Annons

colormunki display

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag bytte ut min gamla I1 Display 2 till den nya eftersom den gamla programvaran inte längre fungerade på min Mac med Lion.
Den nya I1 Display Pro är klart mycket bättre än den gamla. Delvis beror det också på den nya mjukvaran.
Framförallt är den bättre på att hantera skärmar med stort spektrum som alltså närmar sig Adobe RGB. På mina laptop skärmar är skillnaden inte lika tydlig.
Den nya modellen skall också ha bättre färgfilter som inte skadas eller åldras lika fort.
Så I1 Display Pro är nog det bästa valet i den prisklassen.
ColorMunki är billigare och har en annan programvara. Fast det skall tydligen ta betydligt längre tid att skapa en profil. Jag tycker det tar tid nog med I1 Display Pro och skulle få fnatt om det tar flera gånger så lång tid med ColorMunki som det anges.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det låter bra, kanske satsar på en sådan trots att jag sagt att jag ger upp kalibrering, det blir ändå aldrig rätt. Den här verkar ju öka chanserna.

Kan man kalibrera en TV-apparat också som man visar bilder på? Jag tycker att det borde gå men man har ju fel ibland... ;-) Åtminstone få TV:n någorlunda vettig alltså, perfekt väntar jag mig inte i det fallet.
 

Ulf Linder

Ny medlem
Kör Colormunki Display och är mycket nöjd med denna. (skrev en kort recension i veckan.)

Hårdvaran lär vara samma som i1 Display Pro, det som skiljer är mjukvaran.

Nackdelen är att mjukvaran endast skapar en profil, och inte lämnar så mycket information om skärmen eller färgrymden.

Tiden är för mig ingen faktor , använder den i en "dual monitor" miljö där jag låter den matcha mina skärmar.
Profileringen tar ca 5min per skärm, om jag låter ADC (automatic display control),vara på.
Då ställer mjukvaran in skärmen.

Finns även fri programvara "dispcalGUI" om man vill gå djupare in i kalibreringen/profileringen.
Håller på att utforska denna själv.

Första versionen av medföljande programvara hade brister när man matchade skärmar, men detta har rättats till med uppgraderingar.

Mvh Uffe
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag beställde en Colormunki display nu i helgen, och upptäckte efteråt att i1 Display Pro kanske vore bättre att satsa på. Går ju att fixa med ett telefonsamtal i morgon hoppas jag, men frågar ändå; har du Ulf eller någon annan erfarenhet av dispcal GUI som du nämner? Är det i klass med i1 Pro - programvaran, och är det användbart utan djupa kunskaper i ämnet?
 

Ulf Linder

Ny medlem
Har inte gått vidare med utforskandet av programvaran, kanske mest p.g.a att behovet inte riktigt finns.
Är fullt nöjd med programvaran som följer med, täcker mina behov.

Mvh Uffe
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack, det låter betryggande. Det jag funderar över är om det har mycket stor betydelse att man kan mäta på flera ställen på skärmen med i1Pro eller om det går att klara sig med Colormunkin. På dig låter det som att man gör det, och jag gissar att det nog gäller mig också ;-)
 

Ulf Linder

Ny medlem
Tror nog du kommer bli nöjd.

Mitt primära syfte med kalibreringen är att matcha mina skärmar, samt att undvika överraskningar när jag beställer bilder från lab.

Har aldrig upplevt att någon av mina skärmar varit ojämn över bildytan, men detta är väl iofs ganska lätt att testa. T.ex öppna samma bild flera ggr på olika ytor på skärmen.

Mvh Uffe
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har beställt en Asus PA246Q http://www.asus.se/Display/LCD_Monitors/PA246Q/#specifications efter att ha läst testen http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/42204-asus-pa246q-proart-24-ips-monitor-review-9.html, särskilt Conclusion (övrigt ligger delvis utanför mitt bedömningsområde, om man säger). Där påpekas att man kan önska bättre jämnhet för ljuset. Då tänkte jag att den där i1Pro kanske kan vara till hjälp.

Tack för din hjälp, den är värdefull. Nu får jag fundera och sova på saken till i morgon bitti ;-)
 

stefohl

Aktiv medlem
Där påpekas att man kan önska bättre jämnhet för ljuset. Då tänkte jag att den där i1Pro kanske kan vara till hjälp.
Tyvärr hjälper det inte med att mäta på flera ställen, skärmen kommer fortfarande att vara ojämn. Det enda man kan göra med en ojämn skärm, förutom att byta ut den mot en bättre, är att kalibrera mitt i.

X-Rite har ju gjort detta med kalibratorer rätt förvirrande. De tillverkar dels en ColorMunki Display, dels en i1 Display Pro. Skillnaden är bara att ColorMunkin kan bara användas med den medföljande programvaran, i1 Display Pro kan också användas med en lång rad program från andra tillverkare.

För att röra till det ännu mer har de också en ColorMunki Photo, en spektrofotometer som kan kalibrera både skärm och papper.

Stefan
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Stefan! Jag anade, trots min okunskap, att ojämnheten inte skulle kunna kalibreras bort.

Ja, nog har dom rört ihop det. När jag lagt beställningen och råkade hitta mer en stund senare och sedan ännu mer blev jag ordentligt förvirrad.

Det får bli enligt beställningen, jag tror (är säker på!) att det räcker mycket långt för mitt hobbybruk.
 

aasaboe

Aktiv medlem
I måndags kom den nya IPS-skärmen och i går anlände Colormunkin, som genast sattes i arbete. Jag provade först den helautomatiska varianten där hänsyn tas till omgivningsljuset, men det blev helt oanvändbart. Naturligtvis på grund av att rummet nog skulle klassas som katastrof för digital bildbehandling av de mer proffsiga deltagarna här. Det gick nästan inte att se någonting på skärmen ;-) Men en ny omgång med Colormunki och det blev riktigt bra.

Skillnaden mot min gamla oprofilerade HP w2207h får nog beskrivas som mycket stor ;-). Det är en härlig upplevelse att ladda in en omgång nya bilder och öppna i Lightroom!

Nu är jag ju själv nyfrälst och har just skådat det profilerade ljuset, men det förvånar mig att detta med riktig skärm och profilering diskuteras så litet. Jag har sökt information under det senaste året och mer intensivt de senaste månaderna för att hitta fram till bästa möjliga lösning för rimligast möjliga pengar, avstämt mot mina behov. Det har inte varit lätt att hitta! Här på FS finns en del, och Stefohl och The_SuedeII m.fl. är framstående rådgivare, men jämfört med kameradiskussioner är det ju nära noll i diskussions- och inläggsantal ... ;-) Och sökresultaten ute på nätet är oftast flera år gamla.

Har vi i den stora majoriteten totalt missat att när vi lägger massvis med pengar på kamerautrustning och (i bästa fall) objektiv, men glömmer själva bildvisningen, då fördärvar vi fullständigt möjligheterna att avnjuta vår bildskatt? Hur kommer sig detta?

Nåja, nu har i alla fall jag nått ett profilerat och "upphöjt tillstånd" ;-)
 

stefohl

Aktiv medlem
Har vi i den stora majoriteten totalt missat att när vi lägger massvis med pengar på kamerautrustning och (i bästa fall) objektiv, men glömmer själva bildvisningen, då fördärvar vi fullständigt möjligheterna att avnjuta vår bildskatt? Hur kommer sig detta?
Tänk, det har jag också undrat över. När man snackar om att köpa objektiv för tiotusen kr, men tycker att en vettig skärm och kalibrator är för dyr, då blir jag lite undrande. Är det ballare att gå runt med ett stort objektiv?
 

aasaboe

Aktiv medlem
Ännu en fråga i profileringssammanhanget. När man profilerar skärmen eller projektorn och får fram en ICC-profil, är det endast skärmen som berörs? Följdfråga: I så fall, om man skall använda samma skärm till två datorer (eller fler), kan man då profilera med den ena och sedan kopiera över profilen till den andra och få fullgott resultat?

Till exempel om det finns en stor skärm som skall användas av flera bildvisare, inte samtidigt ;-) I min okunskap inbillar jag mig att det kanske skulle kunna fungera. Vad säger kunskapen och verkligheten?
 

stefohl

Aktiv medlem
Ännu en fråga i profileringssammanhanget. När man profilerar skärmen eller projektorn och får fram en ICC-profil, är det endast skärmen som berörs? Följdfråga: I så fall, om man skall använda samma skärm till två datorer (eller fler), kan man då profilera med den ena och sedan kopiera över profilen till den andra och få fullgott resultat?

Till exempel om det finns en stor skärm som skall användas av flera bildvisare, inte samtidigt ;-) I min okunskap inbillar jag mig att det kanske skulle kunna fungera. Vad säger kunskapen och verkligheten?
Det är bara skärmen som berörs, åtminstone om du använder photoshop eller lightroom. Och du kan flytta en icc-profil till en annan om du har en digital signal. Använder du en analog kabel (VGA) kommer det inte fungera.
 
ANNONS