Annons

Premiere Pro - reducera svajning

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Blev tillfrågad att fotografera ett julspel viket jag tackade ja till. Väl där så frågade de om jag inte kunde filma också. Fick förklara för dem att tyvärr så var det antingen eller då jag bara har ett kamerahus :(

Blev foto som uppdrag.

Men när jag installerat mig så såg jag ett notställ ... och mobiltelefonen hade jag i fickan ... hmm, undrar om? Sagt och gjort, jag tog upp mobilen och lät den ligga i notstället och filma tills batteriet tog slut.

Blev hyfsat, MEN notstället var tydligen lite vingligt, så hela filmen svajar lite. Tittar man i mitten så tänker man kanske inte på det, men ytterkanterna gungar så man blir sjösjuk. Finns det något sätt att få filmen stabilare? Funderade lite på om det finns någon funktion i Premiere Pro som kan jämföra bildrutorna och matcha det som är lika för att ta bort det värsta svajjet och sedan croppa bort ytterkanterna.
 

nivas

Aktiv medlem
Blev hyfsat, MEN notstället var tydligen lite vingligt, så hela filmen svajar lite. Tittar man i mitten så tänker man kanske inte på det, men ytterkanterna gungar så man blir sjösjuk. Finns det något sätt att få filmen stabilare? Funderade lite på om det finns någon funktion i Premiere Pro som kan jämföra bildrutorna och matcha det som är lika för att ta bort det värsta svajjet och sedan croppa bort ytterkanterna.
"Warp stabilizer" finns i After Effects 5.5.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja funktionen finns i både Pro & elements.
Sök lite på nätet så kommer du att hitta info.
Jag har själv tyvärr inte kommit så långt att jag använt det men jag har läst om det på Adobes hemsida.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ja funktionen finns i både Pro & elements.
Sök lite på nätet så kommer du att hitta info.
Jag har själv tyvärr inte kommit så långt att jag använt det men jag har läst om det på Adobes hemsida.
Vad heter funktionen i CS5.0 Premiere Pro, After Effects, Mocha eller var kan jag hitta den. Svårt att söka på nätet när jag inte riktigt vet vad jag ska kalla funktionen ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har nog slängt tråden på FB men sökte lite på Adobe.com.

http://help.adobe.com/en_US/AfterEffects/9.0/WS3878526689cb91655866c1103906c6dea-7c4ca.html
Contents [Hide]
Motion tracking controls
Motion tracking options
Motion tracking properties in the Timeline panel

http://blogs.adobe.com/toddkopriva/2011/04/warp-stabilizer-in-after-effects-cs5-5.html

Perhaps the most exciting new feature in After Effects CS5.5 is the Warp Stabilizer effect. This effect automatically stabilizes a shot, removing unwanted motion.

Chris and Trish Meyer review the Warp Stabilizer effect on the ProVideo Coalition website, as well as providing a very detailed and absolutely crucial set of video tutorials on Adobe TV. Please, watch these videos before using the Warp Stabilizer:

•introduction to the Warp Stabilizer
•basic properties of the Warp Stabilizer
•advanced properties of the Warp Stabilizer (mostly about synthesizing edges)
•using the Warp Stabilizer to stabilize a background, not a foreground
 
ANNONS