kan
krångla. Märk väl att jag bara spekulerar nu, men ta en ordentlig titt, det kanske
går att se utifrån med ex ett förstoringsgla-lupp.
---------------------------

Köp någon beg enklare selenmätare på tradera, använd cellen.
Det kanske blir många kyssta grodor..........

//MW
 
ANNONS