Annons

Canon vs andra tillverkare?

Produkter
(logga in för att koppla)

nileback

Medlem
Jag är i knutarna till att köpa en Canom och undrar helt enkelt var märket står i fotobranschen. Är det kamerans skoda, bmw eller rentav porsches motsvarighet?

Nu förstår jag ju att det beror väldigt mycket på vilken utrustning man väljer, finns ju tokdyra saker inom både hus och objektiv. Men rent generellt alltså, hur ligger det till? =)
 

Holtin

Aktiv medlem
Lite konstig fråga... men kanske kan man säga att Canon tillsammans med Nikon representerar Volvo och SAAB ?

Kostar lite mer än en Skoda eller en SEAT men erbjuder fin standard och ett brett utbud både vad gäller återförsäljare och reservdelar.....

Detta gäller även historiskt, kanske har Nikon ett litet övertag t.o.m när man går tillbaka till de manuella och halvmanuella kamerorna. Men det är nog mycket en smaksak vilket gäller allt inom fotoutrustning skulle jag vilja säga.....
 

Janne K

Aktiv medlem
Jag använder Canon sedan många år (kanske tio) och är mycket nöjd. Märket dominerar, tillsammans med Nikon, systemkameramarknaden och deras finare modeller har ett mycket gott anseende. Men vad som är bäst för dig har mycket att göra med dina personliga preferenser att göra. Jag skulle själv ibland vilja ha Leica, Contax eller någon fin Olympus för den fina känslan i grejerna, och för att det är kul att skruva manuellt på metallutrustning - t.ex. vid naturfoto. Men så ska jag ta snabba bilder helt plötsligt och då är jag himla nöjd med Canon igen! Canon presterar bra under de allra flesta förhållanden, systemet är enormt stort och priserna är överkomliga (kanske med undantag för de allra finaste objektiven). Dessutom finns det mycket begagnat att tillgå.
MVH
/JK
 
Senast ändrad:

Sonnaren

Aktiv medlem
Med hänsyn till bredden i modellurvalet skulle jag säga att det är kameravärldens VW.
Där finns Lupo, men också en V12:a för dryga miljonen. Samtliga bra och välbyggda bilar.
Det går nog inte att göra en sådan jämförelse.
Vad skall man säga att en Sinar motsvarar?
Eller en Arca Swiss?
Idag är småbildsmarknaden i mycket en oligopolmarknad vilket enkelt uttryckt betyder att flera tillverkare tillhandahåller i det närmaste identiska produkter.
Klassiskt oligopol: Bensinbolagen.
Us
 

Marcus LB

Medlem
Skulle nog jämföra Canon med hela Tysklands bilproduktion. Härlig ingenjörskonst, bra kvalitet överlag, och några höjdare vars kvalitet är helt outstanding....
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Det är kul med din entusiasm Marcus men skall du jämföra Canons produktion med Tysklands ingenjörskonsten är du verkligen ute och cyklar.
Du kan ju börja mera näraliggande med att jämföra den tyska kameraproduktionen med den tyska ingenjörskonsten.
I jämförelse med t.ex Leitz är inte Japansk optik så otroligt framstående.
Och mekaniskt är den inte heller lika bra.
Håller ditt fotointresse i sig och du testar många olika kamerafabrikat kommer du att märka att visst är Canon bra - men inte på något sätt överlägset andra märken.
Jag hade Canon så tidigt som 1958 och visst var den bra (det är den fortfarande).
Nu har jag Leica, Nikon och Hasselblad också. Och de är bra. Det har varit många olika fabrikat och modeller längs vägen (jodå, flera Canon också).
Allihop är/var verktyg och används/es som sådana. Vad är så speciellt med Canon? Eller Nikon? Eller Rollei? Eller Contax?
Bra fungerande grejor allihop med endast smärre detaljer som skiljer. Precis som Leica. Och Hasselblad.
Us
 

objernulf

Aktiv medlem
Vad gäller analoga systemkameror har Canon nästan 50% av marknaden. Minolta ligger tvåa och Nikon trea en bit efter. Pentax är nästan borta och övriga ligger under 1%.

Vad gäller digitala systemkameror bör Canon ha ännu större andel.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Det säger ju väldigt litet om hur "bra" kamerorna är, mera om annonseringfrekvens och prisbilder.
Eller tror du att Leica är så urdåliga att det är det som får kundunderlaget att svikta? Men det stämmer ju med vad jag sagt ovan att Canon väl skulle motsvara VW i bilvärlden.
Us
 

Sonnaren

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Minolta säljer fler kameror än Nikon. Mycket bättre pris/prestanda.
Jaså, det är lowendprodukterna som diskuteras. Ja, vad sägs då om Holga, det är otroligt billig och det går ju att se vad det föreställer.....
Us
 
Senast ändrad:
ANNONS